Mer kostbart å rehabilitere Eilert Sundts hus enn først antatt

Oppussingen av SV-fakultetet blir dyrere enn antatt. Det vil også medføre at alle som er i midlertidige lokaler må bli der et halvt år lenger enn planlagt.  Støyen fra grunnarbeid i Nydalen vil avta i midten av september.

Bildet kan inneholde: bygning, vindu, arkitektur, reise, urbant design.

Oppussing  tar mer tid: – Vi skulle selvsagt helst unngått forsinkelser og utsettelser, sier fakultetsdirektør Gudleik Grimstad.

– Det viser seg at tilbudet fra entreprenør for rehabiliteringen av Eilert Sundts hus, som forelå 11. juni, er vesentlig høyere enn bevilgningen gitt av universitetsstyret. Det skyldes flere forhold, blant annet økte material- og arbeidskostnader som følge av pandemien, sier fakultetsdirektør Gudleik Grimstad.

Han forteller at det nå arbeides sentralt med å gjennomgå tilbud, kostnader og finansiering.

– Universitetsdirektøren understreker at ombyggingen vil ivareta fakultets behov på en god måte, men at ferdigstilling/innflytting dessverre ikke kan påregnes før rundt årsskiftet 2022/2023 - og ikke fra høsten 2022 som opprinnelig planlagt, sier Grimstad. Det betyr altså et halvt år lenger i midlertidige lokaler enn først antatt.

Byggebråk i Nydalen bare i startfasen

Portrett av blid mann med gråstenket hår
Beklagelig: – Det er dessverre lite fakultetet kan gjøre med forsinkelsen, sier fakultetsdirektør Gudleik Grimstad, som lover å holde alle ansatte oppdatert. (Foto: UiO)
​​​

De som har flyttet i midlertidige lokaler til Nydalen har ikke fått den roen de hadde håpet på, men har måttet tåle støy fra grunnarbeider rett ved.

– Avantor ble i sommer innvilget byggetillatelse for en 18. etasjers kontor/boligblokk på parkeringsplassen vis a vis våre leide lokaler i Nydalen, der Institutt for statsvitenskap har sitt ventekontor. Arbeidene startet allerede i juli og medfører dessverre en del sjenerende byggebråk, særlig i startfasen, sier fakultetsdirektøren.

Fakultetet har fått opplyst at entreprenøren Skanska etter planen skal være ferdig med de mest støyende grunnarbeidene (spuntingen) rundt medio september.

– Det er dessverre lite fakultetet kan gjøre med dette, sier Grimstad.

Han forteller at seniorrådgiver Kari Henriksen fortsatt er fakultetets kontaktperson når det gjelder alt som har med midlertidige lokaler og oppussing å gjøre.

– Universitetsdirektøren har forsikret oss om at fakultetets studenter og ansatte skal få flytte tilbake til lokaler som imøtekommer behov og forventninger med hensyn til et godt fysisk arbeids-og studiemiljø, sier Gudleik Grimstad, som understreker at det gjerne skjer uforutsette ting i store byggeprosjekter.

Vurdere å prege de midlertidige lokalene mer

– Vi skulle selvsagt helst unngått forsinkelser og utsettelser. Ansatte og studenter har allerede vært spredd for alle vinder i to år, som følge av pandemien. Når vi nå vet at vi blir sittende på ventekontorene i to år, bør vi kanskje vurdere hvordan vi kan gjøre de midlertidige lokalene til våre. Kanskje skal vi prege dem litt mer enn vi først hadde tenkt? sier Gudleik Grimstad. Han understreker at fakultetsledelsen vil gjøre hva de kan for å holde alle ansatte oppdatert om prosessen.

Les også:

Anne Julie Sembs leder: Nå blir det ekstra viktig å holde kontakt