English version of this page

Møte i fakultetsstyret

14. og 15. mars var fakultetsstyret samlet til seminar og styremøte på Voksenkollen. Dette var første fysiske samling for det nye styret.

Eilert Sundts og Harriet Holters hus

Foto: Amund Aasbrenn/ UiO

Studiedekan Tora Skodvin orienterte styret om den planlagte porteføljeprosessen ved fakultetet.

–Fakultetsstyret var positive til prosessen vi har lagt opp til, og ser frem til å få jevnlige oppdateringer om progresjon og resultater i arbeidet, forteller Skodvin.

Utlysning av fast forskerstilling ved ARENA

En sak som fikk oppmerksomhet i forkant av styremøtet, var utlysningen av en fast basisfinansiert forskerstilling ved ARENA.

Etter en grundig diskusjon i fakultetsstyret fattet et enstemmig styre følgende vedtak: Fakultetsstyret avviser ARENAs anmodning om utlysning og tilsetting i fast forskerstilling finansiert av basistildeling under forutsetning av at fakultetet innen 12 måneder kommer tilbake med en prinsipiell sak om senterpolitikk. Mandat for utredningen legges frem for fakultetsstyret i neste møte.

Styret voterte først over forslaget til vedtak som lå i sakspapirene. Dette forslaget ble støttet av tre av styrets medlemmer, mens de øvrige medlemmene stemte mot. Det vedtatte forslaget ble utarbeidet i styremøtet.

– Jeg er veldig glad for et enstemmig vedtak i fakultetsstyret, og for å få en avklaring av et viktig prinsipielt spørsmål som gjelder både ARENA og resten av fakultetet. Jeg ser frem til å utarbeide et mandat for arbeidet med fakultetets senterpolitikk, sier Anne Julie Semb om resultatet.

Hovedpunkter fra regnskapsgjennomgang

Økonomileder Geir S. Toft gikk gjennom regnskapet for 2023. Han brukte blant annet en del tid på utviklingen i mindreforbruk.

–Universitetsdirektøren er tydelig på at mindreforbruket ved UiOs enheter ikke kan fortsette, og at det er avgjørende at man styrer målrettet bort fra denne praksisen. Med andre ord er det avgjørnde å få et godt og realistisk forhold mellom budsjett og aktivitetsnivå, sa Toft i sin orientering til fakultetsstyret. Toft orienterte også fakultetsstyret om regnskapsstatusen pr. februar 2024.

Andre punkter på agendaen i styremøtet var referat fra IDF-møter og protokoll fra fakultetets Ansettelsesutvalg.

Saksliste og tilhørende dokumenter til styremøtet kan leses her

Fakultetsstyrets medlemmer

Publisert 21. mars 2024 16:31 - Sist endret 22. mars 2024 09:08