Forskningsdagene: Med HAV på timeplanen

Forskningsdagene gikk av stabelen denne uken, og tema i år var hav. SV-fakultetet og TIKs arrangement tok utgangspunkt i hvalrossen Freya og engasjementet dyret vekket.

Fire mennesker tre kvinner og en mann på en scene med barkrakker og bord. Foran et maleri i sterke farger.

Domus Biobliotheca:  Marie Stilling, Tone Druglitrø, Kjetill Sigud Jacobsen og ordstyrer Kristin Asdal tok oss med på en spennede reise i havets, forskningens, økonomiens og bærekraftens kår før, nå og framover. (Foto: Sunniva Monclair Bøe/UiO)

Hvalrossen Freya: Fornuft og følelser var tittelen på arrangementet. I panelet satt forsker Tone Druglitrø og stipendiat Marie Stilling (begge fra TIK) sammen med professor og leder for Senter for økologisk og evolusjonær syntese, Kjetill Sigurd Jakobsen (Biologisk institutt). Påtroppende senterleder for TIK, professor Kristin Asdal, ledet samtalen.

Panelet diskuterte hva sommerens møte med Freya i Oslofjorden sier om menneskets forhold til ville og tamme dyr, og vår forståelse for natur. Og hva gjør vi egentlig når livet i havet skal vernes, men samtidig er en mulighet for stor økonomisk vekst. Hvordan vil klimaet påvirkes hvis vi igangsetter storstilt dyrking av tang og tare?

Arrangementet ble holdt i Universitetet i Oslos nye scene for debatt og forskningsformidling, Domus Bibliotheca. De ærverdige lokalene kunne rommet flere tilhørere, men engasjementet blant de fremmøtte var stort og spørsmålene mange.

Hvem kan forske på havet?

Centre for Advanced Studies (CAS) utfordret antakelsen om at det bare er naturvitenskapene som studere havet, og at grunnforskning ikke kan gi oss samfunnsrelevant kunnskap.

Professor Marianne Lien fra Institutt for sosialantropologi deltok i panelet sammen med professor i idéhistorie Ellen Krefting og seniorforsker ved CICERO, Marianne Tronstad Lund. Direktør ved CAS, Camilla Serck-Hanssen ledet den påfølgende samtalen.

Hold hjernen ung

Hjernerådet og Nevrologisk avdeling ved Oslo universitetssykehus inviterte til publikumsmøte "Hold hjernen din ung!", der du kunne lære om hjernealder av hjerneforsker Einar August Høgestøl i Litteraturhuset onsdag 28.september kl. 18-19.

– Gi meg et MR-bilde av hjernen din, og jeg kan si deg hvor gammel den er, sier hjerneforsker Einar August Høgestøl. Han er førsteamanuensis ved NORMENT og PSI, samt lege i spesialisering på Nevrologisk avdeling, Oslo Universitetssykehus.

Du kunne også møte Irene Voldsbekk, stipendiat og psykolog ved NORMENT og PSI. Hun snakket om hva vi kan bruke hjernealder til. Det er nemlig alt fra å undersøke sykdommer til hvordan livsstil påvirker hjernehelsen vår.

Ikke for sent!

For de som ikke har fått med seg noen av Forskningsdagenes gode arrangementer, er det ennå ikke for sent.

I kveld, fredag 30. september, inviterer Naturhistorisk museum til arrangementet Sjømonstre gjennom tidene. Universitetsbiblioteket arrangerer Forskernatt på biblioteket under tittelen Fremtiden.

Arrangementene er gratis, og åpne for alle.

Av Lise Paulsrud Mjørlund
Publisert 28. sep. 2022 20:59 - Sist endret 20. sep. 2023 05:32