FS-møte 4. oktober 2021

Frist for saker og ønsker: 22. september kl. 12. Send inn skjema

Møtet utgår, innspill på sakene tas på e-post.

Send innspill på FS endringsønskene 9/2021-16/2021. Frist 4. oktober. Endringsønsker der dere støtter SADMs vurdering/ønske trenger dere ikke gi innspill på.

Saker

1. T.o. BOTT-ønske 1/2021 FS-API for emner. Ønsket av BOTTs faggruppe for FS-API, dvs. UiB, UiO, NTNU og UiT. Sendt Unit 8. juli 2021 i RT#453190.
  2. Ønske 9/2021 Filter-funksjon i Søknad samlebilde. Ønsket av MN i RT#4439115 29.06.2021. Støttet av SADM.
    Status 5. oktober 2021: Ingen innvendinger kom inn, og SADM har sendt ønsket til Unit.
  3. Ønske 10/2021 Opptaksgrunnlag søknad samlebilde. Ønsket av SADM i forbindelse med opptak til ph.d.
  4. Ønske 11/2021 Dokumentkrav til søknadsalternativ. Ønsket av SADM i forbindelse med opptak til ph.d.
  5. Ønske 12/2021 Dato levert søknad og forventet svartid. Ønsket av SADM i  forbindelse med opptak til ph.d.
  6. Ønske 13/2021 Fjerne tabellen DRGRAD_FAG.
    Ønsket av SADM, støttet av Forum for forskerutdanning (FFF) ved UiO, og av representanter fra UiB og UiA i den gamle ekspertgruppen for doktorgradsmodulen.
  7. Ønske 14/2021 Fag opptaksgrunnlag drgrad
    Status 5. oktober 2021: Ingen innvendinger kom inn, og SADM har sendt ønsket til Unit.
  8. Ønske 15/2021 Rapporteringsfelter forskerutdanning
  9. Ønske 16/2021 Studieretning i fanen "Perm" i Student samlebilde. Ønsket av HF i RT#4561306. SADM skeptisk til ønsket, da problemet omfatter et fåtall studenter. HF mener likevel at det ville vært hensiktsmessig å få fikset problemet siden det rett og slett blir feilregistreringer. Men har forståelse for at dette ønsket ikke prioriteres.

Når det er sagt, meldte vi også inn en annen årsak til at vi ønsker endringen. Ved HF har ulike studiekonsulenter ansvar for ulike studieretninger innenfor samme program og at det derfor vil være mer hensiktsmessig at de kan registrere permisjonen for den
    studieretningen de administrerer. Men nyttigere vil det nok være å kunne hente ut oversikt over innvilgede permisjoner på egen studieretning og ikke for hele programmet. Det krever muligens ikke et nytt felt for studieretning under fanen "Perm" i Student samlebilde, men det vil kreve et felt med nedtrekksmeny for studieretning i
    rapport FS290.001. Men dette er kanskje heller ikke omfattende nok (det er kanskje bare HF dette er aktuelt for?) til å prioritere å melde videre et ønske om endring av FS290.001?
    Status 5. oktober 2021: Ingen innvendinger til SADMs vurdering kom inn, men SADM ser nøyere på HFs begrunnelse og tar en ny vurdering.

10. Digitalt signerte vitnemål. Hvordan går piloten? Får dere som kun lager digitale vitnemål mange ønsker om papirvitnemål i tillegg? Studieavdelingen sender ut spørsmålene på e-post og ber om tilbakemeldinger rundt erfaringene så langt i piloten.
  11. Obliger med default "J" for med på vitnemål, jf. RT#4542155 fra HF. Studieavdelingen jobber frem en løsning som vi sender ut på e-posthøring.
  12. Forvaltningsmodell for FS på UiO er lenket opp fra FS-nettverkets hovedside, jf. FS-nettverkets møte i 8. mars 2021. Har dere supplerende innspill? Skriv til fshjelp fortløpende.
  13. FS/Tableau nyhetsbrev i 2021 siden forrige møteinnkalling i juni: Ingen.

14. T.o. Status endringsønsker sendt til Unit i 2020 og 2021

15. Nytt siden forrige møteinnkalling i juni:
    - Generiske datoer for start og slutt for semestrene er fastsatt. De henger sammen med de tidligere fastsatte frister med faste datoer og og generiske datoer og frister rundt undervisininsgopptak. Sistnevnte blir konkretisert i god tid før hvert semester.
    - Personvernerklæringen for studenter o.l. er revidert, på norsk og engelsk

16. T.o. De på Unit som lager FS og FS' applikasjoner som Studentweb osv. blir omorganisert fra 1.1.2022. Nytt navn blir Sikt – Kunnskapssektorens tjenesteleverandør. Sikt får ansvar for tjenesteleveranser relatert til IKT og forskningsdata for Kunnskapssektoren, og er en samordning av tjenesteleveransene fra NSD, Uninett og Unit i én virksomhet.

17. Møtetider våren 2022
    Mandag 7. mars kl. 14-15.30