Mer forskning i budsjettet

PSIs budsjett for 2013 er større og mer offensivt enn noensinne. Mest penger går til flere forskere, investeringer i laboratorier og økte forskningsmidler.

Laboratorieansvarlig Tor Endestad ved fmri-skanneren på Rikshospitalet. Foto: Norsk Teknisk Museum.

Instituttstyret ved PSI har nå vedtatt neste års budsjett. PSI har bygget seg opp et betydelig overskudd de siste årene. Instituttet overfører rundt 13 millioner kroner fra 2012 til 2013. Store deler av dette brukes i 2013 til å investere i rekruttering av nye forskere og midler til forskningen ved instituttet.

– Vi planlegger å bruke rundt 8 millioner mer enn inntektene neste år.

– Dette må vi gjøre for å bygge ned det store overskuddet vi har spart opp de siste årene, og det er forsvarlig på lang sikt. Vi kan ikke se at dette får uheldige konsekvenser de neste 5 årene, sier kontorsjef Birgitte Bøgh-Olsen.

Flere hoder

På personalsiden har det vært mange nyansettelser i år. Disse lønnskostnadene får full effekt i budsjettet neste år, og gjenspeiler seg i økte lønnskostnader i 2013. Antall stipendiater og postdoktorer har også økt betydelig. Dette justeres ned innen 2016.

Instituttet er i ferd med å tilsette 9 nye professor II-stillinger, og i 2013 tiltrer seks nye faste vitenskapelige ansatte. Fem av disse har allerede skrevet under kontrakt med PSI. Den siste stillingen lyses ut i disse dager.

Lab og infrastruktur

I budsjettet ligger også betydelige investeringer i laboratoriene til instituttet.

– Slike engangsinvesteringer er fornuftige og forsvarlige nå, i en periode der vi sitter på mye ubrukte midler, sier laboratorieansvarlig Tor Endestad.

Følgende investeringer er planlagt til laboratoriene:

• Bidrag til oppgradering av fmri-skanner ved Rikshospitalet

• Oppgradering av opptaksutstyr på terapirommene i klinikkene

• Innkjøp av elektronisk journal/forskningsdatabase på klinikken

Forskningsmidler

Potten for småforskmidler økes med en halv million kroner. I tillegg setter instituttet av ytterligere midler til forskningsaktiviteten ved instituttet.

Den totale potten til forskningsmidler blir på fem og en halv millioner kroner, inklusive småforsk og midler til stipendiater.

Økte inntekter

Psykologisk institutt har fått en betydelig økning i inntektene de siste årene.

Økningen skyldes i hovedsak øremerkede midler til nye studieplasser på profesjonsprogrammet i 2009 og 2011 og 2012..

Det siste året har PSI dessuten fått noen nye eksternt finansierte prosjekter. Ved siden av direkte inntekter til disse prosjektene, får instituttet også generelle overhead-inntekter herfra, til sammen 3,9 millioner kroner.

Dette gir instituttet et større handlingsrom neste år.

Av Svein Harald Milde
Publisert 20. des. 2012 13:34