Full fart inn i det nye året

Det har vært stor aktivitet på utdanningsfronten i det nye året. Foruten semesterstart og alt som hører til jobbes det nå intenst med utdanningsrevisjonen ved instituttene.

Fakultetet innfører ny bachelorprogramportefølje og en restrukturert femårig Master i farmasi høsten 2017 i tillegg til toårig masterprogramportefølje høsten 2018. Lektorprogrammet i realfag tar opp i seg endringene og omstruktureres fra 2017. Endringene skal meldes inn til sentraladministrasjonen ved UiO innen 1. april.

Helhetlig studieprogramportefølje

I arbeidet med programutviklingen har det vært vektlagt en helhetstilnærming ved at programmene til sammen skal utgjøre en balansert portefølje, der det er definert tydelige læringsmål for det enkelte studieprogram basert på felles MN-kvaliteter og de faglige utfordringene vi tror våre kandidater vil møte.

Bachelorprogramporteføljen med programnavn, studieretninger, læringsutbyttebeskrivelser, emnematriser og opptaksrammer er nå på plass. En grunnleggende tanke i utdanningssatsingen er et ønske om større grad av helhet på tvers av emner, fag og institutter.

Instituttene arbeider for tiden med den siste finpussen av programmenes læringsutbyttebeskrivelser. Emnene skal bygge opp under programmenes læringsmål, og utvikles med egne læringsutbyttebeskrivelser våren 2016. Valg av undervisningsformer og vurdering/eksamen blir viktig for å bygge opp under emnets læringsmål, der bla. generisk kompetanse hos studentene står sentralt.

Nye studieprogrammer fra 2017

Fra 2017 vil vi ta opp studenter til 14 bachelorprogrammer, det femårige Masterprogrammet i farmasi samt Lektorprogrammet i realfag.

De fleste programmene er omstrukturert fra dagens programmer, men fire er helt nye: Det utvikles et nytt bachelorprogram i Informatikk: Økonomi og ledelse. De to bachelorprogrammene Biologi og Molekylærbiologi og biologisk kjemi slås sammen til et nytt studieprogram i Biovitenskap. Og studieprogrammet Geofag: geologi, geofysikk og geografi fases ut til fordel for to nye bachelorprogrammer i Geologi og geografi og Geofysikk og klima.

Navnsetting

En bredt sammensatt arbeidsgruppe ved fakultetet har vurdert navnsetting av bachelorprogrammene, basert på innspill fra programkomiteene. Målet har vært å oppnå en programportefølje som fremstår helhetlig og kommuniserer godt utad.

Programnavnene må være meningsbærende for søkerne til fakultetets studieprogrammer og deres foreldre! Vi har vurdert forslagene i forhold til navnsetting ved enkelte universiteter i Norge og Norden, foretatt en enkel brukertest blant realfagselever i 3. klasse på videregående skole, og diskutert navneforslagene med fakultetets Arbeidslivsråd, Studieutvalget og Instituttledermøtet.

Det har vært en lang prosess med mange engasjerte personer! Navnene begynner å utkrystallisere seg, men er enda ikke helt avklart.

Nye toårig masterprogrammer fra 2018

Parallelt med utviklingen av bachelorprogrammene har instituttene jobbet med masterprogrammene. Det har vært viktig å kjøre disse prosessene i parallell, for å sikre en god sammenheng og faglig progresjon mellom bachelor- og masternivået.

Det foreligger forslag til 18 toårige masterprogrammer, hvorav 14 er omstrukturerte og 4 nyetablerte: Biovitenskap, Informatikk: Økonomi, ledelse og innovasjon, Computational Science og Data Science.

For å skape tid og handlingsrom har fakultetet bestemt å forskyve innføringstidspunktet til 2018. Dette er nødvendig for å sikre at vi utvikler masterprogrammer av høy kvalitet, for å avklare institutt-tilhørighet og organisering av tverrfaglige programmer, avklare betydningen av gjensidig avhengighet mellom ulike programmer ved nyutvikling, vurdere foreslåtte opptakskrav og konsekvenser av dette, etc.

Vi vil blant annet ha fokus på prinsippet om vesentlig økt fleksibilitet mellom studieprogrammene i den nye programporteføljen, som støttes av Studieutvalget og Instituttledermøtet. Alle leveranser til fakultetet skal ferdigstilles i løpet av 2016, innenfor nåværende dekanat- og instituttlederperiode.

Nye opptakskrav

KD har godkjent vår søknad om å innføre matematikk-R2 som spesielt opptakskrav ved alle de realfaglige bachelorprogrammene. Dette inkluderer Lektorprogrammet i realfag og Årsstudiet i realfag, samt informatikkprogrammet Informatikk: Nanoelektronikk og robotikk.

Kravene innføres som en prøveordning fra 2018, og vil kreve en overgangsperiode fra ny programportefølje i 2017. Studieutvalget vil jobbe med dette fremover.

Markedsføring

Fakultetet har satt av midler til en markedsføringskampanje av studieprogrammene. Hele programporteføljen; bachelor, master og de to femårige programmene Master i farmasi og Lektorprogrammet i realfag, skal markedsføres fra høsten 2016 for å synliggjøre helheten i utdanningstilbudet.

Fakultetets kommunikasjonsavdeling vil sammen med studieseksjonen våren 2016 planlegge kampanjen.

Thon-prisen

Jeg avslutter denne oppsummeringen med å gratulere årets MN/UiO-vinnere av Olav Thons Nasjonale priser for fremragende undervisning: Hans Petter Langtangen ved IFI/Simula og Per Grøttum ved Det medisinske fakultet – også han med sterk forankring til IFI! Det er vel fortjent, og utrolig gøy at UiO igjen gjør det så sterkt!

Hans Petter er en pioner innen undervisning i programmering, og en av driverne bak CSE-prosjektet – MN-fakultetets «flaggskip» innen utdanning og en svært sentral komponent i utvikling av alle de nye studieprogrammene.

Per er en ener innen digitale undervisnings- og eksamensformer som vi har hatt stor glede av ved MN, og som vi ser frem til å samarbeide mer med i tiden fremover.

Gratulerer begge to!

Av Solveig Kristensen, studiedekan