English version of this page

Veikart for forskningsinfrastruktur

Moderne vitenskapelig utstyr er viktig for vitenskapelig fremskritt og Universitetet i Oslo har besluttet å utarbeide et veikart for forskningsinfrastruktur.

portrettbilde

Som en del av arbeidet med å utvikle dette veikartet gjennomføres en omfattende kartlegging av hva vi har av vitenskapelig utstyr. Det er laget en egen nettside som viser oversikt over utstyret og hvilke som kan leies. Oversikten er ikke ferdigstilt ennå. Det er et stort arbeid å legge inn informasjon om alt utstyret og det jobbes for å komme i mål. Etter hvert vil vi også få et bookingsystem der man kan bestille tid på de ulike anleggene.

Veikartet vil inneholde forskningsinfrastruktur som brukes kun av ansatte og studenter ved Universitetet i Oslo, utstyr som vi har sammen med andre institusjoner (for eksempel Oslo universitetssykehus), samt nasjonal og internasjonal infrastruktur som vi bruker i vår forskning.

Forskningsinfrastruktur er kostbart og veikartet som nå utvikles skal brukes som et redskap for å finne ut hvor vi må investere i årene som kommer. At forskningsinfrastruktur er viktig er det ingen tvil om og i vår strategi skriver vi følgende:

«Store deler av fakultetets forskningsvirksomhet er basert på bruk av avansert vitenskapelig utstyr. Fakultetet skal investere i, herunder etablere tilgang til, infrastruktur som muliggjør grensesprengende forskning på prioriterte områder, både disiplinært og tverrfaglig. Fakultetet skal bidra i oppbyggingen av infrastrukturer for grunnleggende langsiktig forskning på nasjonalt nivå og delta aktivt i arbeidet med utvikling av utvalgte internasjonale infrastrukturer i Norge og i utlandet. Et viktig aspekt i utviklingen av infrastruktur er for forskning og utdanning blir håndtering av stadig større datamengder. Fakultetet skal være en pådriver for tilgjengeliggjøring og gjenbruk av forskningsdata.»

Av dekan Morten Dæhlen
Publisert 6. sep. 2019 13:21 - Sist endret 21. feb. 2023 14:55