David Jordhus-Lier er ny merittert underviser: - Glad for anerkjennelsen

- Å skulle gå inn i et auditorium å forelese for studenter kan være en fryktinngydende opplevelse, særlig i begynnelsen. Da er det ekstra hyggelig å få en anerkjennelse for undervisningsjobben, sier David Jordhus-Lier, som er professor ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi.

Bildet kan inneholde: smil, kjeve, erme, tre, halsbånd.

Fikk god undervisning selv: - Den gode oppbakkingen jeg fikk av universitetspedagogene og LINK har vært uvurderlig, sier David Jordhus-Lier, nyslått meritert underviser ved UiO. (Foto: Privat)

– Gratulerer til de seks nye meritterte underviserne. Det er en glede å se at vi har så mange dyktige, dedikerte undervisere ved UiO, sier prorektor for utdanning, Gro Bjørnerud Mo.

David Jordhus-Lier er altså en av seks nye  meritterte underviserne, som ble utnevnt av en komite ved UiO sentralt 31. mai.  Det kom inn 15 søknader fra sju fakulteter og Jordhus-Lier er den eneste fra SV-fakultetet, som har blitt plukket ut til å få tittelen.

- Når du blir fast ansatt på universitetet, er det jo først og fremst på grunn av dine kvaliteter som forsker. Som underviser var jeg langt mindre sikker på meg selv.

- Derfor var jeg veldig glad for den gode undervisningen jeg selv fikk for å lære meg det pedagogiske, sier Jordhus-Lier. Han forteller at han hadde stor nytte av de obligatoriske kursene han tok da han ble ansatt, som hadde fokus på læringsfremmede undervisning og aktiv deltakelse av studentene.

- Den gode oppbakkingen jeg fikk av universitetspedagogene og LINK har vært uvurderlig, sier han.

«Som underviser er tillit fra oven det aller viktigste. Det er mer givende å holde en forelesning, eller ta ansvar for et helt emne, når man får lov til å forme innholdet selv. Jeg har alltid hatt gode opplevelser med dette på ISS. Samtidig er det morsommere å undervise når du merker at studentene opplever undervisningen som nyttig.», sa David Jordhus-Lier nylig til SV-nytt i spalten Fra undervisningsfronten.

Les hele intervjuet:

Fra undervisningsfronten: David Jordhus-Lier

Les også om alle de seks meriterte underviserne:

Seks nye meritterte undervisere ved UiO

Publisert 31. mai 2021 15:42 - Sist endret 31. mai 2021 15:42