Fem millioner til nytt praksisemne med søkelys på bærekraft

Psykologisk institutt (PSI) på SV og Institutt for arkeologi og historie IAKH på HF har fått tildelt fem millioner kroner fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse til praksisemnet Bærekraftlaboratoriet. Førsteamanuensis og prosjektleder Ylva Østby ved Psykologisk institutt jubler.

Bilde av studennter ute på campus

Ny giv med Bærekraftlaboratoriet: - Prosjektet setter bærekraftarbeid i sentrum av et læringsdesign som gir studentene mestringstro på seg selv og faget sitt i møte med konkrete samfunnsutfordringer, sier prosjketleder Ylva Østby.(Foto: UiO)

- Jeg hadde egentlig veiledning med en masterstudent da eposten tikket inn, og hun tillot at jeg åpnet den – og ble vitne til et genuint gledesutbrudd! Det er en stor ære og ikke så rent lite ansvar som følger med tildelingen, som jeg håper vil løfte anvendt psykologisk kunnskap, ikke bare for studentene, men også i samfunnet ellers. Jeg håper at studentene merker at de gjør en forskjell, og at de tidlig blir bevisst den rollen de kan ha, sier Ylva Østby.

- Hvorfor tror du dere har nådd igjennom?

- Det har nok å gjøre med at dette prosjektet er en vinn-vinn-vinn-situasjon for alle parter: studentene, UiO og samfunnet utenfor. Det hjelper nok også at vi har et sterkt tverrfaglig team, både fra HF og SV, og at vi har en solid samarbeidspartner i UN Global Compact Norge, sier Østby.

Hun viser til at bærekraftlaboratoriet vil bidra til å dekke studentenes behov for erfaring med å jobbe som endringsaktører, og universitetets og arbeidslivets behov for å øke innsatsen mot å nå bærekraftmålene. Dette gjennom å jobbe målrettet med bærekraftfokuserte prosjekter i samarbeid med UN Global Compact Norge, forteller førsteamanuensis og prosjektleder Ylva Østby ved Psykologisk institutt.

Vil dekke behov: Ylva Østby gleder seg til trerrfaglig samarbeid om bærekraft (Foto: Ilja C. Hendel)

Gir mestringstro

- Prosjektet setter bærekraftarbeid i sentrum av et læringsdesign som gir studentene mestringstro på seg selv og faget sitt i møte med konkrete samfunnsutfordringer, og et samarbeidsdesign som bidrar til å utvikle tverrfaglig og tverrsektorielt endringsarbeid, til gjensidig nytte for universitetet og arbeidslivet, fortsetter Østby.

- Studenter fra historie og psykologi vil jobbe tverrfaglig sammen om avgrensede problemstillinger hos UNGCs samarbeidsbedrifter, i et strukturert læringsdesign som forbereder og støtter dem underveis, og hvor resultatene presenteres i Bærekraftkonferansen, hvor både studenter, arbeidsliv, forskere og alumni deltar og bidrar, utdyper Østby.

Prosjektet vil i ulik grad henvende seg til alle stadier av studieløpet og sikre at arbeidslivsrelevans innlemmes i hele studieløpet.

Bærekraftlaboratoriet vil eies og drives av instituttene, og IAKH og PSI.

Les også: Tre HF-institutter får midler til prosjekter om studentmedvirkning og arbeidslivsrelevans

Publisert 17. des. 2021 11:05 - Sist endret 3. feb. 2022 11:59