PSI deltar i en SFF

Psykologisk institutt er involvert i en av UiOs fire nye sentre for fremragende forskning (SFF). Norwegian Centre for Mental Disorders Research (NORMENT) får status som SFF.

Instituttleder Kjetil Sundet har med forskningssenteret NORMENT kommet gjennom nåløyet til NFR. Forskningsleder Anne Inger Helmen Borge er glad for betydningen dette får for forskningen på psykoser ved PSI. Foto: Svein Milde

Kjetil Sundet leder arbeidsgruppen Kognisjon ved NORMENT. Han har deltatt i søknaden om SFF-status.

– Dette vil gi instituttet betydelige midler til å styrke psykoseforskningen, sier forskningsleder Anne Inger Helmen Borge.

NORMENT består av TOP-gruppen, samt tre forskere fra UiB. Tidligere i år fikk TOP-gruppen også Jebsen-status.

Norwegian Centre for Mental Disorders Research

Siden antikken har menneskene kjent til symptomene på schizofreni og bipolare lidelser, og visst at de ofte går i arv. Likevel finnes det ingen pålitelige biologiske markører for disse lidelsene. Grunnforskere og kliniske forskere vil bruke moderne genteknologi, nyere funn fra hjerneforskningen og registerdata for å få frem ny kunnskap. Årlig beløp: ca 17,5 millioner kroner.

Publisert 12. nov. 2012 10:54 - Sist endret 31. okt. 2013 12:32