Publisert 20. des. 2022 13:13

Mange ble smittet av Omikron-utbruddet i januar og enda flere ble engstelige da Russland invaderte Ukraina. Den ene krisen fulgte den andre. Til tross for et truende bakteppe har året bydd på mange gladnyheter for flere av SVs ansatte.

Publisert 20. des. 2022 11:30

Eilert Sundts hus er snart innflytningsklar. Siste finishen gjøres i disse dager. Over nyttår fylles etasjene fra 5. og oppover.

Publisert 29. nov. 2022 15:32

Hvilke utfordringer møter samer og kvener i dagens Norge?  Hvilke virkninger ser vi av norske myndigheters politikk og av fornorskningen? Og trenger vi tiltak for en fortsatt forsoning? Dekan på SV-fakultetet og medlem i Sannhets- og forsoningskommisjonen Anne Julie Semb med gjester inviterer til åpent møte under Oslo Peace Days 7. desember kl. 18.00.

Publisert 29. nov. 2022 15:30

Rundt 70 personer kom for å høre professor og statsviter Kristin M. Bakke fra University College London (UCL) holde årets Eilert Sundt-forelesning 10. november. Hun tok for seg holdningene til Russlands stormaktspolitikk blant folk fest i nabolandene, Forelesningen ble etterfulgt av en panelsamtale ledet av professor og statsviter Målfrid Braut-Hegghammer.

Publisert 29. nov. 2022 14:20

Årets Våg å vite-prisvinnere Frøja Storm-Mathisen, Camilla Elizabeth Collington, Eli Baltzersen og Fanny Cecilie Berg hadde med seg familie og venner og ble behørig feiret på fakultetet den 17. november.

Publisert 29. nov. 2022 13:03

Professorene som snart mønstrer av etter lang og tro tjeneste ved SV-fakultetet ble gjort stilfullt krus på med en verdig avskjedsfest.

Publisert 28. okt. 2022 10:45

Flyttemester Kari Henriksen er i full sving med å planlegge tilbakeflyttingen til Eilert Sundts hus med instituttene som fremdeles befinner seg utomhus.

Publisert 27. okt. 2022 18:00

Det er lærerikt, men også utfordrende å skulle komprimere budskapet sitt til å bli begripelig for et større publikum. Det fikk vel 80 ph.d.-kandidater erfare gjennom både teori og praksis da de denne måneden deltok på SV-fakultetets to dagers obligatoriske medietreningskurs.

Publisert 27. okt. 2022 14:28

35 000 lyttere har fått med seg podkast-portrettet «Tett på Kalle Moene». Portrettet med Thomas Hylland-Eriksen er også høyt oppe på listen.  Men også Jan Grues samtale med likestillingsombudet om funksjonshemming har nådd over 20 000 lyttere, som er et gjengs lyttertall for de episodene som er målt.

Publisert 26. okt. 2022 16:03

Hva slags holdninger har folk flest i Russlands nærområder til stormaktspolitikk? Orienterer de seg mot Russland eller Vesten – og hvordan oppfatter de samtidspolitikk og historie? Dette er tema for årets Eilert Sundt-forelesning 10. november kl. 14.15 med Kristin M. Bakke, etterfulgt av en paneldebatt ledet av Målfrid Braut-Hegghammer.

Publisert 26. okt. 2022 14:23

Tre av kveldene denne uken var forskere fra SV-fakultetet på scenen på UiOs nye scene i sentrum - Domus Bibliotheca.  Kalle Moene, Helene Sjursen, John Erik Fossum, Fanny Duckert, Thomas Hylland Eriksen og Ståle Wig tok for seg henholdsvis krigsprofittering, EU i et nytt Europa og det positive ved rus.

Publisert 30. sep. 2022 11:09

Vår kjære kollega Konstantinos Chilidis døde fredfullt 18. september, omgitt av sine nærmeste. Her er minneord fra Konstantinos’ nærmeste leder, Johannes Elgvin.