Sommerskolen på SV besluttet nedlagt

SV-fakultetet har i snart 30 år arrangert en egen sommerskole i komparative studier med emner som kan inngå  i den obligatoriske opplæringsdelen på PhD-programmet. Sommerskolen er nå besluttet avviklet.

Foreleser og studenter ute foran en bygning i sommersol på campus.

Sommerskolen historie: Professor Don Mitchell  - i lyseblå skjorte -  omkranset av noen av studentene bl. a. Pavel Grabalov, Marcin Sliwa, Rianne van Melik,  Lidra Errante og Valeria Morea på kurs i 2018. (Foto: Gro Lien Garbo/UiO)

SV-fakultetets sommerskole -  Oslo Summer School of Social Sciences for PhD-candidates  - har overveiende benyttet seg av undervisere, som ikke har vært tilsatt ved fakultetet eller ved UiO. De fleste har vært forskere fra andre land som har kommet til Oslo for å gi konsentrert undervisning på Ph.d.-nivå. Deltakerne har også hovedsakelig vært Ph.d.-studenter fra andre land.

Midt i ferien

- Undervisningen har vært gjennomført på et tidspunkt der de fleste UiO-ansatte avvikler ferie. Selv om Sommerskolen har vært et godt tilbud for de Ph.d.-studentene som har fulgt undervisningen, har undervisningstidspunktet i liten grad gjort at Sommerskolen ikke har skapt synergieffekter for fagmiljøene, sier dekan Anne Julie Semb.

Som en del av oppfølgingen av Forskningsrådets evaluering av samfunnsfagene:   SAMEVAL har SV-fakultetets egne fremste fagmiljøer nå fått midler til å utvikle Ph.d.-emner på temaer der de er spesielt sterke.

- Disse emnene vil bli et attraktivt tilbud for Ph.d.-studenter og en meget god profilering av fakultetets egne fagmiljøer, sier Anne Julie Semb.

En stor takk for innsatsen

Dekanen ønsker å rette en takk til alle som har arbeidet med Sommerskolen i alle disse årene.

-  En helt særlig takk går til faglig ansvarlig, professor Lars Mjøset som  har lagt ned en stor innsats, sammen med de administrativt ansvarlige gjennom årene, sier Semb.

-  Gjennom et godt kontaktnett og med stor innsats, har Sommerskolen kunnet tilby Ph.d.-undervisning med mange av de aller beste samfunnsviterne i verden. Mange har kommet igjen flere år, og i løpet av de snart 30 årene Sommerskolen har eksistert, har mange tusen Ph.d.-studenter tatt kurs i regi av Sommerskolen, sier  hun.

Ikke betalingsbasert i framtiden

Anne Julie Semb presiserer likevel at fakultetet ikke ønsker å  arrangere tilsvarende betalingsbasert Ph.d.-undervisningstilbud om sommeren i framtiden.

-  Om en eller flere av enhetene ønsker å invitere noen av forskerne  som tidligere har holdt kurs i regi av Sommerskolen til å gi doktorgradskurs, er det naturligvis bare positivt. Når et slikt tilbud ikke lenger er en del av Sommerskolen, kan tidspunktet for undervisningen også lettere tilpasses annen faglig virksomhet, slik at fagmiljøene kan få en tilleggsverdi ut av den eksterne underviserens opphold ved UiO, sier hun.

-  Ph.d.-undervisning i de ordinære semestrene unngår også de utfordringene som er knyttet til at UiOs studieadministrative systemer varierende grad støtter undervisning i sommerterminen, sier dekan Anne Julie Semb.

Les tidligere saker om sommerskolen:

25-års jubileum: Ikke en sommer uten Sommerskolen

Intense sommerskole-uker på SV