Thomas Hylland Eriksen fikk gullmedalje av Kong Carl Gustaf

Mandag 25.april  fikk Thomas Hylland Eriksen en høythengende gullmedalje - Vegamedaljen- for sin innsats i antropologien. Den ble overrakt ham av Kong Carl Gustaf på  slottet i Stockholm.

Kong Carl Gustaf og Thomas Hylland Eriksne på slottet

Høytidelig: Kong Carl Gustaf og Thomas Hylland Eriksen under overrekkelsen på slottet i Stockholm. (Foto: Kari Spjeldnes)

- Det er stor stas for meg å motta denne medaljen. Jeg har et mangeårig samarbeid med kollegaer i Stockholm, sier Thomas Hylland Eriksen.

:
Glad prisvinner: Thomas Hylland Eriksen med medaljen. (Foto: Kari Spjeldnes)

Det er Det svenska sällskapet för antropologi og geografi som har besluttet å gi Eriksen

gullmedaljen, for hans vidtfavnende bidrag til antropologien. I  anledning utmerkelsen har Hylland Eriksen  håndplukket forskere til et seminar ved Stockholms universitet. Tema er biologi, kultur og biokultur.

Les et større intervju med Thomas Hylland Eriksen i anledning prisen:  Forskjeller som gjør en forskjell

Les meddelelsen fra Slottet i Sverige: Kungen delade ut Vegamedaljen

Publisert 25. apr. 2022 19:58 - Sist endret 27. apr. 2022 17:28