Fakultetsnytt uke 11 2023

Ble Tengs fetter torturert under avhør? Gode og mindre gode avhørsmetoder - og vitenskapen bak - er tema for en ny podkastepisode fra Universitetsplassen.

Knut Asplund (f.v.) og Asbjørn Rachlew i en trapp.
I en fersk podkastepisode møter du politioverbetjent og forsker ved Politihøgskolen Asbjørn Rachlew, som også er forsker ved Norsk senter for menneskerettigheter. I tillegg deltar prosjektleder Knut Asplund ved Norsk senter for menneskerettigheter. Foto: UiO.

Ny podcast: Ble Tengs fetter torturert under avhør?

Gode og mindre gode avhørsmetoder - og vitenskapen bak - er tema for en ny podkastepisode fra Universitetsplassen. Hør politioverbetjent og forsker ved Politihøgskolen og SMR Asbjørn Rachlew og prosjektleder ved SMR Knut Asplund snakke om manipulasjon under avhør, og om hva som kjennetegner et godt politiavhør.

Bildet kan inneholde: tekst, skrift, gul, linje, logo.
Spill av podcasten

Ledige vit.ass.-stillinger - forlenget søknadsfrist

Til søknadsfristen 9. mars kom det ikke så mange stillinger som instituttene hadde ønsket seg, derfor er søknadsfristen utsatt til 16. mars. Utlysningene er lagt ut på Rettsvitenskap (Fb) og Canvas, samt på fakultetets nettside Ledige stillinger.

Se alle ledige studentstillinger ved fakultetet

Oppsummering fra allmøte om undervisning 10. mars

På allmøtet orienterte studiedekanen bl.a. om status for valgemneprosessen, der det nå jobbes med å få på plass emnebeskrivelser for emnene som skal gå til høsten.

Tobias Mahler og Jørn Øyrehagen Sunde hadde en orientering om ChatGPT, hvor Mahler snakket om selve teknologien mens Sunde fortalte hvordan han har utformet oppgaven i rettshistorie slik at ChatGPT har mindre nytteverdi for studentene.

Til slutt orienteret Erling Hjelmeng kort om status for Ferdighetsstigen hvor prosessen er delt i to der første del handler om en gjennomgang og revisjon av læringsutbyttebeskrivelser, og andre del handler om en videreutvkling av pedagogikken i jusstudiet for å trene og implementer ferdighetene mer systematisk. Arbeidsgruppen har gjennomført samtaler med studieårsansvarlige og ser at det er store forskjeller mellom studieårene. Dette er noe som skal bearbeides og gjennomgås på halvdagsseminar 14. april med studieåransvarlige og ansvarlige faglærere.

Partnerforum inviterer: Hvordan identifiserer man EØS-spørsmål?

Det kan være vanskelig å plukke opp at det man jobber med har en EØS-dimensjon. Hvordan kan man få gjort de vurderingene som trengs? Dette er en gjentagende utfordring for de som jobber med EØS til vanlig.

• Når har man å gjøre med en EØS-situasjon?
  • Hvordan identifiser man en EØS-problemstilling?
  • Hvordan kan man opparbeide seg en EØS-ryggmargsrefleks?

Onsdag 12. april, kl. 09.00 – 10.30 i Domus Juridica auditorium 1. Streaminglenke blir sendt ut i forkant av arrangementet

Kommende arrangementer i Domus Bibliotheca

Error: /om/aktuelt/arrangementer/domus-bibliotheca does not exist

Disputaser

Pr. i dag er det ingen annonserte disputaser

Rektors blogg

Ledige stillinger

Stilingsutlysningene hentes automatisk fra www.jus.uio.no/om/jobb/index.html hvor du også finner studentstillinger som er lyst ut.

Vitenskapelige stillinger

Ingen ledige stillinger.

Teknisk-administrative stillinger

Ingen ledige stillinger.

Fakultetet i mediene

De fem siste medietreffene om fakultetet fra Retrievers overvåkning av digitale medier.

Dekanvedtak på nett

Se flere dekanvedtak

Publikasjoner

Meld inn saker

Fakultetsnytt publiseres mandager. Saker meldes til fakultetsnytt@jus.uio.no senest torsdag for publisering følgende uke.

Ønsker du å få fakultetsnytt tilsendt, eller avslutte tjenesten?<

Ansatte får Fakultetsnytt tilsendt automatisk, tidligere ansatte eller andre som ønsker Fakultetsnytt kan bruke lenkene nedenfor til å starte og stanse tjenesten.

Publisert 13. mars 2023 08:37 - Sist endret 23. sep. 2023 20:35