English version of this page

Livsvitenskapssatsingen stormer frem

Nå er det straks tid for Oslo Life Science Week, den fjerde i rekken. Uka tjuvstarter med at statsminister Erna Solberg kommer til UiO og Gaustadbekkdalen for å ta første spadestikk for det nye Livsvitenskapsbygget i morgen, fredag 8. februar. Anledningen vil bli markert med fremføring av Darwinoriatoriet, en originalkomposisjon som UiO:Livsvitenskap har støttet innspillingen av, samt taler av statsministeren og rektor.

portrettbilde

Allerede mandag er hovedarrangementet der helseindustri står i fokus i aulaen etterfulgt av mottagelse i Oslo rådhus. På tirsdag, 210 år etter Darwins fødsel, er det Darwindagen med blant annet foredrag om moderne studier av Galapagosfinkene på realfagsbiblioteket. I tillegg foregår det en rekke arrangement rundt omkring i byen der noen av UiO:Livsvitenskap sine konvergensmiljøer, samarbeidspartnere og andre viser frem sin forskning og tar debatten om aktuelle temaer. Et viktig mål med satsingen er å utvikle UiOs samspill med verden utenfor inkludert næringsliv, offentlig sektor og befolkningen generelt. Livsvitenskapsuka avsluttes derfor med lysvandring i botanisk hage torsdag 14. februar, en fest som i fjor trakk 2000 Osloborgere til parken på Tøyen. Mange arrangementer har fortsatt plass så det er bare å melde seg på.

Satsingens ønske om bedre samspill internt og eksternt var indirekte tema også på UiO-styrets møte denne uka. Satsingens styre blir utvidet med tre interne representanter: en fra humsam-fag, en student og en midlertidig vitenskapelig tilsatt, og to eksterne representanter hvorav en skal bli styreleder.

I tillegg til helse er miljø fokusområdet til UiO:Livsvitenskap. Satsingen vedtok derfor i fjor høst strategisk støtte UiOs deltagelse i Earth Biogenome Project (EBP), et verdensomspennende prosjekt som tar sikte på å DNA-sekvensere samtlige av jordas arter. En slik satsing er realiserbar i dag takket være den enorme effektiviseringen i sekvenseringsteknologi og i bioinformatikken som er nødvendig for å analysere datamengdene. Det første humane genomet tok 23 år å sekvensere og kostet 2,7 milliarder 1991-dollar. I dag kan man sende inn en spyttprøve og få sitt genom sekvensert og analysert for under 1000 dollar på noen uker.

Noen har kanskje lagt merke til gravemaskinene som jobber på byggeplassen for Livsvitenskapsbygget allerede. Mindre synlig, men like aktivt jobbes det med detaljplanlegging av bygget og utvikling av en helhetlig faglig visjon for livsvitenskapsaktiviteten ved UiO. I samspill med andre aktører skal MN bidra til verdensledende forskning og utdanning som på sikt skal gi oss bærekraftige løsninger på flere av vår tids største utfordringer innen helse og miljø.

Av Visedekan Finn-Eirik Johansen
Publisert 7. feb. 2019 10:35 - Sist endret 21. feb. 2023 14:56