Velkommen til jubileumsuka!

Hadde du tenkt å få unna litt arbeid til uken? Glem det! Neste uke er viet samfunnsvitenskapelig folkefest.

Hoppet i det. Maskoten Vimmie (t.v.), festgeneral Vera Østensen og PR-sjef Gro Lien Garbo ønsker alle ansatte tilknyttet SV og UiO velkommen til en fire dager lang folkefest.

Fakultetet slår på stortromma når det runder femti og alle ansatte inviteres med.

Vorschpielet begynner på mandag med et åpent seminar på Litteraturhuset og avsluttes i ekte SV-stil med valgdebatt, grillfest og svett rockekonsert på fredagen.

– Nachspielet må dere finne selv, smiler festgeneral Vera Østensen.

Moden jubilant

– Det er grunn til å stoppe opp når man runder 50 år, både for å se hva man har utrettet og for å løfte blikket og se fremover, sier kommunikasjonsrådgiver Gro Lien Garbo.

I 50 år har forskere fra fakultetet vært med på å fortolke og legge viktige premisser for samfunnsutviklingen. Statsministeren er uteksaminert herfra. Det samme er utenriksministeren og sentralbanksjefen.

– Under jubileet skal vi slå oss litt på brystet og være stolte over hva vi har oppnådd, sier Østensen.

– Samtidig skal vi stake ut kursen videre. Vi skal feire oss selv, men vi skal også gå oss selv kritisk etter i sømmene. «Våg å vite» er fakultetets nye motto. Det må vi leve opp til i jubileumsuka og etter at feiringen er over, understreker Garbo.

Bredde, dybde og moro

Begge er veldig spente på hvor mange som kommer.

– Det vil variere stort fra arrangement til arrangement, men jeg håper å se mange blide fjes som besøker teltene, der alle fagmiljøene slår på stortromma med interaktive utstillinger, quiz, innblikk i felt med mer, sier Garbo.

– Jeg oppfordre alle ansatte til å delta på arrangementene gjennom hele uka, fra Frokost med Bernt, der utenriksminister Barth Eide kommer, til lansering av jubileumsbok og åpning av jubileumsutstilling. Fagkritisk dag på torsdag blir særdeles viktig.

– Og så må man få med seg SV-kontoret med Thomas Seltzer, Harald Eia og Karl Fredrik Tangen med gjester. Det blir en høydare, fortsetter Garbo.

Sosial anledning

I neste uke kommer ikke roen til å senke seg over Eilert Sundts hus etter kontortid. Brune studentpuber i kjelleren får sterk konkurranse av teltleiren som stenges av for de under 18 og omgjøres til uteservering fra kl. 15:00 hver dag, akkompagnert av husorkestre og andre artister fra hovedscenen.

Østensen nevner blant annet Pink Floyd Tribute band og musikkquiz med Finn Bjelke.

– Jubileet er en gylden anledning til å ta med kolleger, venner og medstudenter på spennende gratisarrangementer med studentpriser i baren, sier hun.

Studieleder ved PSI, Jørund Støre Bergrem, kan fortelle at det er påmeldt rundt 300 elever fra videregående skoler til Psykologilunsjen på onsdag.

– Dessuten forventer vi masse publikummere til fredagens arrangementer med politikerdebatt, skråblikk fra blant annet Riksrevisoren og en kjempefest med grilling og kjente artister, legger Garbo til.

Innsidetips

Vera Østensen, som til vanlig er forskningskonsulent ved Psykologisk institutt, har noen innsidetips til PSI-ansatte.

– Jeg oppfordrer selvsagt alle til å stikke innom PSI-teltet, som for anledningen bygges til et laboratorium. Psykologilunsjen på onsdagen har et veldig spennende og bredt program. Fagritisk dag på torsdagen med innlegg av Siri Gullestad og Erik Stänicke vil resonnere langt ut over ansatterekkene.

Om ikke det var nok, så møtes PSI-koret Kling Kokos og husbandet Brain Damage til en felles konsert for første gang, tipser Østensen om.

– Det er egentlig bare å sette av hele uka - med min velsignelse og dekanens, smiler Østensen.

Av informasjonsrådigver Svein Harald Milde
Publisert 29. aug. 2013 12:26 - Sist endret 13. jan. 2020 10:42