SV-info vil betjenes av roboter etter påske

To av robotene har allerede ankommet Det samfunnsvitenskapelige fakultet og en tredje er ventet i månedsskiftet mai/juni. Infosenteret på SV-fakultetet blir med dette det første infosenteret i Norge som blir betjent av roboter.

Bildet kan inneholde: mecha, gulv, hylle, bildesign, hjul.

SV-info går fremtiden i møte

-En stor del av våre rutiner er såpass klare og enkle at de kan overlates til roboter med kunstig intelligens. Ved å gjennomføre dette skiftet kan vi bruke våre ressurser der de trengs som mest, nemlig saker om seminarbytte, sier avdelingssjef for SV-info, Hanne Degerstrøm Ellingsen.

Det er snakk om et titalls millionbeløp som fakultetsstyret ved SV har satt av til hver robot, men fakultetsdirektøren er sikker på at dette er en god investering.

-Her har vi teknologien på vår side. Jo smartere og dyktigere våre androide ansatte blir jo mer avanserte oppgaver kan de gjennomføre. På sikt kan nok disse tre ny-ansatte gjøre oppgavene til 40% av fakultets- og studieseksjonsstaben hvilket fører til at vi på sikt sparer inn dette beløpet i form av lavere lønnsutgifter, sier Gudleik Grimstad.

-For ikke å snakke om mindre tid som går vekk til å føre timer i DFØ, skyter Ellingsen inn fra siden.

Ettersom robotene ikke går på strøm, men heller får energi fra studenters frustrasjon er det også perfekt å plassere dem i skranken til SV-info.

-Det er tross alt der studentene henvender seg dersom de opplever problemer under studiet, opplever støy som et resultat av oppussingen eller ikke finner et av auditoriene, sier Ellingsen.

Praktiske detaljer

Robotene blir avduket 19. april. Den ene roboten kan kun svare på henvendelser fra bokmålsnære dialekter mens den andre kun via nynorsknære dialekter. Den tredje roboten behersker amerikansk og kommer med cowboy-aksent.

(Denne aktuelt-saken er en aprilspøk)

Publisert 1. apr. 2022 08:50 - Sist endret 5. apr. 2022 13:16