Rekordmange utvekslingsstudenter

Rekordmange psykologistudenter vil reise på instituttets egne utvekslingsavtaler til høsten. Det er også rekord i antall bachelor- og profesjonsstudenter som søker utenlandsstudier.

UC Berkeley er det mest populære universitetet å reise til blant PSIs studenter. Foto: brainchildvn on Flickr.

– Det er svært gledelig at så mange vil reise ut på instituttets egne avtaler med våre partnere i Europa og Sør-Afrika til høsten, sier professor og internasjonaliseringskoordinator Francisco Pons.

– I tillegg har studentene søkt seg til 21 forskjellige universiteter rundt om i hele verden. Det er også veldig positivt, fortsetter han.

USA på topp

Instituttet har 28 avtaler med universitetspartnere i Europa og Sør-Afrika. Til høsten reiser 33 PSI-studenter ut i verden, hvorav 16 reiser på instituttets egne avtaler, 2 på fakultetsavtaler, 11 på UiOs sentrale avtaler og 4 på andre institutters avtaler.

Geografisk fordeler utvekslingsstudentene seg på:

• Europa: 15 (Norden 5)

• USA og Canada: 10

• Australia: 5

• Sør-Afrika: 2

• Asia: 1

Det soleklare favorittlandet er USA med 7 studenter og det mest populære universitetet er Berkeley, California, med hele 4 studenter fra PSI til høsten.

Australia og Danmark følger på de to neste plassene med henholdsvis 5 og 4 PSI-studenter.

Flest bachelorstudenter

Blant 19 reiseklare bachelorstudenter drar 11 på PSIs egne avtaler i Europa:

• Glasgow Caledonian University : 2

• Aarhus Universitet: 2

• Rijksuniversiteit Groningen: 2

• Universitat Autonoma de Barcelona: 1

• Universidade Autonoma Madrid: 1

• Universiteti Maastricht: 1

• Stockholms Universitet: 1

• Københavns Universitet: 1

8 bachelorstudenter reiser på andre avtaler:

• University of California Berkeley: 4 (Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi)

• University of British Columbia: 2 (sentral UIO-avtale)

• Institut d'Etudes Politiques Lyon (Sciences Po): 1 (SV-fak)

• University of Sydney: 1 (sentral UIO-avtale)

Flest profesjonsstudenter på andre avtaler

Blant 14 utreisende profesjonsstudenter drar 5 på PSIs egne avtaler i Europa og Sør-Afrika:

• University of KwaZulu-Natal: 2

• Universidade de Granada: 1

• Université Paris X Ouest Nanterre La Défense: 1

• Københavns Universitet: 1

9 profesjonsstudenter reiser på andre avtaler:

• University of New South Wales: 2 (sentral UIO-avtale)

• University of California San Diego: 2 (sentral UIO-avtale)

• American University Washington: 1 (SV-fak)

• University of Queensland: 1 (sentral UIO-avtale)

• University of Sydney: 1 (sentral UIO-avtale)

• University of Toronto: 1 (sentral UIO-avtale)

• University of Hong Kong: 1 (sentral UIO-avtale)

I forkant av søknadsfristen 15. februar ble det holdt en kampanjeuke for utveksling i januar, en todagers utvekslingsmesse på SV- og HF-fakultetet, samt et eget informasjonsmøte på PSI for utvekslingsstudenter.

Av Svein Harald Milde
Publisert 28. apr. 2015 15:14