Krav om R2 fra 2018

Fra 2018 vil vi på de fleste av programmer kreve at studenter har R2 fra videregående skole.

portrettbidle

Kunnskapsdepartementet har besluttet at vi fra 2018 kan kreve full fordypning i matematikk fra videregående skole, det vil si R2, for opptak til brorparten av våre studieprogrammer innen realfag og teknologi. I tillegg er det ett studieprogram som innfører dette i 2019. Se hvilke studier dette gjelder.

Beregninger står sentralt i utdanning hos oss. Våre studenter lærer beregninger tidlig i utdanningsløpet slik at de så raskt som mulig kan eksponeres for oppgaver fra forskningsfronten og i noen sammenhenger også reelle samfunnsutfordringer. Dette gir et bedre faglig innhold og et bedre læringsmiljø. Universitetet i Oslo er internasjonalt ledende på bruken av beregninger i utdanningen, noe flere av våre beste lærere har fått priser for de siste årene.

Universitetet i Oslo skal tilby utdanning på høyeste internasjonale nivå. Morgendagens arbeidskraft, de som får sin utdanning hos oss akkurat nå, skal få den utdanningen og fagkompetansen som samfunnet trenger. Dette er den overordnede begrunnelsen for at vi fra 2018 innfører nye opptakskrav på brorparten av våre studier innen realfag og teknologi.

R2 er viktig som grunnlag for å starte på utdanning innen realfag og teknologi, og er noe vi lenge har anbefalt for å ha et best mulig utgangspunkt når studentene tar fatt på utdanningsløpet hos oss. Derfor er vi glade for at Regjeringen v/ Kunnskapsdepartementet har besluttet at vi kan kreve R2 på flere studieprogrammer fra 2018.

Les mer på Titan.

Av Morten Dæhlen, dekan