Utviklingsønsker med begrunnelser 2024

Avdeling for studieadministrasjon ved UiOs kontaktperson for FS (Lena Finseth) sender FS-utviklingsønskene UiO er enige om til de nasjonale FS-utviklerne i Sikt på deres nettskjema. Begrunnelsen og  løsningsforslagene føres opp på denne siden. Tabell over endringsønsker fra og med 2020.

Ønske 1/2024 Radvalidering vektingsreduksjonsregler

Ønsket av SADM. Sendt Sikt 08.02.2024 på deres nettskjema med ref. 30483487, Sikt RT#394711.
Status 12.02.2024: Avvist av Sikt da det bare er to personer på UiO som legger inn vektingsreduksjonsregler, og at behovet bør dekkes ved at god kommunikasjon mellom de som trenger å være informert.

Hvilken del av FS gjelder ønsket for?

FS

Behovet som skal dekkes og problemet som skal løses

Det forekommer at et fakultet legger inn en vektingsreduksjonsregel for et emne som gjelder opp mot et emne på et annet fakultet, og så har ingen varslet FS-administrasjonen på det andre fakultet om reduksjonen. FS-administrasjonen på det andre fakultetet blir da overrasket når studenter kontakter dem fordi de har fått påfallende få studiepoeng på et avlagt emne.
Vi er i ferd med å gå over til å publisere emnebeskrivelser rett fra FS til nettsidene på UiO på alle fakulteter. Da henter vi ut vektingsreduksjonsregler rett fra FS. Det andre fakultet kan da bli veldig overrasket over at det i emnebeskrivelsen deres står at emnet gis færre studiepoeng enn administrasjonen har vært klar over.

Løsningsforslag

Den beste løsningen for sikre seg mot slike uheldige konsekvenser, er at registrering av vektingsreduksjonsregler i FS får radvalidering.

Hvor viktig er endringen for UiO?

Viktig

Hvilken verdi/gevinst vil endringen ha for UiO?

Bedre sikring og opplysning av vektingsreduksjoner mellom ulike enheter.

Tror du endringen får konsekvenser for andre institusjoner?

Tilsvarende som for UiO

Vurdering i Studieavdelingen (SADM)

SADM tenker at radvalidering best sikrer god infoflyt. Dersom vi får dette, vil vi komme tilbake til hvordan innmelding av vektingsreduksjoner mellom fakulteter skal foregå slik at alle interessenter blir godt nok informert.

Ønske 2/2024 Vise eller vis-valg også for annet enn fødselsnr. i FS-rapporter

Ønsket av medfak i RT#5942264 og SADM. Sendt Sikt 06.03.2024 i deres RT#398656 (nettskjemaref. 30836537).

Status 17.04.2024: Løst, kommer i FS9.2.8 våren 2024. Studentnr. kommer da i følgende rapporter

FS800.001 Godkjenningssak

FS800.002 Godkjenningssak – Konklusjoner

FS800.003 Godkjenningssak – Saksbehandling

FS527.004 Studenter berørt av vektingsreduksjonsregel

FS732.001 Veiledningsforhold for student

FS732.002 Veiledningsforhold for veileder

FS740.001 Studentoppgaver – arbeid 

FS740.002 Ferdige studentoppgaver

FS727.005 Emner slettet fra utdanningsplan

FS471.001 Utleggsliste - undervisningspåmeldte

FS474.006 Sensurliste praksis

FS202.005 Praksishistorikk (ikke brukt på UiO i 2022 eller 2023)

FS481.001 Diagnose – Undervisning

FS454.001 Vurderingsmeldte uten undervisningsmelding

FS454.002 Undervisningsmeldte uten vurderingsmelding

FS170.001 Søkere til utveksling INNEHOLDER ALLEREDE SØKERNR

FS171.001 Nominerte søkere - Kontrollrapport INNEHOLDER ALLEREDE SØKERNR

Hvilken del av FS gjelder ønsket for?

FS

Behovet som skal dekkes og problemet som skal løses

Vi ser at endel FS-rapporter med personopplysninger kun viser fødselnummer og ikke har mulighet til å vise andre typer personidentifiserende nummer på søkere/studenter. Det er ugreit personvernmessig at rapporter ikke viser annet personidentifiserende nummer enn fødselsnummer og ikke har annet Vis-valg enn fødselsnummer. Det er dessuten upraktisk dersom vi enkelt vil slå opp en av søkerne eller studentene.

Flere av FS-rapportene som ikke kan vise f.eks. studentnr. dag, bare fødselsnummer, er lite i bruk. Men, de få som bruker rapportene har stor nytte av dem.

Jeg har sett gjennom hvilke FS-rapporter som bare kan vise fødselsnummer:

FS800.001 Godkjenningssak
FS800.002 Godkjenningssak – Konklusjoner
FS800.003 Godkjenningssak – Saksbehandling 
FS527.004 Studenter berørt av vektingsreduksjonsregel
FS732.001 Veiledningsforhold for student
FS732.002 Veiledningsforhold for veileder
FS740.001 Studentoppgaver – arbeid
FS740.002 Ferdige studentoppgaver 
FS727.005 Emner slettet fra utdanningsplan 
FS170.001 Søkere til utveksling
FS171.001 Nominerte søkere - Kontrollrapport
FS471.001 Utleggsliste - undervisningspåmeldte
FS474.006 Sensurliste praksis 
FS202.005 Praksishistorikk (ikke brukt på UiO i 2022 eller 2023)
FS481.001 Diagnose – Undervisning
FS454.001 Vurderingsmeldte uten undervisningsmelding
FS454.002 Undervisningsmeldte uten vurderingsmelding 
Jeg har ikke sett gjennom rapporter i vurderingsmodulen, etterutdanningsmodulen eller betalingsmodulen.

Løsningsforslag

Alle FS-rapporter med personopplysninger får mulighet til å vise andre personidentifiserende nummer enn bare fødselsnummer, dvs. søkernummer, studentnr. eller personløpenummer avhengig av hva som om er relevant i den enkelte FS-rapport.

Om løsningen ikke kommer i nåværende FS-klient, så ihvertfall i FS-moderniseringen i de rapportene som blir med videre.

Hvor viktig er endringen for UiO?

Viktig

Hvilken verdi/gevinst vil endringen ha for UiO?

Bedre personvern og enklere å håndtere.

Tror du endringen får konsekvenser for andre institusjoner?

Samme som for UiO

Vurdering i Studieavdelingen (SADM)

Enig med medfak ang. FS527.004 Studenter berørt av vektingsreduksjonsregel og har derfor undersøkt rapporter i endel andre FS-moduler.

Ønske 3/2024 Møttstatuskode for studieavgiftspliktige søkere

Ønsket av SADM. Sendt Sikt 14.03.2024 i deres RT#399732.

Hvilken del av FS gjelder ønsket for?

FS-klienten

Behovet som skal dekkes og problemet som skal løses

Vi trenger en mulighet for å hindre oppretting av studierett for studieavgiftspliktige søkere før betaling/unntak er registrert. Vi har per i dag ikke en god måte å stoppe søkere som må betale studieavgift fra å bli med i studierettsopprettingene vi kjører i juli/august.

Studentene må betale studieavgiften før de kan få studierett.

I UHG har det vært et problem at de avgiftspliktige søkerne blir med i alle studierettsopprettingene, og så må man være på ballen for å sørge for å trekke alle studierettene som ikke skulle vært opprettet etter hver kjøring. Her er det lett at det glipper og det krever manuell oppfølging. I UHG er det mange etterfyllingsrunder og dermed også mange runder med studierettsoppretting, så dette krever relativt mye manuell jobb. Når søkerne etter hvert betaler studieavgiften, får unntak, må man så manuelt gjenopprette den tidligere trukkede studieretten.

I lokale opptak har dette problemet i hovedsak vært løst ved å bruke vilkårstatus. I masteropptaket vårt er det derimot veldig mange søkere som trenger vilkårstatus av andre grunner, og det er ikke mulig å legge inn mer enn en pr søker. I UHG har vi ikke mulighet til å bruke vilkårstatus. Så dette er ikke en fullgod løsning.

UiO stiller gjerne til et møte for nærmere forklaring av kontekst og behov, dersom ønskelig.

Løsningsforslag

I UHG har man møttstatuskodene 'R' og 'T 'som begge hinder oppretting av studierett. Disse brukes for utsatt studiestart i 1 og 2 år. Hvis det kunne opprettes en ny møttkode (f.eks 'S' for "studieavgift ikke avklart" e.l.) kunne vi brukt den på disse søkerne slik at de ikke får studierett før alt er på plass. Når studieavgift er betalt, eller de har fått unntak, fjerner vi møttkoden og da blir søkerne med i den ordinære studierettsopprettingen. En slik kode vil i så fall løse floken i både lokale opptak og UHG, og vi kunne dermed hatt samme rutine i alle opptak og slippe altfor mye ekstra jobb og manuell oppfølging.

Hvor viktig er endringen for UiO?

Viktig

Hvilken verdi/gevinst vil endringen ha for UiO?

Sparer mye manuell oppfølging. Minimere behovet for manuelle ad hoc-løsninger.

Tror du endringen får konsekvenser for andre institusjoner?

Samme som for UiO.

Vurdering i Studieavdelingen (SADM)

Det er SADM som har utarbeidet dette ønsket.

Ønske 4/2024 EVUweb: Åpne for at utenlandske skal kunne søke

Ønsket av SADM. Sendt Sikt 19.04.2024 i deres RT#404881. Avvist 23.04.2024. Sikt skriver:
"Jeg har tatt en runde med teamet som har ansvar for Evuweb, og dessverre finnes det ikke noe kvikk-fix for dette. Den funksjonaliteten som finnes i Søknadsweb krever en del utvikling for å få på plass i EVU-web da det ikke finnes noe lignende funksjonalitet der. Det må altså bygges fra bunnen av, og det kan vi dessverre ikke prioritere nå."

Hvilken del av FS gjelder ønsket for?

EVUweb

Behovet som skal dekkes og problemet som skal løses

Vi ser behov for å åpne for at også EVUweb kan ta imot utenlandske søkere, men det er per i dag ikke mulig for dem å logge seg inn uten norsk fødselsnummer eller Feide-tilgang.

Løsningsforslag

Legge tilrette for at modulegenskap UTLREG også kan brukes på EVUWEB3 under modulkode EVUWEB3.

Hvor viktig er endringen for UiO?

Viktig

Hvilken verdi/gevinst vil endringen ha for UiO?

I påvente av en god og sikker løsning for internasjonale søkere til etter- og videreutdanningstilbud vil det å åpne for samme påloggingsløsning som vi har i Søknadsweb gjøre arbeid med registrering og opptak av studenter på mindre kurs og emner enklere. Det er sårbart, manuelt og arbeidskrevende slik vi må håndtere det i dag, og vi vurderer at Logg på som utenlandsk søker tross alt er bedre.

Tror du endringen får konsekvenser for andre institusjoner?

Samme som for UiO, samt at det er frivillig å aktivere en modulegenskap.

Ønske 5/2024 EpN: Standardtekster: effektivisering.

Ønsket av SADM. Sendt Sikt 19.04.2024 på Nettskjema med ref. 31493353.

Hvilken del av FS gjelder ønsket for?

EpN

Behovet som skal dekkes og problemet som skal løses

UiO ved Anne-Lise Lande sendte i vinter inn en e-post med endringsbehov knyttet til EpN. Vi er bekymret for at denne måten å melde inn behov på, som ble anbefalt fra Sikt rundt EpN, likevel ikke har nådd frem. Vi sender derfor inn fire endringsbehov på vanlig endringsønskeskjema nå.
UiO prioriterer dette ønsket som nummer 1 blant de fire:
Løsning for å
- legge inn standardtekster felles for hele UiO med nedtrekksmeny i EpN
- oppdatere samme tekst på mange emnesider av gangen
UiO meldte inn dette som kritisk behov i 2020, som del av en felles innmelding fra studie-BOTT til daværende Unit, og dette er fremdeles kritisk for UiO - mer nå enn tidligere, siden vi har rullet ut EpN på hele UiO. UiO var forøvrig også tydelig på dette behovet i den første EpN-ekspertgruppen vi deltok i for utvikling av EpN, i 2011.

UiO bruker enkelte standardtekster i emnebeskrivelser, f.eks. om opptak til emnet eller adgang til ny undervisning. Det er viktig for UiO at disse er like på tvers av fakultetene, både fordi vi ønsker at studentene skal møte samme tekst på tvers av emner når ordningen er den samme, og fordi noen av tekstene av juridiske grunner er formulert på veldig bestemte måter, og det er viktig at fakultetene ikke endrer på tekstene. Eksempler: spesielle opptakskrav og informasjon om forsikring. Når fakultetene skal endre eller opprette ny emnebeskrivelse i dag, må de finne en liste over UiOs tekster, og så manuelt klippe og lime teksten derfra inn i tekst-editoren i EpN (eller i FS hvis de må gjøre en endring utenom planleggingsperioden). Hvis UiO må endre en av standardtekstene vi bruker, må fakultetene (a) finne emnene som bruker denne teksten og (b) manuelt endre infotekstene på samtlige emner som bruker denne teksten, i EpN og i FS.
Klipp-og-lim-løsningen for standardtekster er sårbar for feil. Siden den baserer seg på fritekst, kan fakultetene ved et uhell endre på tekstene som ikke må endres av juridiske grunner. Glemsel eller manglende opplæring kan også gjøre at fakultetene endrer på standardtekstene etter at de har klippet og limt fra listen.
Hvis dette skjer vil studentene se samme ordning beskrevet på forskjellige måter, noe som vil være forvirrende for dem. I tillegg kan det hende at tekster som må formuleres på bestemte måter er blitt endret på slik at de ikke lenger er riktige.
Noen ganger må UiO sentralt endre en eller flere av standardtekstene. Med dagens løsning er dette veldig tidkrevende for fakultetene.
De må i praksis gå gjennom alle emnene sine, først i EpN og så resten i FS, og så gjøre endringen manuelt på hvert emne, enten i EpN eller i FS.
UiO har ca. 3600 emnebeskrivelser på bachelor- og masternivå til sammen, så det er snakk om mange emner, og mange arbeidstimer som går med på dette.
Vi har undersøkt muligheten for å gjøre denne typen endringer med SQL i periodene hvor EpN er stengt, men vi ser at for mange har gjort små endringer i standardtekstene til at det ikke er praktisk mulig, siden tekstene ikke lenger er like.

Det at tekstene kan redigeres og ikke lenger bli like, gjør også at det er vanskelig for fakultetene å få oversikt over hvilke emner de bruker de forskjellige tekstene på. Funksjonen "Søk på tekst" i bildet Emneinfo vil fange opp de fleste av emnene, men ikke alle emner der teksten har blitt endret. Den vil i tillegg bare vise hva som ligger i FS, og ikke evt. utkast og endringer gjort i EpN. I EpN er det vanskelig å få oversikt over hvilke emner som har hva i hvilke felter, siden rapportfunksjonen krasjer eller timer ut ved større kjøringer og heller ikke viser lenker i tekster.

Se også egen side om EpN

Løsningsforslag

Vi ønsker oss en løsning som gjør at fakultetene i tekst-editoren i EpN kan velge ferdig formulerte (fra sentralt hold) standardtekster fra en nedtrekksmeny.
Hvis de velger en tekst, vil denne legges inn som en infotekst e.l. og vises i emnebeskrivelsen i EpN, men ikke kunne endres i EpN eller i FS av fakultetene.
UiO sentralt vedlikeholder tekstene i basen. Når man gjør endringer så velger man hvilket semester endringene skal gjelde fra.
Hvis sentralt endrer en av tekstene i basen, endres den også automatisk i alle emnebeskrivelser som bruker teksten fra og med et gitt semester.
Vi kan i teorien løse dette i publiseringsløsningen vår i etterkant av arbeidet i EpN. Vi legger f.eks. allerede inn en tekst om eksamen ved UiO nederst i alle emnebeskrivelser. Men dette er allerede forvirrende for fakultetene, som forventer å se i EpN hvordan emnebeskrivelsen som helhet vil se ut, og redigere tekstene ut i fra det.

Hvor viktig er endringen for UiO?

Svært viktig

Hvilken verdi/gevinst vil endringen ha for UiO?

- Det vil spare fakultetene for mye tid og frustrasjon (UiO har ca. 3600 emnebeskrivelser på bachelor- og masternivå til sammen)
- Det vil minske risikoen for at vi feilinformerer studenter
- Det vil gjøre at studentene lettere kan lese og forstå emnebeskrivelser på tvers av fakulteter.

Tror du endringen får konsekvenser for andre institusjoner?

Kommer an på hvordan det omsettes i praksis - hvis det f.eks. er en funksjon man kan skru av eller på, som vurderings-delen av EpN, vil det ikke påvirke de andre institusjonene.
Hvis andre institusjoner har behov for samkjørte maltekster i sine emnebeskrivelser, vil de ha nytte av funksjonen.

Vurdering i Studieavdelingen (SADM)

Prosjektgruppen for innføring av EpN på UiO har  beskrevet og prioritert behovet.

Ønske 6/2024 EpN: Rapporter som kun viser emner med endringer

Ønsket av SADM. Sendt Sikt 19. april 2924 i deres RT#404890.
Status: Løst. Begrunnelse fra Sikt:

Det er meningen at søkekriteriet 'Importert og redigert' skal dekke dette behovet. Se vedlegg. Ved bruk av 'Importert og redigert' og Verdi=J vil du få opp alle emner som har fått endringer siden import. (Merk at for en del søkekriterier er Verdi-feltet et statusfelt. Hvis man ikke får noe resultat når man benytter uvanlige kriterier kan det være fordi man må benytte Verdi-feltet  som et J/N statusfelt.

Svar fra SADM til Sikt 29.04.2024:
Takk for svar! Dette forslaget løser ønsket vårt, og vi videreformidler til fakultetene. :)

Når du nevner det, opplever vi ofte at vi ikke får opp treff i søk, og da sannsynligvis fordi vi ikke legger inn riktige parametre i verdi-feltet. Er det noen spesielle felt vi bør være obs på her? Ellers spør vi bare når vi ikke får til å bruke søkekriteriet - med tipset ditt om J/N i bakhodet.

Hvilken del av FS gjelder ønsket for?

EpN

Behovet som skal dekkes og problemet som skal løses

UiO ved Anne-Lise Lande sendte i vinter inn en e-post med endringsbehov knyttet til EpN. Vi er bekymret for at denne måten å melde inn behov på, som ble anbefalt fra Sikt rundt EpN, likevel ikke har nådd frem. Vi sender derfor inn fire endringsbehov på vanlig  endringsønskeskjema nå.

UiO prioriterer dette ønsket som nummer 2 blant de fire: Mulighet til å ta ut rapporter som kun viser emner med endringer, ikke alle emner.

FS-klarererne på hvert fakultet har per i dag ingen enkel måte å få oversikt over hvilke av emnene de skal FS-klarere som er endret på i planleggingsperioden, og hvilke emner som ikke er det. De ønsker å ta en kikk på emnene som er endret, men ikke emner som ikke er endret.

De bruker mye unødvendig tid på å gå gjennom alle emnene, siden de ikke vet hvilke som har blitt endret, vi ønsker at de på en enkel måte skal kunne plukke ut emnene der det har skjedd en eller flere endringer i løpet av den inneværende planleggingsperioden. Dette gjelder spesielt de store fakultetene: FS-klarerer på HF skal klarere 730 emner, MN 630 emner.

Se også egen side om EpN

Løsningsforslag

En mulighet i rapportfunksjonen til å hake av at man bare ønsker å se emner som har blitt endret i inneværende planleggingsperiode.

Hvor viktig er endringen for UiO?

Viktig

Hvilken verdi/gevinst vil endringen ha for UiO?

FS-klarererne vil bruke mindre tid på å finne emnene de bør kontrollere.

Tror du endringen får konsekvenser for andre institusjoner?

Hvis andre institusjoner har behov for dette, vil de ha nytte av funksjonen. Vi forhører oss gjerne i Sikts FS-forum hvis Sikt ønsker det.

Vurdering i Studieavdelingen (SADM)

Prosjektgruppen for innføring av EpN på UiO har  beskrevet og prioritert behovet.

Ønske 7/2024 EpN: Jobbe med emner for et senere semester

Ønsket av SADM. Sendt Sikt i RT#404889 19. april 2024.
Status: Avvist.

Svar fra Sikt 16.05.2024 : 

Nei, det er dessverre ikke mulig å manipulere hvilken termin tekstene legger seg på i FS.

Hvilken del av FS gjelder ønsket for?

EpN

Behovet som skal dekkes og problemet som skal løses

UiO ved Anne-Lise Lande sendte i vinter inn en e-post med endringsbehov knyttet til EpN. Vi er bekymret for at denne måten å melde inn behov på, som ble anbefalt fra Sikt rundt EpN, likevel ikke har nådd frem. Vi sender derfor inn fire endringsbehov på vanlig endringsønskeskjema nå.
UiO prioriterer dette ønsket som nummer 3 blant de fire: Mulighet til å på en enkel måte kunne jobbe med emner for et senere semester enn det planleggingsperioden gjelder for. F.eks. kan man ønske å jobbe i planleggingsperioden for høst 2024 med et emne som skal gis første gang vår 2025 eller høst 2025.

Slik EpN er satt opp i dag kan man kun behandle emner som skal gå neste semester i planleggingsperioden i EpN. Dette fører dermed til et dobbeltarbeid fordi man må lagre utkast og "planer" for emnet et annet sted mens man venter på at EpN skal åpne.

Når det opprettes nye studieprogram med tilhørende nye emner er det også ønskelig å kunne publisere disse emnene frem i tid på uio.no. Slik EpN fungerer i dag kan man ikke velge hvilken termin et emne hører til, det stilles inn på forhånd slik at alle emner blir registrert på samme termin, f.eks. høst 2024.

Se også egen side om EpN.

Løsningsforslag

Med en slik løsning ser vi for oss at det er mulig å ferdigstille emner i EpN som skal gå f.eks om ett år, og dermed publisere dette på uio.no og gi studentene informasjon om emnetilbudet i god tid på forhånd.

Dette er mulig å løse i EpN i dag, ved å opprette emnet der og så endre år og termin på infotekster/infotermin i FS i etterkant, men vi håper det er mulig å lage en mer intuitiv løsning for dette.

Hvor viktig er endringen for UiO?

Viktig

Hvilken verdi/gevinst vil endringen ha for UiO?

EpN vil bli et mer fullstendig verktøy for emneredigering ved UiO, og fakultetene vil bruke mindre tid på å gjøre registreringene i FS og forklare løsningen til saksbehandlerne.

Tror du endringen får konsekvenser for andre institusjoner?

Hvis andre institusjoner har behov for dette, vil de ha nytte av funksjonen og kan velge å ta den i bruk. Vi forhører oss gjerne i Sikts FS-forum hvis Sikt ønsker det.

Vurdering i Studieavdelingen (SADM)

Prosjektgruppen for innføring av EpN på UiO har  beskrevet og prioritert behovet.

Ønske 8/2024 EpN: Se hvilke emner sendt til FS-klarering er nye

Ønsket av SADM. Sendt Sikt 19.04.2024 i RT#404885
Status 23.04. 2024: Delvis løst
Sikt begrunner: 

Svar fra Sikt 23.04.2024: 

Behovet kan dekkes ved søket 'Emne nytt i EpN inneholder J' + 'Stadium inneholder FS-klarering'. Da får dere opp oversikt over alle nye emner som er klar for FS-klarering og kan lage arbeidsliste av denne. FS-klarerer vil også se om emnet er nytt eller ei inne i emneredigeringsbildet. Det vil stå 'Opprettet i EpN' i starten av arbeidsflyten i stedet for 'S0'. Man må åpne bildet for å kunne FS-klarere et emne.

Selv om et merke for nye emner i søkeresultat og arbeidsliste ville være praktisk er det ikke nødvendig for å få oversikten. Utviklerteamene har fått beskjed om kun å rette bugs og feil i FS-applikasjonene. I lys av det vil nok dette ikke gjøres i dagens EpN. Vi har laget en sak i tilfelle dette er en aktuell problemstilling ved utforming av ny løsning for å ivareta studieelementer: EPNJS-2283

Svar fra SADM til Sikt 03.05.2024 (RT#407499):

Hvordan setter vi da opp søket sånn at søkeresultatene bare viser emner på stadium F4 FS-klar, og ikke emner på S4 FS-klarering? Vi har eksperimentert litt med f.eks. Stadiumkode er større enn S4/er mindre enn S5, men foreløpig ikke funnet den rette kombinasjonen.

(I testbasen er det jo oversiktlig og greit med 2-3 emner i søkeresultatet, og man kan enkelt skille emner på S4 FS-klar og S4 FS-klarering ved å se på status-kolonnen i søkeresultatene. Men FS-klarererne på fakultetene må forholde seg til flere hundre emner av  gangen i forkant av en FS-eksport.)

Svar fra Sikt 07.05.2024 (RT#407499):

Dere får dessverre ikke nøyaktig det dere ønsker her. Kombinasjonssøk som inneholder Stadium + stedkode fungerer ikke. Det beste dere kan få til er å søke med Stadimkode, lage en arbeidsliste og eventuelt luke ut FS-klarering.

Hvilken del av FS gjelder ønsket for?

EpN

Behovet som skal dekkes og problemet som skal løses

UiO ved Anne-Lise Lande sendte i vinter inn en e-post med endringsbehov knyttet til EpN. Vi er bekymret for at denne måten å melde inn behov på, som ble anbefalt fra Sikt rundt EpN, likevel ikke har nådd frem. Vi sender derfor inn fire endringsbehov på vanlig endringsønskeskjema nå.

UiO prioriterer dette ønsket som nummer 4 blant de fire: At det kommer tydeligere fram hvilke av emnene sendt til FS-klarering som er nye.

FS-klarererne vil gjerne holde et ekstra øye med nye emner før de eksporteres til FS, for å være sikker på at alt er riktig registrert.

Se også egen side om EpN.

Løsningsforslag

Kan f.eks. nye emner vises med grønn stjerne i «Emner knyttet til mine steder og min EpN-rolle» og «Min arbeidsliste»?
(Denne stjernen vises i Oversikt-listen, men her er det ikke mulig å se forskjell på emner som ligger på nivå S4 FS-klar og S4 FS-klarering, og det har FS-klarererne behov for å vite.) 
Se også egen side om EpN.

Hvor viktig er endringen for UiO?

Viktig

Hvilken verdi/gevinst vil endringen ha for UiO?

FS-klarererne vil bruke mindre tid på å finne emnene de bør kontrollere, og vi vil få bedre og riktigere emnedata i FS.

Tror du endringen får konsekvenser for andre institusjoner?

Hvis andre institusjoner har behov for dette, vil de ha nytte av funksjonen. Vi forhører oss gjerne i Sikts FS-forum hvis Sikt anbefaler det

Vurdering i Studieavdelingen (SADM)

Prosjektgruppen for innføring av EpN på UiO har  beskrevet og prioritert behovet.

Ønske 9/2024 Ny UH-lov: Begrunne klage på sensurresultat. Behov i Studentweb og FS-klient

Ønsket av SADM. Sendt Sikt 25.04.2024 på deres nettskjema med ref. 31578684.

Hvilken del av FS gjelder ønsket for?

FS-klient og Studentweb.

Behovet som skal dekkes og problemet som skal løses

Ny UH-lov opprettholder i § 11-11. Gjennomføring av klagesensur, at sensorene ikke skal få opprinnelig karakter, opprinnelig sensors begrunnelse for denne eller studentens begrunnelse for klagen. Paragrafen stadfester også at dersom karakteren i klagesensuren avviker med to eller flere karakterer fra karakteren i den opprinnelige sensuren, skal institusjonen vurdere saken på nytt før den endelige karakteren fastsettes.

Departementet understreker i rettebrev av 11. desember 2023 (ref. 21/4691) til Prop. 126 L (2022-2023) Lov om universiteter og høyskoler at det er eventuell begrunnelse [for klagen] som ble gitt samtidig med klagen, som skal være tilgjengelig i tredjegangsvurderingen. Studentene skal ikke få informasjon om at saken går til tredjegangsvurdering, så studenten kan ikke gis anledning til å begrunne klagen på dette tidspunktet i klagebehandlingen. Nærmere om dette er beskrevet i merknaden til forslagets § 11-11 tredje ledd.

UiO og andre har gjentatte ganger formidlet til KD at dette blir vanskelig å håndtere praktisk, uten å få gehør. Vi må således håndtere denne saksgangen senest fra 1. august 2024, når den nye UH-loven trer i kraft.

Løsningsforslag

På Studentweb-siden for å be om begrunnelse og klage kommer det inn et nytt fritekstfelt på f.eks. maks. 4000 tegn under klage på sensurresultat der studenten kan begrunne klagen. Studenten skal ikke kunne revidere klagebegrunnelsen etter at den er sendt inn. Dette i tråd med hvordan slikt har vært håndtert tidligere.
I FS-klienten opprettes det et nytt felt i bildet Begrunnelse og klage der studentens klagebegrunnelse blir hentet inn fra Studentweb. Dersom sensurresultatet i klagesensuren avviker med to eller flere karakterer fra karakteren i den opprinnelige sensuren, henter saksbehandler studentens klagebegrunnelse inn i saksbehandlingspapirene for tredjegangssensur. Ideelt sett burde studentens klagebegrunnelse automatisk bli overført til arkivsystemet fra FS/Studentweb, men det er ikke aktuelt per i dag for institusjoner som benytter arkivsystemet Ephorte.

Hvor viktig er endringen for UiO?

Svært viktig

Hvilken verdi/gevinst vil endringen ha for UiO?

Det vil bli mulig for studenten å melde inn klagebegrunnelse via det samme systemet der de melder inn klage på sensurresultatet, dvs. via Studentweb, på det tidspunktet da klagen må komme inn. Så kan klagebegrunnelse ligge på vent i FS/Studentweb i tilfelle behov for tredjegangssensur.

Tror du endringen får konsekvenser for andre institusjoner?

Vi tror andre institusjoner som også benytter Studentweb til å be om begrunnelse og klage på sensur vil ha det samme behovet for en løsning. Jeg legger ut dette endringsønsket i Sikts FS Forum i Teams nå, så kan vi se om også andre ser behovet og/eller liker løsningsforslaget. --> 3. mai 2024: Flere andre institusjoner har satt tommel opp.

Ønske 10/2024 Ny kode for sanksjonen/reaksjonen bortvist fra egen institusjon

Ønsket av SADSM 16. mai 2024. Sendt Sikt 16.05.2024 i nettskjemaref. 31784989.

Hvilken del av FS gjelder ønsket for?

FS-klienten

Behovet som skal dekkes og problemet som skal løses

Sekvensen i uh-loven § 4-8 første ledd er slik: 

1) Studenter som oppfører seg grovt forstyrrende kan få en advarsel om bortvisning. Dette gjøres vanligvis i form av et brev fra fakultetet som forklarer hva studentene har gjort som anses som grovt forstyrrende og hvilke konsekvenser dette kan få.

2) Hvis studentene ikke respekterer advarselen, kan fakultetet fremme sak for nemnda for studentsaker om bortvisning fra konkrete områder og/eller aktiviteter. En student kan for eksempel bli bortvist fra bygningene på et fakultet, med de praktiske konsekvensen det vil ha for muligheten til å følge fysisk undervisning og eventuelt ta eksamen.

3) Først hvis studentene ikke respekterer bortvisningen, kan fakultetet fremme sak for nemnda for studentsaker om utestenging fra utdanningen, og eventuelt om tap av eksamensrett fra UiO og andre institusjoner under uh-loven. Det er altså først dette tredje leddet som får effekt for studierett, emnepåmelding, gjennomføring av undervisning og eksamen mm. Sanksjonen tilsvarer det som kan idømmes i fuskesaker, og det er altså først her de nåværende sanksjonene UTESTENGL og ev. EKSAMEN kommer inn i bildet.

Vi har vurdert om bortvisning etter punkt 2 ovenfor bør synes i FS. Den har ikke direkte konsekvenser for studierett, undervisning og eksamen, men avskjærer studentenes mulighet til å komme inn i lokaler der det foregår undervisning eller eksamen på de områdene vedtaket omfatter. Samtidig er det er vesentlig å få formidlet informasjonen om bortvisningen til de riktige personene som skal håndtere vedtaket, og vi mener at FS er en godt egnet kanal for dette.

Det er vanligvis et fakultet som foreslår vedtak om bortvisning. Studiekonsulentene på hele fakultetet må kjenne til vedtaket, ikke minst med tanke på å følge opp om om punkt 3 ovenfor blir aktuelt. Det kan også være relevant at studiekonsulenter på andre enheter ser vedtaket hvis studentene tar emner på tvers. 

Det er viktig at studiekonsulentene kan se at det foreligger et bortvisningsvedtak, og på hvilket/hvilke fakultet vedtaket har oppstått. Studiekonsulenten kan ha  behov for å ta rede på mer om vedtaket, dvs. en referanse til journalposten. Samtidig skal ikke vedtak om bortvisning "skrikes ut" i FS, dvs. at feltet Studentstatus ikke er egnet, siden det da blir for lett å søke opp for alle FS-brukere hvem som er bortvist.

Løsningsforslag

Mulighet for nye lokale sanksjonstypekoder for UiO, ett for hvert fakultet.
BORTVIST-TF Bortvist fra lokaler på TF. [En tekst som passer i rød skrift til høyre på Student samlebilde]
BORTVIST-JF
BORTVIST-HF
BORTVIST-MN
BORTVIST-SV
BORTVIST-OD
BORTVIST-UV
BORTVIST-MF
BORTVIST-ANDRE

Hvor viktig er endringen for UiO?

Viktig

Hvilken verdi/gevinst vil endringen ha for UiO?

Studiekonsulenter får lettere tilgang til nødvendig informasjon.

Tror du endringen får konsekvenser for andre institusjoner?

Bortvisningsvedtak skal ikke videreformidles til andre institusjoner, men er til bruk på egen institusjon. Det er imidlertid å forvente at andre institusjoner har det samme behovet. 

 

Publisert 3. jan. 2024 12:13 - Sist endret 3. juni 2024 10:53