Arbeidsmiljøundersøkelse (ARK) på SV

I høst skal det gjennomføres en arbeidsmiljø- og arbeidsklimaundersøkelse på SV-fakultetet. Undersøkelsen vil dreie seg om alt fra medvirkning og motivasjon til lederskap og omstilling.

Bildet kan inneholde: anlegg, møbler, bygning, grønn, blad.

Utemiljøet: Lunsj og utemiljø er kanskje ikke det første man tenker på mht arbeidmiljø, men også det spiller inn. I hvert fall når vi alle er tilbake i Eilert Sundts hus. (Foto: UiO)

Fra fakultetets side er det assisterende fakultetsdirektør Kari Pound Davies og seniorrådgiver Kari Henriksen som holder i ARK-undersøkelsen.

-  Forberedelsene til ARK er i full gang. Rett etter semesterstart vil alle ansatte bli invitert til å svare på en spørreundersøkelse. Etter at vi har fått resultatene fra denne vil alle også bli invitert til gruppearbeid for å komme med innspill, sier Kari Henriksen.

- Hva er vanskeligheten med å gjennomføre en slik undersøkelse i en tid preget av hjemmekontor og pandemi, der mange av oss begynner å glemme hvordan det var å være på jobb?

-  Vi mener at arbeidsmiljø er minst like viktig selv om ansatte er på hjemmekontor. ARK vil i alle tilfeller gi et øyeblikksbilde, slik at ingen tidspunkt er mye bedre egnet enn andre.

- Hva slags problemstillinger er det som kartlegges?

-  Arbeidsmiljø handler om hvordan vi organiserer, planlegger og gjennomfører arbeidet vårt. Det handler altså ikke bare om sosiale tiltak eller godt kollegaskap, som mange ofte tenker på. Spørreundersøkelsen dreier seg om flere sider ved arbeidsmiljøet, alt fra medvirkning og motivasjon til lederskap og omstilling. I tillegg inviterer vi til en mer åpen og deltakerstyrt diskusjon i gruppearbeidet etter spørreundersøkelsen. Her kan vi ta tak i temaer som ikke kom frem i spørreundersøkelsen, eller gå i dybden på temaer som allerede har kommet frem.

- Når blir resultatene klare?

-  Resultatene fra spørreundersøkelsen blir klare i oktober. Deretter inviteres alle ansatte til gruppearbeid for å identifisere områder for tiltaksutvikling. Samlerapport kommer i desember, og da starter også implementering av tiltak på enhetene.

- Hva håper dere at skal komme ut av dette?

-  Vi håper å få et godt bilde av hvordan ansatte på SV-fakultetet oppfatter arbeidsmiljøet sitt. Derfor er det viktig at alle svarer på spørreundersøkelsen og deltar i gruppearbeidet i etterkant, sier Kari Henriksen.

Ansvarlige for ARK på alle enheter:

TIK: Inger-Johanne Ullern

ISS: Inger-Lise Schwab