Ny kommunikasjonsleder: Ønsker å være en god sparringspartner

- Det absolutt viktigste nå i oppstarten er å få i stand en god dialog med institutter og sentre og å «samle laget» i kommunikasjonsavdelingen, sier Lise Paulsrud Mjørlund. Fra august tiltrådte hun i stillingen som leder for en forsterket kommunikasjonsavdeling på SV-fakultetet.

Smilende kvinne med mørkt langt hår  foran benker og grønt ved SV-fakultetet på Blindern.

Kloke hoder: - Når vi samler kloke hoder, får vi til så mye mer. Vi i den nye kommunikasjonsavdelingen har ulik faglig bakgrunn og ulik kompetanse, og når vi slår det sammen blir sluttresultatet bedre, sier Lise Paulsrud Mjørlund.(Foto: Svein Harald Milde/ UiO)

-  Hvorfor ønsket du deg jobben?

- Kort og tabloid sagt: Fordi dette var drømmejobben som plutselig dukket opp! Jeg har en stor forkjærlighet for Universitet i Oslo generelt, og SV-fakultetet spesielt. Å få lov til å bygge opp en ny kommunikasjonsavdeling ved det fakultetet som virkelig har en avgjørende rolle i samfunnsdebatten – og med de mest engasjerte og klokeste hodene – er en oppgave jeg går til med stor respekt, en god del ærefryd og masse engasjement.

- Hva er din bakgrunn før du kom til SV?

- Jeg er utdannet innen statsvitenskap og journalistikk, og jobbet blant annet i Vitenskapsbutikken da jeg var student på SV. Med andre ord kommer jeg «hjem» nå!

- Veien etter studiene førte meg via TV 2 til Justis- og beredskapsdepartementet før jeg startet å jobbe i kommunikasjonsavdelingen ved Universitetet i Oslo sentralt. Siden har jeg vært i Kunnskapsdepartementet en periode også, men hjertet mitt ligger her ved Universitetet i Oslo.

- Hva er fordelene og utfordringene ved å styrke kommunikasjons-ressursene på fakultetet?

- Når vi samler kloke hoder, får vi til så mye mer. Vi i den nye kommunikasjonsavdelingen har ulik faglig bakgrunn og ulik kompetanse, og når vi slår det sammen blir sluttresultatet bedre. Samtidig må vi være veldig bevisste på at vi har en tett og god dialog med instituttene og sentrene våre.

- Hva er ambisjonene dine for den nye enheten?

- At vi skal være en god sparringspartner for instituttene og senterne ved fakultetet. Vi skal bidra til at forskningen og forskerne skal synes i samfunnsdebatten, og at studentene skal få god og relevant informasjon både før, under og etter studiene.

- Jeg vil at vi skal tenke nytt om hva vi kommuniserer hvor, slik at det vi gjør har en faktisk effekt

- . Sist, men langt fra minst, har jeg en ambisjon om at vi skal være en viktig ressurs for forskerne!

- Hvordan vil instituttene merke at vi har fått en ny kommunikasjonsavdeling?

- De vil få velfunderte og gode faglige råd, og forhåpentligvis merke at kvaliteten på kommunikasjonstiltakene blir enda høyere enn den har vært tidligere. Samtidig vet jeg at noen er bekymret for at vi er organisert på fakultetsnivå. Det er en bekymring jeg forstår, og som vi skal imøtekomme ved å snakke godt sammen.

-  Er det noen områder du ønsker å satse spesielt på?

- Vi har mye uforløst potensiale i å tenke helhetlig og målgrupperettet kommunikasjon. Enkelt sagt handler det om å bruke de rette kanalene til å nå de rette menneskene med de rette budskapene.

- En slik digital kanalstrategi skal vi jobbe mye med i høst, og målet er at instituttene skal merke at det vil løfte kvaliteten på kommunikasjonen som skal gå ut fra både dem og fakultetet. Vi skal vise frem den fantastiske forskningen som foregår, og vi skal bidra til at både nåværende og mulige studenter får den informasjonen de trenger for å ta gode studievalg og føle tilhørighet mens de er hos oss – og ta det videre med seg ut i arbeidslivet når de forlater oss.

- Hvem har du med deg i den nye enheten?

- En veldig spennende gjeng med variert bakgrunn! Gro Lien Garbo er kjent for de fleste, som erfaren og kreativ kommunikasjonsrådgiver på fakultetet. Fra fakultetet kommer også Therese Marthinsen, mangeårig nettredaktør som også bidrar inn i UiOs pågående undersøkelse om internkommunikasjon. Svein Harald Milde kommer fra Psykologisk institutt, mens Erik Engblad har jobbet for Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi og for Institutt for sosialantropologi. Hilde Crone Leinebø er vår nye digitale rådgiver, og hun har jobbet lenge for med digital formidling innen kulturfeltet. En sterk og variert gjeng som virkelig brenner for oppgaven! Vi er riktignok fulltallige først i midten av oktober, så det vil ta litt tid før vi er fullt operative og har funnet vår form.

- Hva prioriterer du nå i den første fasen?

- Det absolutt viktigste nå i oppstarten er å få i stand en god dialog med institutter og sentre og å «samle laget» i kommunikasjonsavdelingen.

- Vi skal på introduksjonsturné til alle institutter og sentre for å bli kjent med dem og deres behov.

- Jeg har allerede hatt noen gode møter med noen av enhetene. Det er ingen tvil om at forventningene til oss er store, og det er gøy!

- Har du en beskjed til alle som ønsker kontakt?

- Ikke nøl! Det skjer så mye spennende ved vårt fakultet, og vi vil vite om det – gjerne i god tid i forkant. Ta kontakt med meg direkte på lisepm@sv.uio.no eller med avdelingen: kommunikasjon@sv.uio.no om dere har tips, innspill, ris eller ros. Vi kan ikke love at vi kan fikse alt, men vi ønsker å strekke oss langt for å bidra til at det beste samfunnsvitenskapelige fakultetet i landet – og i verdenstoppen – skal markere seg tydelig.

Publisert 5. sep. 2022 15:22 - Sist endret 5. sep. 2022 15:22