Fokus på motivasjon og mestring i klinikken

I går ble sluttsamlingen på kurset klinisk veiledning i odontologi avholdt på Blindern.

Kursdeltagere sammen med kursholdere og veiledere på klinisk veiledningskurs

Fornøyde deltagere, veiledere, kursholdere og representanter fra fagavdelingene deltok på samlingen (Foto: Ingar Arnodd Storfjell)

21 kursdeltagere fra fakultetet deltok denne gang. Kurset har vært gjennomført 12 ganger tidligere.

Motivasjon og mestring

Fakultetet skal "sikre et engasjerende læringsmiljø" og studentene skal få "læringsfremmende undervisning, samt tett og aktiv oppfølging" står det i strategisk plan 2025.

Bildet kan inneholde: sosial gruppe, mennesker, begivenhet, samfunnet, team.
Kursveiledere og kursholdere samlet: Fra venstre Klinikksjef Tom Barkvoll(IKO,kursholder), Professor Tone Dyrdal Solbrekke (Iped, kursholder), Veilederne Morten Hanstad, Ole Morten Kulbraaten, Ragnar Dekke, Gry Prøsch. Kursleder og Professor Anne Møystad. Førsteam. Hege Yvonne Hermansen (Iped, kursholder), samt spesialtannlege og veileder Kathrine Gahre Fjeld (Foto Ingar A. Storfjell. UiO/OD)

Temaer som motivasjon og mestring, systematisk før- og etterveiledning og hvordan få til adferdsendring, var sentrale i gruppenes utviklingsarbeide. I fokus for gruppeoppgavene var også instruktøren som rollemodell( "trygg havn") og det å utvikle et felles kunnskapsgrunnlag, kommunikasjon og digital kompetanse.

Arbeidene som deltagerne hadde jobbet med i mellomperioden siden oppstartssamlingen i september fremsto som godt gjennomarbeidet. Deltagerne presenterte sine temaer på en reflektert måte. Flere av gruppene hadde sågar laget videoillustrasjoner for å understøtte sine temaer.

Les mer om kurset

Bildet kan inneholde: begivenhet, jobb, rom, klasserommet, samarbeid.
En av gruppene presenterer "systematisk før- og etterveiledning i den kliniske undervisningen av studentene" (Foto: Ingar A. Storfjell, UiO /OD)
Bildet kan inneholde: begivenhet.
Deltagere og veiledere fulgte interresert med da gruppene presenterte sine arbeider. (Foto Ingar A Storfjell, UiO /OD)

Emneord: Klinisk veiledning i odontologi Av Kjersti E Carlsen
Publisert 23. jan. 2020 16:47 - Sist endret 27. jan. 2020 15:14