Oppnådde resultater innenfor administrativ IT

Plangruppen for IT har utarbeidet korte og langsiktige tiltak for IT-området i henhold til den overordnede målsetningen for IHR.

USIT har løst flere av problemene som ble rapportert inn til universitetsledelsen under den innledende kartleggingen.

IHR-relaterte IT-tiltak:

Redusert antall innlogginger

Ny funksjonalitet for Vortex er satt i produksjon og antallet innlogginger for UiO-brukere er vesentlig redusert. I tillegg jobbes det med å utvikle ytterligere funksjonalitet for FEIDE-baserte løsninger og for Mac-OSX-brukere.

Raskere registrering av nytilsatte

Rutiner og saksflyt er gjennomgått og endringer innført. Dersom rutinene følges, kan registrering av nytilsatte skje i god tid før tiltredelse og den nytilsatte vil kunne ha brukernavn og passord første arbeidsdag.

Forbedret "kiosk"-løsning

Kiosk-løsningen er omstrukturert og forbedret. Den er også tilgjengelig for Mac- og Linuxbrukere samt på lesebrett.

Brukerstøtte etter kl 16

Ansatte har ofte behov for IT-støtte etter at lokal IT-ansvarlig er gått for dagen. USIT har derfor åpnet sitt brukerstøttesenter fram til kl. 20 de fleste hverdager. Mer informasjon og åpningstider.

Brukerstøttesenteret hjelper til så langt de kan, og overfører eventuelt saken til den ansattes lokale IT-ansvarlige for videre oppfølging neste arbeidsdag . 

Bedre trådløst nett på UiO

UiO har et stort trådløst nett, spredt over 126 bygninger. Sommeren 2011 ble det satt opp flere basestasjoner for å dekke opp for områder som hadde dårlig trådløs nettilgang.

Utviklet veiledning for bruk av mobile enheter

Mobile enheter som for eksempel smarttelefoner, iPads og andre nettbrett er blitt stadig mer populært. USIT har samlet råd og veiledninger for hvordan man bruker slike mobile tjenester ved UiO.

Utviklet stordriftsverktøy for Mac

Apple Macintosh med operativsystemet MacOSX er stadig mer populært på UiO. Ettersom Apple ikke leverer verktøy for stordrift, har det vært vanskelig å håndtere mange slike maskiner.

Løsningen har vært å utvikle slike stordriftsverktøy selv. Utviklingen har vært et samarbeid mellom USIT og IT-ressurser fra Universitetet i Bergen.

Systemet har vært i drift siden juni 2011, og gjør det enklere for lokal IT å ha gode driftsløsninger på enhetens Mac'er.  

Passord på SMS

Tidligere måtte studenter møte opp personlig for å få nytt passord hvis det gamle forsvant ut av hukommelsen. For studenter som har registrert mobilnummeret sitt i StudentWeb,kan de nå gå til tjenesten for glemt passord på https://brukerinfo.uio.no/forgotten/, oppgi informasjonen som er nødvendig for å identifisere seg, og sette et nytt passord ved hjelp av et engangspassord tilsendt på mobilen. 

Glemt brukernavn kan også hentes fram ved hjelp av denne tjenesten. Tjenesten for glemt brukernavn forutsetter at studenten ikke har reservert seg mot å vises i personsøk på UiO.

Man håper å kunne utvide tjenesten til også å gjelde ansatte når og eventulet en registrering av ansattes mobiltelefonnummer er gjennomført.

Tiltak under utrulling

Nytt integrert kalender og e-postsystem er valgt og prosjekt for utrulling er igangsatt. Systemet som er valgt er Microsoft Exchange. Mer informasjon.

Ny, grønnere utskriftstjeneste med "pull-print" funksjonalitet er valgt. Prosjekt for gjennomføring igangsettes 1. april 2013. Mer informasjon.

Mer om IT-tiltakene

Systemeierskap og veikart

Det er opprettet en Strategisk koordineringsgruppe for administrative IT-systemer.

Det er vedtatt opprettet en rådgivnings- og sekretariatsfunksjon for den strategiske koordineringsgruppen, og leder for sekretariatet er ansatt.

Gjennom USIT 3.0 har det blitt opprettet en ny seksjon på USIT (seksjon for administrative IT-systemer) som skal gi bedre støtte til systemeierne. Seksjonen skal også bidra med ressurser til rådgivnings- og sekretariatsfunksjonen.

Publisert 12. okt. 2011 15:27 - Sist endret 5. juni 2023 20:52