Gå til SV-fotografene for nytt personbilde

Hver gang noen søker deg opp,  popper personsiden din opp med bilde.  Kjenner du deg selv igjen? Eller er bildet utdatert eller uskarpt? For mange er det på  tide å ta et nytt oppdatert bilde. Da kan SV-fakultetets fotoservice hjelpe deg.

Bildet kan inneholde: smil, bukse, møbler, stol, dataskjerm.

Den beste utgaven av deg selv: - Vi legger vekt på å skape en avslappet atmosfære slik at man fremstår mest mulig naturlig på bildet, sier Lasse Moer og Tron Trondal, som tar nye personbilder hver onsdag kl. 13.00-14.00 i tredje etasje i Eilert Sundt hus. (Foto: Gro Lien Garbo/ UiO)

- Et  generelt inntrykk er at mange bilder er gamle og/eller  ikke profesjonelle. Flere bruker også bilder som åpenbart er tatt i private sammenhenger og disse fungerer ikke bra  i den forstand at man skal være UiOs ansikt utad, sier Trom Trondal og Lasse Moer, som begge ukentlig tar bilder av ansatte på fakultetet.

Alltid på en onsdag

Faste fortotider er onsdager fra kl. 1300.-14.00 i fotostudio i tredje etasje i Eilert Sundt hus, om er oppe og går - til tross for oppussingen av bygget.

Det er bare å bestille time på forhånd. Dersom tidspunktet ikke passer, er det mulig å finne andre tider, sier Moer og Trondal.

De ber om at bookingen går via nærmeste administrative leder.

- Hvordan vil dere beskrive et godt personbilde?

- Målet vårt når vi tar bilder er at det skal se proft ut og at de som blir tatt bilde av skal kjenne seg igjen. Bildet skal inngi tillit.

- Du velger helt selv om du vil smile eller ikke, det er ingen fasit på dette. Tenk over hvilke sammenhenger bildet kan bli brukt i.

-  Hva legger dere vekt på når dere skal ta gode profilbilder?

- Vi legger vekt på å skape en avslappet atmosfære slik at man fremstår mest naturlig på bildet.

- Har dere noe spesielt råd om hva slags klær folk skal ha på når de skal fotograferes?

- I utgangspunktet kler man seg helt normalt pent og trenger ikke ta på seg noe ekstraordinært. Imidlertid er det viktig å tenke på hvilke sammenhenger bildet kan bli brukt i. Eksempelvis vil enkelte oppleve at bildet skal presenteres i media i forbindelse med egen forskning og da kan det være greit å være litt ekstra representativt kledd, sier Lasse Moer og Tron Trondal.

De står begge klare til å gi deg det bildet du fortjener. Så er du ike fornøyd eller synes at profilbildet ditt er foreldet, ta kontakt med din nærmeste administrative leder for en ny booking for fotografering med en gang, så er du ett skritt nærmere et represerbtativt bilde av deg selv.

Publisert 4. okt. 2021 13:37 - Sist endret 12. okt. 2021 14:19