Digital eksamen ved UiO

Innføring av digital eksamen er UiOs største satsing innen utdanning siden Kvalitetsreformen. Dette er et gigantisk prosjekt som involverer hele UiO, i bredden og nedover i organisasjonen: Alle fakulteter og institutter blir berørt, alle studenter og de fleste vitenskapelig- og administrativt ansatte omfattes av prosjektet.

Hvorfor digitalisering?

Digitalisert evaluering har lenge vært et ønske fra studentene og er også et område samfunnet rundt oss er opptatt av. Skolen har for lengst tatt i bruk digitale verktøy for evaluering av sine elever, og hvem kan vel i dag tenke seg et arbeidsliv uten digital arbeidsflyt? De fleste offentlige etater driver nå mye av sin virksomhet via nett-tjenester, privat og offentlig økonomiflyt foregår digitalt, og hjemmene er fulle av PC’er og iPad’er. Universitets- og høyskolesektoren henger rett og slett etter, og utgjør et «missing link» i den digitaliserte hverdagen. Vi må bli bedre!

Forventninger

UiO forventer at digitalisering vil forenkle arbeidet med eksamen og redusere manuelt arbeid og mulige feilkilder. Den digitale arbeidsflyten blir en totalløsning som skal innebefatte:

• Planleggingsfasen
    tid og sted, obligatoriske innleveringer, produksjon og utlevering av eksamensoppgaven
  • Gjennomføringsfasen
    innlevering av hjemmeoppgave og masteroppgave, skriving av skoleeksamen etc.
  • Etterarbeidet
    sensurering, begrunnelse og klage, arkivering

Prosjektet forventer en enklere hverdag for både vitenskapelig ansatte og administrasjonen. UiO er en stor bedrift med ca. 100 000 sensurvedtak i året – potensialet for å ta ut gevinster ved digitalisering er stort!

Utfordringer

Jeg skal imidlertid ikke legge skjul på at utfordringene står i kø! Lokaler, strøm og nett er avgjørende – her er UiOs prosjektgruppe nå aktivt på banen. PC-behovet skal dekkes ved at studentene tar med sin egen bærbare PC. Dette vil utfordre oss på service knyttet til oppgradering og vedlikehold av studentenes PC’er. MN-fakultetet er i tillegg opptatt av at det utvikles gode tekniske  løsninger for illustrasjoner, grafisk fremstilling, kjemiske- og matematiske formler og programmeringskode. Våre eksamener er ikke basert på prosatekst alene – i motsetning til mange andre fagområder. I tillegg er det viktig for oss at håndtering av innleveringer implementeres i den digitale tjenesten som tilbys. Våre fagmiljøer mottar ca. 200 000 innleveringer hvert år – dette utgjør  80 % av volumet ved UiO.

Jeg er glad for at MN deltar som aktivt testfakultet for digital eksamen ved UiO. Erfaringer fra IFI, Kjemisk institutt og Farmasøytisk institutt ble presentert ved gårsdagens seminar for MN-ansatte. Fikk du ikke med deg dette anbefaler jeg at du ser på presentasjonene fra våre nettsider!

Muligheter

Digitalisering vil gi en eksamenssituasjon som ligner mer på den arbeidsmetodikk studentene normalt bruker i studiene, og den hverdag de vil møte i arbeidslivet. I tillegg ligger det mange muligheter for å benytte digital eksamen til pedagogisk utvikling av emner i våre nye studieprogrammer. Et strålende eksempel til inspirasjon er innføringen av digital eksamen ved Det medisinske fakultet, som har muliggjort en tettere kobling mellom emnenes læringsutbyttebeskrivelser og evalueringen av studentene. Per Grøttum presenterte i sitt foredrag ved fjorårets MN-seminar REAL utdanning hvordan digitalisering har muliggjort nye måter å evaluere medisinstudentene på og lagt til rette for en mer forskningsbasert tilnærming til emne- og programutvikling. Presentasjonen ble filmet, og kan anbefales!

Implementering

Tjenesten digital eksamen vil være tilgjengelig for alle miljøer ved UiO fra januar 2017. Jeg ser for meg en trinnvis innføring ved fakultetet, knyttet tett opp mot vår nye studieprogramportefølje som har oppstart høsten 2017.

Neste års utlysning av fakultetets studiekvalitetsmidler vil inkludere bruk av digital eksamen til pedagogisk emneutvikling. Lær av hverandre og la kreativiteten råde!

Av Solveig Kristensen, studiedekan
Publisert 29. mai 2015 07:46 - Sist endret 21. feb. 2023 14:54