Publisert 10. jan. 2022 13:31

Manudeep Bhuller ved Økonomisk institutt og Lotte Thomsen ved Psykologisk institutt skal koordinere hvert sitt store forskningsprosjekt om økonomi og psykologi  med støtte fra Det europeiske forskningsrådet ERC.  Forskere ved UiO får fem av ni ERC-prosjekter i Norge.

Publisert 17. des. 2021 11:05

Psykologisk institutt (PSI) på SV og Institutt for arkeologi og historie IAKH på HF har fått tildelt fem millioner kroner fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse til praksisemnet Bærekraftlaboratoriet. Førsteamanuensis og prosjektleder Ylva Østby ved Psykologisk institutt jubler.

Publisert 9. nov. 2021 13:59

Publikum fylte Aulaen fredag 5. november da den tyske forbundspresidenten Frank-Walter Steinmeier og statsminister Jonas Gahr Støre møtte norske ungdomspolitikere, overlevende etter terror og tyske samfunnsdebattanter til samtale. Det hele moderert av C-REX- forsker Cathrine Thorleifsson.

Publisert 4. nov. 2021 21:06

Årets  Våg å vite-pris(er) på SV-fakultetet går til  masteroppgaver om psykisk helse og åpenhet, om psykisk helse og teknologi, om seksuell vold og protestbevegelser og om sosial mobilitet og livskvalitet. Oppgavene utfordrer -  helt i tråd med prisens intensjon. Og alle prisvinnerne i år er kvinner.

Publisert 27. okt. 2021 12:59

SV-fakultetet har i snart 30 år arrangert en egen sommerskole i komparative studier med emner som kan inngå  i den obligatoriske opplæringsdelen på PhD-programmet. Sommerskolen er nå besluttet avviklet.

Publisert 22. okt. 2021 09:34

Noen av de overordnede tiltakene som foreslås i rapporten er å styrke forskning og undervisning på klima, miljø og bærekraft, samt formidling av klimaforskning fra ansatte og studenter ved PSI.

Publisert 11. okt. 2021 10:56

Vil du være med å påvirke det som skjer på din arbeidsplass? Frist for å foreslå midlertidig vitenskapelig ansatte skal velge representant til fakultetsstyret er 1. november.

English information on election of representative form academic staff on fixed-term-contracts below.

Publisert 8. okt. 2021 12:24

- Det er jo veldig stas å få en slik anerkjennelse, og også veldig gøy å bli invitert inn, fordi Akademiet for yngre forskere består av engasjerte og ambisiøse unge forskere fra hele landet og på tvers av alle disipliner, sier Hilde Reinertsen fra TIK , som nylig ble tatt opp som nytt medlem.

Publisert 4. okt. 2021 13:37

Hver gang noen søker deg opp,  popper personsiden din opp med bilde.  Kjenner du deg selv igjen? Eller er bildet utdatert eller uskarpt? For mange er det på  tide å ta et nytt oppdatert bilde. Da kan SV-fakultetets fotoservice hjelpe deg.

Publisert 3. sep. 2021 09:57

Karen Helene Ulltveit-Moe benyttet anledningen til å snakke om viktigheten av samfunnsfagenes rolle for innovasjon, da hun holdt et miniforedrag i Universitetets Aula på Universitetets årsfest 2. september – og mottok Innovasjonsprisen.

Publisert 25. aug. 2021 16:25

Vi kan ikke bruke militæret for å bygge demokrati, men for å skape sikkerhet, sa forsvarssjef Eirik Kristoffersen, som ved semesterstart holdt årets "Oslo Peace and Conflict Lecture" for masterstudentene på freds- og konfliktstudier (PECOS) på SV-fakultetet.

Publisert 9. juni 2021 15:19

Alle ansatte med kontor i Eilert Sundts hus er nå på plass i midlertidige lokaler. -  Vi flyttet til og med litt raskere enn planlagt og ble ferdige en uke før vi skulle, sier flyttegeneral Kari Henriksen.

Publisert 9. juni 2021 15:05

I høst skal det gjennomføres en arbeidsmiljø- og arbeidsklimaundersøkelse på SV-fakultetet. Undersøkelsen vil dreie seg om alt fra medvirkning og motivasjon til lederskap og omstilling.

Publisert 31. mai 2021 10:29

- For meg er det viktig med et nedenfra-blikk på saker og prosesser som skal behandles på øverste organisasjonsnivå, sier Brita Langeid. Hun er rådgiver ved Institutt for sosiologi opg samfunnsgeografi og stiller som kandidat for  de teknisk- administrativt ansatte  til universitetsstyret.