LCBC blir forskningssenter

Forskningsgruppen Livsløpsendringer i hjerne og kognisjon (LCBC) opprettes som et senter ved PSI. Senteret etableres for en periode på fem år med mulighet for forlengelse.

Forskningsgruppen LCBC sommeren 2015 i anledning at gruppen ble plukket ut av UiO til å være et verdensledende hjerneforskningsmiljø. Foto: Svein H. Milde, UiO.

Forskningsgruppen LCBC sommeren 2015 i anledning av at gruppen ble plukket ut av UiO til å bli et verdensledende hjerneforskningsmiljø. Foto: Svein Harald Milde, UiO.

Dette ble avgjort i instituttstyremøte 21. juni. Gruppen, som har tilhørt Avdeling for kognitiv og klinisk nevrovitenskap, skilles ut av avdelingen og etableres som et eget forskningssenter direkte under instituttet. Nytt navn blir Center for Lifespan Changes in Brain and Cognition (LCBC).

Spennende ledervalg

Hvem som blir leder er ikke avgjort ennå, men instituttstyret vil oppnevne en senterleder i forståelse med de faste ansatte ved senteret til høsten. Lederen oppnevnes for fire år av gangen, får personalansvar for senterets ansatte og skal være medlem i instituttets ledergruppe.

For å lette ansvaret for de faste ansatte i gruppen, samt sikre faglig forankring og utvikling, oppnevnes et rådgivende organ (Advisory Board - AB) for LCBC, der personer også utenfor gruppen skal være representert. ABs rolle blir rådgivende for LCBC, og vil bestå av personer med betydelig erfaring innen aktuelle områder.

Storvokste

Bakgrunnen for avgjørelsen om å etablere LCBC som eget senter er at gruppen har hatt en sterk vekst i antall forskere, publikasjoner og siteringer de siste ti årene. Ikke minst har de fått tilslag på en rekke store søknader om ekstern finansiering (ERC, UiO, NFR, Nasjonalforeningen for folkehelsen, o.l.). Dette omfatter støtte som tildeles toppforskere, samt flere priser og utmerkelser. De har også mottatt betydelig støtte fra PSI. Høsten 2015 ble LCBC utpekt som ett av fem miljøer ved UiO som har potensiale til å utvikle seg til å bli verdensledende. Dette medfører om lag 7 millioner kroner i årlig støtte i minimum fem år.

LCBC-gruppen utgjør etter dette omkring 30 av 60 personer i Avdeling for kognitiv og klinisk nevrovitenskap. Gruppens økonomiske ressurser utgjør en betydelig andel av avdelingens drift og LCBC har også knyttet til seg egne administrative ressurser.

Sommeren 2016 skilles dessuten LCBC-gruppen fra avdelingen, som flytter ned i 1. etasje, mens LCBC forblir i et utvidet areal i 4. etasje.

Tidligere i PSI-nytt

Toppforsk-midler til LCBC