Undervisning

Endring av emner - EpN

Alle endringer på emnesidene går gjennom redigeringsverktøyet Emneplanlegging på nett (EpN).
Her skriver emneansvarlig inn forslag til endringer, som siden går videre til kvalitetssikring hos studiekonsulent på instituttet samt på fakultetet før de publiseres. Avsnittene som er mest aktuelle å redigere:

  • Kort om emnet
  • Hva lærer du?
  • Undervisning
  • Eksamen

MN-mal for punktene Kort om emnet og Hva lærer du? (.pdf)

For å endre, logg inn i Epn og søk det opp med emnekode, f.eks. FYS1120.
Større endringer i undervisningsopplegg (for eksempel flere obligatoriske innleveringer i løpet av semesteret), endret eksamensform (for eksempel innføring av midtermineksamen) skal godkjennes i Utdanningsutvalget.

Frist for endring

  • Høstemner: Slutten av januar
  • Våremner: Slutten av august

Studieadministrasjonen sender påminnelse til alle emneansvarlige i god tid før fristen for å endre i Epn. 

Timeplanlegging

Studieadministrasjonen sender ut et nettskjema i februar og september. 

Hensikten med skjemaet er å finne ut:

  • om foreleser eller andre undervisere er utilgjengelig for undervisning deler av uka kommende semester
  • om mneansvarlig har ønsker om når og hvor undervisningen skal foregå
  • om emnet skal bruke Canvas eller andre digitale verktøy
  • når eksamen kan være
  • om andre detaljer eller ønsker som bør registreres på forhånd

Timeplanleggingen tar utgangspunkt i informasjon fra emnesidene om hva slags undervisningsaktiviteter som skal planlegges, og informasjonen som er sendt inn via nettskjemaet.
Studieadministrasjonen sender ut nettskjema til emneansvarlige for kommende semester i mars/april for høstsemesteret, og i løpet av september for emner som skal undervises om våren. 
Timeplanene for det kommende semesteret publiseres i slutten av mai og slutten av november, omtrent en uke før Studentweb åpner for emnepåmelding, som typisk er 1. juni og 1. desember.

Å legge kollisjonsfrie timeplaner for emner ved UiO er komplisert, og vi vil ikke alltid klare å innfri ønsker når det gjelder rom eller tidspunkt.

Innleide gruppelærere

Innleide gruppelærere er studenter som er innleid på timebasis for å undervise grupper, rette oppgaver og regneøvelser, og eventuelt være lab-veiledere. En standard kontrakt for innleide gruppelærere er nomalt på 150 timer per semester.

Studieadministrasjonen er ansvarlig for å ansette gruppelærere, og utarbeide kontrakter. 

Det er samlet egen informasjon for gruppelærere på for-ansattesidene. 
Gruppelærerne ser selv hvor mange timer de har igjen av kontrakten til enhver tid.
Dersom de ser at de vil gå utover antall timer mot slutten av semesteret vil de (eller studieadministrasjonen) kontakte emneansvarlig med spørsmål om forventet antall timer de kan jobbe utover de normalt 150. Studieadministrasjonen vil da lage ny kontrakt basert på dette anslaget. Dette er for eksempel aktuelt i forbindelse med eksamensretting mot slutten av semesteret.

Obligatoriske arbeidskrav

Obligatoriske arbeidskrav, slik som obligatoriske oppgaver, laboratorieoppgaver, oppmøtekrav eller prosjekter, må gjennomføres i henhold til hva som står under punktet "Eksamen" på emnesiden, for at studenten skal få lov til å gå opp til eksamen.

Midtveiseksamener, prosjekter eller annet som teller på karakteren, er vurderingsdeler og ikke arbeidskrav. De er likevel obligatoriske i den forstand at alle vurderingsdeler må gjennomføres for å få en vurdering i et emne. Vurderingsdelene er kun gyldige det semesteret de blir gjennomført.

I emner som har obligatoriske arbeidskrav må det leveres inn en oversikt over hvilke studenter som er godkjente til å ta eksamen, minimum 14 dager før eksamensdato. Denne leveres til studieadministrasjonen, ved Christine Sundtveten.

Fysisk institutts informasjon om obligatoriske arbeidskrav til studenter

Informasjon til studentene


Det er laget retningslinjer for ulike typer informasjon som studenter trenger i forbindelse med undervisning og eksamen.  
Emnebeskrivelse, timeplan, informasjon om eksamen skal ligge åpent tilgjengelig på nettet. Pensumliste skal være tilgjengelig i Leganto, som er lenket opp fra semestersiden. 
Andre undervisningsressurser kan ligge i Canvas.  
Les mer om hva slag informasjon som skal ligge hvor.

Emneevaluering

Emneevalueringene er en del av av UiOs kvalitetssystem. Hensikten er å gi emneansvarlige et verktøy til forbedring, samtidig som instituttet kan følge opp kvalitetsarbeidet ved instituttet og gi studentene mulighet til å gi tilbakemeldinger på emnene. 

Midtveisevaluering

Hensikten med midtveisevaluering er å fange opp hvilke elementer av undervisningen som studentene liker og hva som kan forbedres. Den bør gjennomføres få uker etter oppstart, og bør særlig avdekke om det er noe som kan gjøres raskt for å bedre emnet i inneværende semester. 
Som en del av evalueringen må det på en av de første forelesningene velges minst en studentrepresentant. Navn på studentrepresentant(er) skal meldes inn i nettskjemaet som sendes ut i forbindelse med midtveisevaluering.

Midtveisevalueringen kan gjennomføres slik emneansvarlig ønsker, men et forslag er å avholde en enkel spørreundersøkelse, og deretter diskutere resultatene med studentene i slutten av en forelesning.

Når midtveisevaluering er gjennomført, melder du i fra i nettskjema som sendes ut av studieadministrasjonen cirka to uker før midtveiseksamen.

Vi anbefaler selvsagt å kontinuerlig evaluere eget emne, men midtveisevalueringen skal gjennomføres på en slik måte at studentene gis mulighet til å påvirke egen undervisningssituasjon. Den er en del av vårt kvalitetssystem.

Sluttevaluering

Hensikten med sluttevalueringen er å oppsummere, og komme med forslag til forbedringer. Studieadministrasjonen sender ut invitasjon til et nettskjema mot slutten av semesteret. Nettskjemaet fylles ut og sendes etter siste eksamen.

Studentrepresentanter bør også inviteres til å være med i sluttevalueringen. Selvom studentene kanskje ikke er like tilgjengelige etter eksamen kan det fint avholdes et digitalt møte.

Fagutvalgets emneevaluering

Fysisk fagutvalg (FFU) evaluerer enkelte emner hvert semester.
Denne kommer i tillegg til midtveis- og sluttevalueringene nevnt over. Hvilke emner som skal evalueres utarbeides av studieadministrasjonen i samråd med Utdaningsleder.
Kriterier er nye emner, ny foreleser/emneansvarlig, emner med store endringer eller emner som ikke har vært evaluert de siste årene.
Fagutvalgets evaluering gjøres etter midtveiseksamen, men før avsluttende eksamen.

Tidsplan:

  • August/Januar: emneansvarlig og fagutvalg gjøres oppmerksom på at emnet vil bli evaluert av fagutvalget. 
  • Senest slutten av september/begynnelsen av mars (god tid før midtveiseksamen): Nettskjema sendes til fagutvalget og emneansvarlig. Skjemaet kan endres på, og spørsmål relevante for emnet kan legges til. 
  • Begynnelsen av november/begynnelsen av mai: Fagutvalget sender nettskjema til studentene på emnet. Svarfrist: ca en måned.

Oversikten under vil oppdateres, hvilke emner som fagutvalget skal evaluere vil også bli ført på bemanningsplanen

Høstsemester og år Emnekode
Høst 2024 Liste over emner kommer i løpet av vårsemesteret

 

Vårsemester og år Emnekode
Vår 2024 FYS1040
Vår 2024 FYS2130
Vår 2024 FYS2150
Vår 2024 FYS3220
Vår 2024 FYS3260 / FYS4260
Vår 2024 FYS4411 / FYS9411
Vår 2024 FYS5419 / FYS9419
Vår 2024 FYS5429 / FYS9429
Vår 2024 HON2200

Fusk

Ved mistanke om fusk, kontakt studieadministrasjonen.

Publisert 11. mai 2021 13:12 - Sist endret 22. mars 2024 13:43