Retningslinjer og veiledning for gjennomføring av skriftlige eksamener ved medisinstudiet ved Universitetet i Oslo

Overordnet lov og forskrift for eksamensgjennomføring

Lov om universiteter og høyskoler av 01.04.05 §§3-9, 5-2 og 5-3.

Forskrift om studier og eksamener ved Universitetet i Oslo

Eksamensformer

Skriftlige eksamener gjennomføres digitalt. De består av oppgavesett med kortsvarsoppgaver eller enkeltstående flervalgsoppgaver, eller en kombinasjon av disse. 

Eksamensansvarlig

Modulutvalg

Mandat for modulutvalgene

Eksamenskommisjon

Eksamenskommisjonen oppnevnes for tre år av gangen. 

Rettleder til leder og medlemmer av eksamenskommisjoner

Arbeidsprosessen

Utarbeidelse av oppgavesett

Alle undervisere skal som hovedregel bidra med enkeltoppgaver til eksamenssettet innenfor de fagområdene de underviser i. Ved at alle eller mange lærere bidrar med oppgaver sikres et best mulig samsvar mellom undervisningstemaer og eksamen, og at detaljeringsnivået er i samsvar med hva som vektlegges i undervisningen.

Oppgavene skal være forankret i læringsutbyttene. Enkeltoppgaver bør diskuteres med kolleger eller på annen måte gjennomgå fagfellevurdering i eget fagmiljø før overlevering til eksamenskommisjonen.

Viktige kvalitetskriterier for skriftlige eksamenssett er at:

  • oppgavene skal teste sentrale kunnskaper og ferdigheter
  • oppgavene bør teste bredt, fra mange ulike områder av faget
  • oppgavene bør i tillegg til å teste grunnleggende kunnskaper også teste evne til resonnement og anvendelse av kunnskap samt ferdigheter

For MED5600 (modul 6):
Oppgavesettet for både ordinær og kontinuasjonseksamen for MED5600 (modul 6) skal være på engelsk.

Møter i eksamenskommisjonen

Det skal som hovedregel avholdes minst to møter hvor alle som er med å lage eksamenssettet skal møtes.

I det første møtet redegjør alle for utkast til sine oppgaver for ordinær eksamen, og det vurderes:

  • om oppgaveteksten er språklig klar, utvetydig og forståelig
  • om oppgaven tester sentral kunnskap, på det rette taksonomiske nivå
  • hvilke oppgaver som skal være med og hvilke som skal utgå for å sikre et passe stort oppgavesett med den rette balansen mellom ulike emner
  • sensorveiledninger (til kortsvaroppgaver) er korrekte og stiller rimelige krav til dybde og detaljer
  • helheten i oppgavesettet er god. Med tilgang til sensorveiledningene er det lettere å vurdere oppgavens omfang, og sikre at eksamenssettet ikke blir for stort eller for lite
  • kriterier for de ulike karakterene må diskuteres og forankres
  • om oppgavene er testteknisk gode. Det vil si valg av formulering, spørsmålstype og sammensetning av oppgavesett.

I det andre møtet gjennomgår kommisjonen kommentarer fra studenter, ekstern sensor samt modulleder. I tillegg til at man redegjør for alle utkast til utsatt eksamen/ kontinuasjonseksamen i henhold til punktene over. Det er en forutsetning at oppgaveutkastene er klare og sendt ut til resten av gruppen før møtene finner sted.

Utarbeidelse av sensorveiledning

Sensorveiledning utarbeides sammen med oppgavesettet.

For eksamener med flervalgsoppgaver registreres det hvilket svaralternativ som er korrekt. 

I sensorveiledningen for kortsvaroppgavene skal det fremgå hva som skal til for å få full score og hvordan dette eventuelt reduseres ved delvis rikitg svar. Dersom studentene har galt svar, men skal belønnes for at de viser riktig resonnement, må dette fremgå her.

Godkjenning av oppgavesett med sensorveiledning

Endelig oppgavesett med sensorveiledning skal godkjennes av modulleder og av ekstern sensor. Ekstern sensor må få oppgavesettet i god tid slik at det er mulig å få innarbeidet eventuelle forslag til endringer.

Oppgavesettet skal leses av 1-2 studenter utpekt av Medisinsk fagutvalg (MFU). Studentene må ha avlagt eksamen i modulen. Studieseksjonen kontakter MFU med sitt behov for studenter. MFU oversender navn/kontaktinformasjon, og studieseksjonen avtaler tid/sted for gjennomlesing direkte med de utvalgte.

Taushetserklæring må underskrives før gjennomlesing. Studentenes oppgave er først og fremst å vurdere om oppgavene er klart og entydig formulert, og om de virker rimelige i forhold til læringsmål og læringsutbytte.

Videre behandling av oppgavesettet

Det utformes en tidsplan med frister for innsending av oppgavesett, korrekturlesning og innlegging av fasitsvar med Studieseksjonen.

Modulspesifikke retningslinjer

Modul 1

Modul 2

Modul 3

Modul 4

Modul 5

Modul 6

Modul 8

Tilgjengelighet av faglærere under eksamen

Ved eksamen kan faglærer eller flere lærere fra forskjellige fagområder gå en runde tidlig under eksamen (omkring 45 minutter etter at eksamen har startet), og skal være tilgjengelig per telefon og kunne tilkalles hele eksamensdagen dersom det oppstår faglige uklarheter i eksamenslokalet. 

Eksamenskonsulent ved Studieseksjonen varsles om personer som skal ha tilgang til eksamenslokalet via eksamensskjema. Andre personer enn de som det er opplyst om på forhånd vil ikke få adgang til eksamenslokalet. Dersom en student forlater eksamenslokalet sammen med faglærer, skal dette kun skje i følge med eksamensvakt.

Oppnevning av ekstern sensor

Det er studiedekan/programleder som oppnevner eksterne sensorer. En person kan oppnevnes som sensor til en eksamen og som klagesensor ved en annen eksamen.

Ekstern sensors rolle

Ekstern sensor skal representere et blikk utenfra på fakultetets eksamensvirksomhet. Ekstern sensor bør ha generell bakgrunn, gjerne som allmennpraktiker, og bidra til at det ikke stilles uhensiktsmessige detaljeringskrav.

Ekstern sensor får tilsendt eksamensoppgaver til gjennomlesing/godkjenning og deltar i sensuringsarbeidet.

Ved eventuell uenighet om endelig vurdering skal ekstern sensor ha avgjørende myndighet.

Fastsetting av eksamenstidpunkt

Eksamensdatoer fastsettes av Studieseksjonen. Etter semesterstart kan det ikke foretas endringer av datoene uten at alle involverte parter (studenter, undervisere og adm. personell) er forespurt, og er innforstått med de foreslåtte endringene.

Sensur

Alle moduler med unntak av modul 8:

Det benyttes gradert karakterskala (A-F). Sensur skal foreligge senest tre uker etter eksamensdagen. Eksamenskommisjonen skal planlegge sensureringsarbeidet og fastsette dato for sensurmøte med henblikk på sensurfristen. Ved skriftlig eksamen skjer  sensurering av flervalgsoppgaver automatisk gjennom forhåndsinnlagte kriterier, mens kortsvaroppgaver blir sensurert manuelt av aktuell faglærer samt ekstern sensor. Fordeling av sensurarbeidet på kandidat- eller fagområdenivå for manuelt vurderte oppgaver legges til den enkelte eksamenskommisjon. 

Sensureringen skal være avsluttet 2-3 dager før sensurmøtet slik at psykometrirapporten kan bli utarbeidet og tilsendt kommisjonen før møtet. Ved store avvik mellom ekstern sensor og faglærers poenggivning på oppgavenivå bør en tredje person involveres i vurderingen. Ved små avvik kan man benytte et gjennomsnitt. Spesiell grundighet bør utvises ved besvarelser der det er tvil om bestått versus stryk.

Etter at ekstern sensor og faglærere/eksamenskommisjon er ferdig med å rette besvarelsene, avholdes et sensurmøte der alle som har vært involvert i sensureringen som hovedregel skal være til stede. Eksamensoppgaver diskuteres basert på oppgaveanalysen i eksamensrapport og eventuelle kulltilbakemeldinger på eksamen. Uegnete oppgaver fjernes og det blir gjort en ny beregning av kandidatenes score og terskelverdiene for karaktergivning oppdateres i henhold til retningslinjer for karaktersetting. 

Sensurmøtet avsluttes med undertegning av protokoll. Protokollen må være overlevert eksamenskonsulent ved Studieseksjonen senest dagen før sensuren skal offentliggjøres.

Modul 8:

Sensur skal foreligge senest tre uker etter eksamensdagen. For skriftlig eksamen planlegger Sekretariatet for Felles avsluttende skriftlig deleksamen i medisin sensurarbeidet og fastsetter dato for sensurmøte med henblikk på sensurfristen i samarbeid med felles eksamenskommisjon. 

Eksamenskommisjonen er satt sammen av faglig leder for Felles avsluttende skriftlig deleksamen, 2 vitenskapelige representanter og 1 studentrepresentant fra hvert av de fire medisinske fakultetene i samarbeidet, i tillegg til 2 eksterne sensorer. 

Etter at eksamen er ferdig får studentene tilgang til egen besvarelse og fasit. Ofte sender studentene enten enkeltvis eller en felles tilbakemelding fra de ulike kullene om oppgaver de mener inneholdt flere korrekte svar, om det var feil i fasit, eller om det var spesialistkunnskap. 

Sensureringen skjer automatisk gjennom forhåndsinnlagte kriterier, det er ingen kortsvarsoppgaver på denne eksamen. Basert på oppgaveanalysen går eksamenskommisjonen på sensurmøtet gjennom alle spørsmål med høy vanskelighetsgrad, i tillegg til at alle studentkommentarene blir tatt stilling til. På bakgrunn av dette fjernes uegnete oppgaver og det blir gjort en ny beregning av kandidatenes score. Sensurmøtet avsluttes med undertegning av protokoll, som så oversendes eksamenskonsulenter ved de ulike fakultetene senest dagen før sensuren skal offentliggjøres. 

I etterkant av sensurmøtet klargjør sekretariatet revidert fasit og psykometrirapport som publiseres på nettsidene for Felles avsluttende skriftlig deleksamen i medisin.  

Tilbakemelding til studentene ved skriftlig eksamen

Studentene får en karakter som gir en god pekepinn på faglig kompetanse. Det publiserer også et psykometrinotat som beskriver hvilke spørsmål som ble tatt ut av sensuren. 

Alle studenter tilbys innsyn i egen besvarelse. De som ønsker det, kan etter nærmere regler, komme til fakultetet og se gjennom sin egen besvarelse og fasit.

Studenten kan be om begrunnelse, Kandidater som ikke består eksamen, vil få mulighet til en samtale med faglærer (faglig veiledning).

Ved kontinuasjonseksamen lages det ikke psykometrinotat, men studentene har samme muligheter for tilbakemelding og innsyn som på ordinær eksamen.

Klagebehandling

Klage på karakter

Som hovedregel kan en student klage på karakteren for sine prestasjoner innen tre uker etter at eksamensresultatet er kunngjort jf. universitets- og høyskoleloven § 5-3.

Kandidater hvis eksamensbesvarelse blir vurdert til ikke-bestått vil samtidig som offentliggjøring av sensur få informasjon om klagerett, samt lenke til påmelding til innsyn i egen besvarelse. 

I klagekommisjon skal det sitte en intern og en ekstern sensor. Intern sensor er en vitenskaplig ansatt på Det medisinske fakultet som har god oversikt over læringsutbyttene i den aktuelle modulen. Vedkommende skal ikke ha vært involvert i sensureringen. Ekstern sensor er en ikke-universitetsansatt lege, fortrinnsvis allmennpraktiker. Leder for eksamenskommisjonen oppnevner den interne klagesensoren, mens studiedekan/programleder oppnevner den eksterne klagesensoren. Navn på intern sensor til klagekommisjonen oppgis på «eksamensskjema» som skal følge eksamensoppgavene til Studieseksjonen.

Det er «blind omsensur» for klager på karakterer. Dette medfører at klagekommisjonen ikke får opprinnelig karakter eller sensors begrunnelse. Sensorveiledningen og eventuell annen generell informasjon vedrørende sensuren kan legges ved. 

Oppnevnt klagekommisjon skal ikke være i kontakt med opprinnelig eksamenskommisjon ved vurdering av klagesaker. Klagekommisjon skal gjøre en ny og uavhengig vurdering av eksamensbesvarelsen. Klagekommisjonens vedtak om ny sensur er endelig, og kan ikke påklages videre. Hvis en eksamenskarakter ved klagesensur avviker med to eller flere karakterer fra opprinnelig sensur, er det egne rutiner for dette.

Klage på formelle feil

Som hovedregel kan en student klage på formelle feil innen tre uker etter at han eller hun er, eller burde være, kjent med det forhold som begrunner klagen jf. universitets- og høyskoleloven § 5-2.

Klager på formelle feil utredes av Studieseksjonen, og studiedekan/programleder fatter vedtak i saken. I praksis gjøres dette ved at Studieseksjonen sender klagen fra kandidaten til leder av eksamenskommisjonen/ekstern sensor for en uttalelse. Studiedekan/programleder vurderer klagen på bakgrunn av klagen fra kandidaten og uttalelsen fra leder av eksamenskommisjonen/ekstern sensor. Dersom man finner at det har skjedd formelle feil ved eksamen, vil det settes i verk tiltak for å rette feilen. Dersom klagen ikke tas til følge, sendes saken til UiOs nemnd for studentsaker for avgjørelse.

Alle spørsmål fra kandidatene vedrørende klage på sensur og formelle feil skal rettes til Studieseksjonen. Dersom eksamenskommisjonen/faglærere/eksaminatorer får henvendelser vedrørende dette, bes det om at kandidaten henvises til Studieseksjonen.

Utsatt eksamen/kontinuasjonseksamen

Alle moduler med unntak av modul 8: 

Som hovedregel gjennomføres utsatt eksamen/kontinuasjonseksamen fem-ti uker etter ordinær eksamen for høstsemesteret og samme uke som påfølgende semesterstart for vårsemesteret.

Eksamenskommisjonen er den samme som til ordinær eksamen. 

Retting av skriftlig utsatt eksamen/kontinuasjonseksamen foretas på samme måte som ved ordinær eksamen.

Utsatt eksamen/kontinuasjonseksamen skal ha den samme eksamensformen som ordinær eksamen.

Modul 8:
Studenter som ikke kan møte eller får «ikke bestått» til ordinær felles avsluttende skriftlig deleksamen, får ikke adgang til ny skriftlig eksamen før ordinær eksamen i påfølgende semester. Dette er en felles regel for de fire medisinstudiene i Norge.

Publisert 15. des. 2015 13:44 - Sist endret 24. apr. 2024 11:34