Forsvarssjefen om militærets muligheter og begrensninger

Vi kan ikke bruke militæret for å bygge demokrati, men for å skape sikkerhet, sa forsvarssjef Eirik Kristoffersen, som ved semesterstart holdt årets "Oslo Peace and Conflict Lecture" for masterstudentene på freds- og konfliktstudier (PECOS) på SV-fakultetet.

Forsvarssjefen foreleser i et auditorium på SV-fakultetet/UiO

Personlig og engasjert: Forsvarssjef Eirik Kristoffersen fikk god kontakt med masterstudentene på PECOS (freds- og konfliktstudier). (Foto: Gro Lien Garbo/UiO)

Det var en lydhør forsamling som fikk med seg forsvarssjefens forelesning. Han var innom den aktuelle kritiske situasjonen i Afghanistan, men tegnet også et bilde av nyere militærhistorie fra 1. verdenskrig, via 2. verdenskrig, den kalde krigen, fredsbevarende operasjoner ute, NATOs og USAs roller, Kina og Russlands posisjoner – og altså dagens aktuelle situasjon. Alt fra et norsk ståsted.

– Verden er ikke et tryggere sted i dag enn da vi gikk inn i Afghanistan, sa Kristoffersen, som i framtiden er særlig bekymret for det han kaller ustabile regimer.

Han understreket at det er en utfordring å balansere økonomi, diplomati og militær makt – og når det er tid for å ty til det siste. Men en ting understreket han:

- Dialog er aldri feil.

Det var satt av god tid til spørsmål fra studentene – som de benyttet til fulle til tiden var ute.

Må få innblikk i hvordan ledere tenker

Kursleder, professor ved Institutt for statsvitenskap Målfrid Braut-Hegghammer, er opptatt av å invitere inn viktige samfunnsaktører. På tidligere kurs har de blant annet hatt besøk av Rose Gottemoeller da hun var visegeneralsekretær for NATO. Utenriksminister Ine Eriksen Søreide har også hatt dialogmøte med masterstudenter på Institutt for statsvitenskap.

– Opptatte og travle folk er kanskje enklest å be? Mitt inntrykk er at de kommer først og fremst fordi de synes det er viktig å møte studenter og diskutere sikkerhetspolitikk. Våre studenter er engasjerte, og stiller gode spørsmål, sier Braut-Hegghammer.

Hva er tanken bak denne forelesningen - og andre slike forelesninger?

– Vi utdanner nye generasjoner med samfunnsborgere og framtidige praktikere som skal håndtere vanskelige sikkerhetspolitiske utfordringer. Da er det viktig at de får innblikk i hvordan ledere tenker og arbeider, i tillegg til at de skal lære avanserte metoder og sette seg inn i det substansielle også.

Vi trenger både teori og praksis.

Hva tror du studentene fikk ut av besøket?

– Studentene satte veldig stor pris på at Forsvarssjefen prioriterte å møte dem i en svært hektisk situasjon. De var også glade for at han oppfordret dem til å spørre om alt de lurte på.

– Afghanistan opptar jo alle nå - ikke minst dagens foreleser. Hva tror du det betyr å ha en foreleser med et så toppaktuelt tema?

– Først og fremst tror jeg at det er inspirerende for studenter å møte ledere som håndterer komplekse og vanskelige utfordringer, og gir klare svar. Det bringer virkeligheten inn i forelesningssalen.

Råd til studentene fra forsvarssjefen

Advice from Eirik Kristoffersen, Chief of Defence in Norway

Av Gro Lien Garbo