Fabelaktig forskningsformidling ved MED denne høsten

Sterkt møte om «Helse for Ukraina». Forskningsfestival for hele familien på Teknisk museum. Medisinbloggen fyller fem år.

Kjære kollegaer og studenter,

Dekan Hanne Flinstad Harbo
Dekan Hanne Flinstad Harbo. Foto: Åsne Rambøll Hillestad, UiO

Nå er høst-semesteret virkelig godt i gang. Studiene er i full sving og forskningsaktiviteten blomstrer. Det gjøres også et fabelaktig arbeid med formidling av kunnskap ved fakultetet.

Helse for Ukraina

Det medisinske fakultet var sist torsdag 14.9. vertskap for et sterkt møte om «Helse for Ukraina» i Aulaen. Det var en glede å ønske både ansatte, studenter og gjester velkommen ved oppmøte eller deltagelse via strømming.

Vi hadde samlet sentrale kunnskaps- og kompetansemiljøer for å dele erfaringer og utfordringer i dette arbeidet.

Iblandet innslag med kor og trekkspill-musikk fra Ukraina, video-opptak av flyktninger til Norge, sterke appeller fra rektor, statssekretær, stortingsrepresentant og representant fra Den ukrainske ambassaden, holdt våre forskere og fagfolk en serie imponerende innlegg; om hvordan psykisk helse både hos barn og voksne påvirkes av krigen, hva som kan gjøres for å opprettholde et godt helsetilbud i Ukraina, om hjelpearbeid i krigssonen, om medisinsk behandling av krigsskader og om rehabilitering av skadde soldater. Deretter diskuterte vårt panel hva og hvordan vi kan bidra videre i dette viktige arbeidet.

Dette ble et seminar vi vil huske lenge, og vi håper og tror at dette initiativet skal føre til ytterligere innsats for «Helse for Ukraina».

Forskerfestival på Teknisk museum

Forskningsdagene arrangeres denne uken og Medisinsk fakultet er med. Torsdag 21.9. valfarter Oslo-skolene til Teknisk museum for å møte våre forskere som deltar på «Forskningstorget», og 1000 ungdommer er påmeldt.

Til helgen arrangerer vi også Forskerfestival på Teknisk museum for hele familien. Ta med familie og venner! Som ansatt kan du få billetter som gir gratis inngang til deg og dine gjester på Teknisk museum lørdag 23. september.

Mandag 25. september, 18 - 19:30, kan du bli med på vårt seminar i anledning Forskningsdagene om Energi, depresjon og kosthold.

Hjernen i sentrum

Høstens publikumsarrangementer fra Medisinsk fakultet med temaet Hjernen i sentrum er også verdt et besøk.

Medisinbloggen 5 år - få hjelp med å skrive så folk forstår

I dag er det 5 år siden første innlegg ble publisert i Medisinbloggen. Bloggen har publisert innlegg basert på våre forskeres bidrag, som har blitt spredt landet rundt.

Lesertallet for bloggen er stadig økende og har er en viktig kanal for vår forskningsformidling. Mediene plukker ofte opp sakene fra bloggen og ber om å få republisere dem eller skriver nye saker basert på innlegget i dialog med bloggeren.

I Medisinbloggen kan også DU skrive om faget ditt eller forskningen. Bloggredaksjonen hjelper deg å få et godt resultat. Du får trening og erfaring med populærvitenskapelig formidling samtidig som du hjelper til med å synliggjøre faget og forskningen din. Ved å blogge bidrar du også til å gi folk ekte fakta og trygg informasjon. Du kan kontakte bloggredaksjonen om ditt ønske om å skrive blogginnlegg på medisinbloggen@medisin.uio.no.

Det er virkelig imponerende omfang, kvalitet og engasjement rundt formidling av kunnskap  ved vårt fakultet. Det passer godt med vår visjon «Fremragende kunnskap for fremtidens helse».

Hilsen Hanne

Bilder fra seminaret: Helse for Ukraina