Ny organsiering av kommunikasjonsarbeidet ved SV

Fakultetet har besluttet å samle kommunikasjonstjenestene under en felles ledelse på fakultetsnivå. - Vi ønsker å sikre at alle grunnenheter har lik tilgang på profesjonelle kommunikasjonsressurser, sier Johannes Elgvin, leder for Seksjon for forskning og kommunikasjon ved SV-fakultetet.

portrett Johannes Elgvin

Viktig å sikre tett kontakt mellom grunnenhet og fakultet: - Vi legger opp til at hver grunnenhet vil få en kontaktperson som både ledere og forskere kan kontakte og forholde seg til, sier Johannes Elgvin (Foto: Anders Lien, UiO)

- Hva er den viktigste begrunnelsen for å sentralisere kommunikasjonsressursene på fakultetet?

Den aller viktigste begrunnelsen for sentralisering er at fakultetets grunnenheter har prioritert kommunikasjonsressurser svært ulikt. UiOs ambisjon om å styrke dialogen med omverdenen og arbeide for at kunnskap tas i bruk forplikter fakultetet til å sikre at alle grunnenheter har lik tilgang på profesjonelle kommunikasjonsressurser.

- Det har tatt tid fra dere begynte å utrede dette og til i dag. Hvorfor har det tatt så langt tid?

Det er flere grunner til det. En av grunnene er at det midt i prosessen ble utskifting av dekanat og de fleste instituttledere. Derfor har vi måttet orientere og forankre på nytt. En annen grunn har vært omorganisering av økonomiseksjonen og personalseksjonen i tillegg til et akutt behov for flere ressurser innenfor økonomi og personal som førte til at kommunikasjonsorganiseringen ikke ble prioritert først. Men den har ikke vært glemt, bare flyttet lenger ned på listen. I tillegg kom koronapandemien og medførte ytterligere omprioriteringer og forsinkelser i dette arbeidet.

- Helt konkret- hvordan er prosessen framover- og når vil en ny organisasjon være operativ?

Nå planlegger vi enkeltmøter med hver grunnenhet i februar. Deretter vil vi ha individuelle samtaler med hver av de ansatte som blir direkte berørt av omorganiseringen.

Vi tar sikte på å lyse ut nye stillinger i mars og at ny kommunikasjonsenhet er operativ fra august.

- Hvordan vil enhetene instituttene merke den nye organiseringen?

De vil forhåpentligvis merke at nettsidene blir enda mer profesjonelle og med et enda mer enhetlig visuelt uttrykk med universell utforming. I tillegg vil de merke at fakultetet får flere ressurser på dette feltet og at vi arrangerer faste møter med hver enhet om hva vi skal prioritere av kommunikasjonsaktiviteter. Instituttenes ønsker og behov vil bli ivaretatt så lang vi har ressurser til det. De vil også merke at video, bilder og tekst vil få et profesjonelt uttrykk som passer til den eller de plattformene sakene blir kommunisert gjennom.

- Hvordan vil man sikre at kontakten med enhetene blir tett nok- at det ikke blir for langt til fakultetet?

Vi legger opp til at hver grunnenhet vil få en kontaktperson som både ledere og forskere kan kontakte og forholde seg til. På den måten søker vi å gjøre avstanden til fakultetet så kort som mulig. Vi vil også vurdere jevnlig tilstedeværelse i de ulike fagmiljøene.

- Hva er de største ambisjonene  til SV- fakultetet med hensyn til forskningsformidling, kommunikasjon og nettarbeid  framover?

Fakultetet har to store ambisjoner med kommunikasjonsarbeidet. Den ene er å jobbe for god rekruttering av framtidige studenter, formidle at vi har de fremste samfunnsvitenskapelige miljøene i landet, være tydelige på arbeidslivsrelevansen av studiene og ikke minst synliggjøre studentliv og studentmiljø så vi kommuniserer hvor hyggelig og nyttig det er å være student ved vårt fakultet. Den andre ambisjonen er å bidra til en kunnskapsbasert samfunnsdebatt. Dette gjør vi gjennom å formidle forskningsnyheter, at forskere deltar i samfunnsdebatten og i utvalg og komiteer. Kommunikasjonsavdelingen vil bidra til å få ut denne kunnskapen på ulike plattformer.

Av Therese Næss Marthinsen
Publisert 3. feb. 2022 12:18 - Sist endret 3. feb. 2022 12:40