Vellykket seminar for nyansatte

I februar inviterte fakultetsledelsen nye vitenskapelig ansatte på SV-fakultetet til et lunsj til lunsj-seminar på Lysebu. Det ble et døgn med spennende faglig utveksling og også en oppdatering på hva fakultetet forventer og kan tilby.

Gruppebilde på Lysebu- skog og himmel ute

Fornøyde deltakere: Forrest fra venstre: Trine Waaktaar, Kristin Martinsen, Anne Julie Semb, Tone Druglitrø, Hilde Reinertsen,Ylva Østby  og Jan Grue. Barkerst fra venstre: Erkki Heinonen, Tore Nilssen, John Nathaniel Parker, Johannes Elgvin, Jonathan W. Kuyper og Gudleik Grimstad. (Foto: Gro Lien Garbo/ UiO)

Det er en hyggelig tradisjon at fakultetsledelsen  inviterer nyansatte til seminar  for å bli bedre kjent med SV-fakultetet og med hverandre. I fjor måtte seminaret arrangeres digitalt – og da i en kort variant - på grunn av covid.  Det var derfor en ekstra glede i år å kunne treffes fysisk i vakre omgivelser med et fullspekket  faglig program, men også tid til nettverksbygging og sosialt samvær.

- Dette er et seminar vi prioriterer høyt. Vi ser at nye forskere på fakultetet finner hverandre på tvers av fag og vet fra før at mange av dem fortsetter å holde kontakt etter disse seminarene, sier dekan Anne Julie Semb. På seminaret fikk deltakerne en innføring i hvordan SV-fakultetet styres og hvilke prioriteringer- og ikke  minst støtte- ordninger – som gjelder særlig dem.

- På seminaret bruker vi fra fakultetets side  mye  tid på å fortelle at vi virkelig ønsker å støtte opp om våre nyansatte – særlig med hensyn til at de kan søke støtte i EU-systemet og fra Forskningsrådet.

- Støtteapparatet vi har bygget opp de siste årene har også gikk gode resultater. Forskere fra vårt fakultet henter inn store midler gjennom disse ordningene, understreker Semb.

Fakultetet har nå et ønske om at undervisning skal prioriteres opp og gis et skikkelig løft. På seminaret ble ned nyansatte oppmuntret til å prøve ut nye undervisningsfronter – og om å melde fra om de har behov for mer støtte.

Demokratisk teori, forsøksdyr, forskning og vaksinering, funksjonshemming og pedagogikk var bare noen av temaene de nytilsatte deltakerne berørte – i tillegg til å lære om fakultets støttemuligheter og organisering.

Fikk vite om tilgjengelige ressurser

-  Jeg hadde nytte av å møte lederne av Det samfunnsvitenskapelige fakultet og høre deres perspektiver på målene og det indre liv ved universitetet og Det samfunnsvitenskapelige fakultet. Jeg fikk også vite om spesifikke ressurser som er tilgjengelige for å hjelpe oss i arbeidet vårt, deriblant ulike mekanismer som skal støtte undervisning, skriving av søknader om forskningsmidler og ansvarlig gjennomføring av forskning, forteller John Nathaniel Parker, som er førsteamanuensis på Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi.

- Jeg hadde også utbytte av å møte interessante forskere fra andre institutter som også er nye ved UiO. Dette var spesielt verdifullt med tanke på at hver og én av oss hadde begynt i jobbene våre under pandemien, noe som gjorde sosial omgang umulig, sier Parker.

Publisert 10. mars 2022 16:01 - Sist endret 11. mars 2022 12:36