Spennende finale om EU-midler

Professor Anders Martin Fjell ved PSI er en av tre fra SV-fakultetet som har vært på intervju i Brussels vedrørende tildeling av forskningsmidler fra ERC Starting Grants 2011.

Professor Anders Martin Fjell ved PSI

Fjells prosjekt, ”Constructive Memory: Emergence and decline of constructive memory ­ Life-span changes in a common brain network for imagination and episodic memory”, tar utgangspunkt i at hukommelse ikke bare dreier seg om å gjengi fakta nøyaktig, men like mye er en konstruksjonsprosess.

Vil samle minnebiter

– Basert på biter av informasjon lagret i hjernen, rekonstruerer vi et minne hver gang vi henter det frem. Dette gjelder spesielt det vi kaller episodisk hukommelse, altså levende minner fra våre egne liv. De ulike bestanddelene av et minne ligger lagret rundt omkring i forskjellige deler av hjernen, og må ”samles sammen” når vi skal hente det frem igjen, sier professor Anders Fjell.

Hovedtemaet for prosjektet hans er hvordan denne evnen utvikles i barndommen og hvordan den endrer seg gjennom resten av livet. Spesielt søker prosjektet å forstå hvordan modning av hjernen, og videre endringer i hjernen gjennom livet, danner grunnlaget for denne typen hukommelse.

– Et interessant fenomen vi også skal prøve å forstå bedre er at evnen til å forestille seg fremtiden, og evnen til å hente frem levende minner, avhenger av mange av de samme hjernestrukturene. På en måte kan vi si at vi forestiller oss fortiden på samme måte som vi forestiller oss fremtiden – en slags mental tidsreise, forteller Anders Fjell.

Langsiktig prosjekt

Prosjektet hans er omfattende. Flere hundre deltagere skal testes gjentatte ganger med kognitive eksperimenter og hjerneavbildning. I motsetning til NFR-prosjektene, som normalt varer i tre år, gir EUs Starting Grant finansiering i fem år.

– Siden dette er et eksperimentelt prosjekt, kommer vi sannsynligvis til å gjøre nye funn som vi vil ønske å undersøke videre med nye eksperimenter. Da behøver vi langsiktighet i finansieringen.

Fjell understreker at det er viktig å kunne studere utvikling over tid, og dette prosjektet gir mulighet for en rekke undersøkelser av deltakerne over flere år.

– Målet med prosjektet er jo å finne ut mer om hvordan hukommelsen vår er satt sammen, så det hadde vært veldig morsomt om prosjektet skulle få støtte fra ERC.

Hjelpsomme kolleger

Det er en stor anerkjennelse å bli invitert til intervju i Brussel og Anders Fjell trekker frem gode og hjelpsomme kolleger i forberedelsesfasen.

– Det har vært spesielt nyttig å diskutere mulige spørsmål og innfallsvinkler med nære kolleger ved Center for the Study of Human Cognition ved PSI. Jeg har opplevd miljøet rundt som meget støttende. Dessuten har forskningsadministrativ avdeling (FANE) ved SV-fakultetet, samt forskere ved flere institutter og fakulteter ved UiO vært hjelpsomme, avslutter professor Anders Fjell.

Søknadsfristen for ERC Starting Grant 2011 gikk ut i november i fjor og det var 950 søkere fra hele EU-området til kategorien Social Sciences and Humanities (SH). SV-fakultetet er representert med tre kandidater innenfor denne kategorien:

SH-kategorien har seks forskjellige fagpaneler. Ett av dem er SH4 The Human Mind and its Complexity. Det er dette panelet Anders Fjell har sendt sin søknad til.

Endelig vedtak om tildeling faller i slutten av juli 2011.

Av Svein Harald Milde
Publisert 22. juni 2011 16:50 - Sist endret 20. jan. 2017 13:35