English version of this page

Årets vinterseminar i samfunnsgeografi satte søkelyset på «Infrastruktur»

Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi inviterte til vinterseminar i samfunnsgeografi 5. og 6. mars.

Selma Yssen med prisen

Hedret for innovativ masteroppgave. Tidligere masterstudent Selma Forfod Yssen (nummer 2 fra høyre) ble tildelt utmerkelse for nyskapende masteroppgave under årets Vinterseminar i samfunnsgeografi. Foto: David Jordhus-Lier/ UiO

Denne gangen var temaet «Infrastruktur». Rundt 90 Samfunnsgeografer og venner av samfunnsgeografi møttes i professorboligen for å fortelle om sitt arbeid, bli inspirert og få nye ideer.

Hvert år står fagets bidrag til dagsaktuelle temaer på agendaen under vinterseminaret, som i år ble arrangert av ISS-ansatte Marieke van der Star, Ida Fagervold, Yngve Heiret (som alle tre er PhD-kandidater), David Jordhus-Lier og Per Gunnar Røe.

Seminaret er en møteplass for samfunnsgeografer fra hele landet, og er åpent for studenter og vitenskapelig ansatte på universiteter og høyskoler, samt alle andre som ser nytten av samfunnsgeografi i eget arbeid, for eksempel i byutvikling, bistand, journalistikk og forskning.

Årets tema «Infrastruktur» er ikke noe alle samfunnsgeografer tenker at de jobber med, men er valgt fordi faget har mye å tilføye diskusjonene om infrastruktur, og fordi samfunnsgeografien kan tilføre nye perspektiver og metoder. For mens infrastruktur knytter sammen steder og mennesker, kan slike strukturer også virke adskillende og segregerende. Det er vanlig å tenke på infrastruktur som noe materielt og teknologisk (som jernbanespor og ledningsnett), men det finnes også sosiale og politiske infrastrukturer. Dessuten er infrastrukturer ikke upolitiske, og kan føre til konflikter og sosial mobilisering.

På årets vinterseminar utforsket vi de mange forståelsene, ved å invitere foredragsholdere og arrangere sesjoner som utfordret de vanlige forestillingene våre. Kanskje klarte vi også å utvikle nye måter å forstå infrastrukturer på? Vi håper programmet vårt viste det.

Av Per Gunnar Røe
Publisert 21. mars 2024 13:07 - Sist endret 21. mars 2024 13:25