Ny instituttleder på TIK

Professor Kristin Asdal har overtatt roret på TIK. SV-nytt har intervjuet henne.

Kristin Asdal er ny leder for TIK

Kristin Asdal er ny leder for Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK). Foto: Tron Trondal/ UiO

– Hvor har du jobbet før?

– Jeg kommer vel først og fremst innenfra TIK og før det den delen av det som skulle bli til TIK som het Senter for teknologi og menneskelige verdier (TMV) og var ledet av Francis Sejersted. Jeg tenker en del på han nå. Han var en skikkelig fin leder. Samtidig er den faglige profilen min nok også ganske sterkt preget av flere lengre forskningsopphold i viktige forskningsmiljøer Oxford, Lancaster, Berkeley og Paris. Det begynner altså å bli lenge siden jeg arbeidet utenfor akademia, men jeg har bakgrunn som journalist, og før det, mens jeg var student, heltidsaktivist i ledelsen av miljøorganisasjonen Natur og Ungdom.

– Hva gleder du deg til å ta fatt på i den nye jobben?

– Jeg er veldig glad for å få lov til å være leder for hele TIK og jeg er allerede godt i gang med samtaler med mange av dem jeg ikke kjenner så godt fra før. Så gleder jeg meg til å jobbe med budsjett, til å gjøre TIK enda mer kjent på og utenfor fakultetet, til den gangfesten vi skal ha når vi endelig kommer tilbake til et nyoppusset campus. Jeg tror egentlig jeg gleder meg, så langt, over og til det meste.

– Hva er dine visjoner som instituttleder for TIK?

– Jeg er sannelig ikke sikker på at jeg er så veldig visjonær. Jeg har alltid arbeidet på den måten at jeg vil og ønsker å få til mye, men bygger stein på stein, med folk og for folk. Jeg er ganske løsningsorientert og forsøker å finne løsninger der de muligens kan være. Jeg har ledet den ene av de to forskningsgruppene på TIK gjennom mange år og for meg har det handlet om å støtte opp under det jeg tror har vært et felles ønske: Å kombinere et faglig sterkt, relevant og ambisiøst forskningsmiljø der det er rom for å mestre det meste, med en delende, generøs og åpent nysgjerrig kultur. Det har ikke vært så vanskelig, da jeg har vært omgitt tror jeg av en ganske eksepsjonell gjeng av unge forskere.

– Hvor er TIK hen, når din periode er over?

– Da har vi blitt et så klart obligatorisk passeringspunkt ved UiO og ved SV-fakultetet at ingen lenger husker at TIK ikke har vært der like lenge og selvfølgelig som de andre instituttene. Vi har også blitt større og likere dem, ikke uten videre i faglig profil, men ved at vi har fått utvidet undervisningstilbudet vårt, og gjerne i spennende tverrfaglige koplinger med andre institutter og fakultetet. Om det finnes en pris for godt arbeidsmiljø har vi, om ikke fått den, så gjort oss fortjent til den!

Publisert 27. okt. 2022 15:57 - Sist endret 27. okt. 2022 15:57