Utdanningsentusiasme ved fakultetet

Hvordan fungerer hjernen under læring? «Flipped Learning",  problembasert læring, aktiv tilbakemelding til studentene, virtuell laboratorieundervisning. Dette er noen av stikkordene som ble diskutert på utdanningsworkshop denne uka.

Portrettbilde

Nylig har jeg sammen med mange kollegaer ved fakultetet deltatt på en flott todagers workshop om utdanning i molekylær livsvitenskap. Initiativtaker og primus motor var Winne Eskild fra IBV, på vegne av the Federation of European Biochemical Societies – International Union of Biochemistry and Molecular Biology og Norsk biokjemisk selskap. Foredragsholderne var internasjonale og nasjonale kapasiteter, inkludert faglærere fra University of Minnesota, flere universiteter i Storbritannia, Universitetet i Aarhus, Dokuz Eylül Universitet i Tyrkia, Bioceed - Senter for fremragende utdanning ved Universitetet i Bergen, og Skolelaboratoriet for biologi ved IBV. Selv om livsvitenskapene sto i fokus var problemstillingene som ble reist av mer generisk karakter – og mange av fakultetets fagområder var representert med deltagere. 

Hvordan lærer hjernen?

Innledningsvis fikk vi presentert læring sett fra et biologisk og adferds perspektiv, og hvordan denne kunnskapen bør få innflytelse på hvordan vi underviser. Aktiv læring i forelesningssituasjonen var neste tema, som på en god måte tok opp trådene fra innledningsforedraget. Presentasjonene om generisk/profesjonell kompetanse som en viktig del av studentenes grunnlag inn i arbeidslivet samsvarer godt med prosesser i vår egen utdanningssatsing InterAct. Interessant var det å høre hvordan undervisning som fokuserer på hele arbeidsprosessen med en vitenskapelig publikasjon kan gi studentene grunnleggende kunnskap om forskning.  

Studentaktiv undervisning

Studentaktiv undervisning og ulike metoder for dette har et stort fokus både internasjonalt og nasjonalt. Vi fikk presentert «Flipped Learning» der studentene selv tar ansvar for undervisningen, og problembasert læring (PBL). Sistnevnte metode har over mange år vært en gjennomgående undervisningsform både ved Farmasøytisk institutt og Medisinsk fakultet, så her har vi god intern kompetanse for erfaringsdeling. Metoder og utfordringer knyttet til studenttilbakemeldinger underveis i studiet og etter eksamen var et annet tema som skapte stort engasjement. Her kan utvikling av digitale plattformer i forbindelse med prosjektet UiO digital eksamen bli viktig. 

Utdanningskvalitet

Utdanningen vår er riktignok regelstyrt men bygger på et klart kvalitetsfokus. Dette ble godt presentert ved en gjennomgang av Bologna-prosessen som danner grunnlaget for Kvalifikasjonsrammeverket, som setter rammene for vår utdanning. Avslutningsvis fikk vi delt erfaringene fra Universitetet i Bergen om arbeidet med

Portrettbilde
Winnie Eskild. Foto: UiO

studentenes læringsmiljø og utdanningsstedets læringskultur og vårt eget Skolelaboratorium for biologi om bruk av ulike pedagogiske verktøy i begynnerundervisningen i biologi. Spennende var det helt til slutt å få presentert en plattform for virtuelle laboratorier fra Labster ApS. Fakultetet vil se på muligheten for å få på plass en avtale med dette firmaet om pilotering i våre studieprogrammer.

Tusen takk til Winnie og co. for et vel gjennomført arrangement som reiste mange interessante spørsmål og tegnet nye muligheter i utviklingen av våre studieprogrammer. Og takk til alle fakultetsdeltagerne som gjorde dette til to gode dager med fokus på utdanning!

Av Solveig Kristensen, studiedekan
Publisert 24. sep. 2015 11:05 - Sist endret 21. feb. 2023 14:54