Forskere fra SV-fakultetet fyller Domus Bibliotheca

Tre av kveldene denne uken var forskere fra SV-fakultetet på scenen på UiOs nye scene i sentrum - Domus Bibliotheca.  Kalle Moene, Helene Sjursen, John Erik Fossum, Fanny Duckert, Thomas Hylland Eriksen og Ståle Wig tok for seg henholdsvis krigsprofittering, EU i et nytt Europa og det positive ved rus.

En sal av folk og fire på scenen i Domus bibliotheca

Domus Bibliotheca: Her fra arrangementet Krig i Europa: EU i et nytt Europa.(Foto: Gro Lien Garbo/UiO)

Domus Bibliotheca, som ligger på Universitetsplassen nærmest slottet og Nationaltheatret stasjon, er relativt nyåpnet , men har arrangementer de fleste dager i uken.

Mandag 24.oktober var økonomiprofessor Kalle Moene gjest hos førsteamanuensis i juss Anine Kierulf i serien Ubehagelige samtaler. Den ble først lansert under Arendalsuka, men har nå har inntatt Domus Bibliotheca. «Har Norge blitt en krigsproffitør som tar maten ut av munnen til verdens fattige?» var tittelen på samtalen mellom Moene og Kierulf.

Tirsdag var det tid for serien «Krig i Europa»   og andre arrangement Denne gangen var temaet EU i et nytt Europa med John Erik Fossum og Helene Sjursen - begge professorer på ARENA, Senter for Europaforskning og med Bent Sofus Tranøy, professor ved Høyskoen Kristiania og  også Heidi Norby Lunde, stortingsrepresentant for Høyre og leder for Europabevegelsen.

Og endelig torsdag 27. hadde Hylland og Wig – alias Thomas Hylland Eriksen og Ståle Wig tidligere SV-dekan og professor emerita som gjest i sin LIVE podkast. Det handlet om rus – om gleden ved rus, men også om hvordan holde kontroll med rusen. Gjest var også psykiater Finn Skårderud.

Krig i Europa framover

Allerede 1. november er det et nytt arrangement i serien Krig i Europa med tittelen: «På flukt i og fra dagens Europa» med professor emerita i psykologi Nora Sveaass med gjester. 8. november er tittelen "Terror og ekstremisme: utviklingstrekk og forebygging i Europa" med leder for Ekstremismekommisjonen og førsteamanuensis ved Sosialantropologisk institutt Cathrine Thorleifsson med gjester og 15. november er det duket for «Hvordan avslutte en krig» med professor i statsvitenskap Janne Haaland Matlary med gjester.

Domus Bliblotheca

Alle arrangementene er gratis og åpne for alle. Følg med på alt det spennende som skjer i Domus Bibliotheca framover på nettsiden til Domus Bibliotheca. Ta med deg familien, venner og kollegaer og opplev UiOs nye storstue.

Se lokalene i reportasje i Uniforum: Vi har hentet tilbake fargeintensiteten fra 1850-tallet

Av Gro Lien Garbo
Publisert 26. okt. 2022 14:23 - Sist endret 20. sep. 2023 05:32