Ressursside for sensorveiledninger på MN

Det er mange måter å lage en sensorveiledning på. På denne siden er det samlet noen erfaringer fra arbeidet med sensorveiledninger på MN så langt. Har du som faglærer spørsmål, erfaringer eller andre eksempler som kan deles på denne siden? Ta kontakt med utdanningsleder på ditt institutt.

Generelt om sensorveiledninger

Notat til UiO-styret fra arbeidsgruppen for sensorveiledninger (februar 2018).

Presentasjon fra MN-seminar om sensorveiledninger (oktober 2018).

Sensorveiledning på skriftlig eksamen

Det vil ofte være naturlig med en spesifikk sensorveiledning tilpasset det enkelte eksamenssettet, med utgangspunkt i et løsningsforslag. Hvor mye og hvilke detaljer det er behov for vil typisk avhenge av antall sensorer og deres erfaring med emnet – men husk å ta hensyn også til eventuelle klagesensorer.

Sensorveiledningen bør lages samtidig med eksamensoppgavene, som en kvalitetskontroll både av oppgavetekst, løsningsforslag og vurderingskriterier

Veiledningen bør gi sensorene hjelptil å skille mellom de ulike karaktertrinnene på hele karakterskalaen, ikke bare ytterpunktene. For eksempel hvordan vurdere delvis riktige svar og hvordan vurdere typiske feil (basert på erfaring fra tidligere år).

Noen erfaringer fra høsten 2018:

  • Ved bruk av poengsystem kan det være hensiktsmessig å si noe om hvilke skjønnsvurderinger sensorene kan/må gjøre i tillegg.
  • Det kan være nyttig å inkludere informasjon om endringer i pensum/gjennomføring som gjør at årets eksamenssett bør vurderes noe annerledes enn tidligere års.
  • Husk å oppdatere med momenter som endres/legges til underveis i sensuren – til informasjon for studentene og eventuelle klagesensorer. 

Noen eksempler:

Sensorveiledning på muntlig eksamen

I emner med muntlig eksamen vil det som oftest lages generisk sensorveiledning i forkant av eksamen, med informasjon til studenter og sensorer om hva kandidatene skal prøves i og hvordan det skal sensureres.

Denne vil typisk inneholde informasjon om

  • praktiske forhold
  • eksempler på konkrete spørsmål
       eller
    beskrivelse av type spørsmål som vil gis
  • vurderingskriterier

Mer spesifikk sensorveiledning vil gjerne være nødvendig dersom det er mange studenter og flere sensorer, for å sikre mest mulig konsistent vurdering.

Noen momenter å inkludere:

  • Gjennomføring:
    • Hvilke typer spørsmål, detaljspørsmål eller større områder

    • Hvordan blir spørsmål valgt, loddtrekning, alle får samme spørsmål, to og to får samme spørsmål

    • Får kandidaten tid til å forberede seg etter at spørsmål er gitt

    • Har kandidaten anledning til å benytte hjelpemidler underveis

    • Vil faglærer kommentere eventuelle feil og/eller stille supplerende spørsmål 

    • Hvem passer tiden 

    • Hva er sensors rolle under eksamineringen

  • Vektlegging

    • Hva legges vekt på, detaljkunnskap, oversikt, 

    • Hvor mye teller selve presentasjon fremføring

    • Hvor stor betydning har det om faglærer kommer med detaljspørsmål 

Noen institutter har allerede fastsatt generelle karakterbeskrivelser for muntlig eksamen. Disse må følges, men sensorveiledningen for den enkelte eksamen kan komme med tillegg/presiseringer.

Noen eksempler:

Sensorveiledning på andre typer eksamener

Generelt gjelder mange av de samme prinsippene som for utforming av sensorveiledning til skriftlig og/eller muntlig eksamen, avhengig av fagområde og eksamensform.

Noen eksempler:

Flere eksempler og tips kommer høsten 2019...

Sensorveiledning på masteroppgaver

I 2012 ble det laget en sensorveiledning ved sensur av masteroppgaver ved MN.

 

Publisert 29. mai 2019 00:30 - Sist endret 21. sep. 2021 12:13