Reddet kantina fra stenging

SiO varslet stenging, men en ny kjøkkensjef har fått sving på omsetningen igjen. Nå har SiO-ledelsen bestemt at kantinedriften ved Harald Schjelderups hus skal fortsette inntil videre.

Kjøkkensjef Enrique de Porras Jordan er klar til å åpne lokalet. Foto: Svein Harald Milde

– Jeg elsker jobben min, traller Enrique de Porras Jordan.

Radioen spiller Madonnas «La Isla Bonita». Kjøkkensjef de Porras Jordan svinser rundt og rydder, vasker og anretter mat. Det ser rent og pent ut. Om ikke lenge skal han åpne sjappa. Han er alene om å drifte kantina, som SiO har døpt Forskningsveien Spiseri.

Kunden først

Kjøkkensjef Enrique de Porras Jordan med Dagens
Enrique de Porras Jordan med Dagens, som han henter fra Informatikkafeen.

– Jeg trives godt alene, i alle fall her med så mange hyggelige mennesker. Jeg har allerede en del faste kunder. Her kan jeg bygge suksess, smiler han.

de Porras Jordan er ingen førstereisgutt hva kantinedrift angår. I 15 år har han jobbet som kokk og driftet ulike spiselokaler, de to siste årene ved Kafé Sverdrup i Universitetsbiblioteket.

Kundeservice kan han. Smilet lurer alltid i munnviken, glimtet i øyet er humørvekkende og holdningen vennlig. Hos de Porras Jordan har kunden rett.

Salatbaren får spesielt gode tilbakemeldinger
Salatbaren får spesielt gode tilbakemeldinger fra kundene.

Menyen har han også frisket opp. Maten ser lekker ut, ryddig og fint dandert på fat. Salatbaren ser fersk og innbydende ut.

Nære på

Spanjolen overtok Forskningsveien Spiseri rundt årsskiftet. Da lå driften nede for telling og SiO signaliserte stenging i løpet av året. PSI-ledelsen begynte å drøfte andre alternativer. Hvem kunne overta?

Salatbaren har blitt frisket opp
Salabaren har definitivt fått et løft.

Heldigvis hadde SiO et ess i ermet: Den vennlige spanjolen med selgerbakgrunn fra hjemlandet og kokk- og kantinedrifterfaring fra Norge. de Porras Jordan ble redningsankeret. Hans umiddelbare tilstedeværelse kunne høres. Kjente 80-tallshits trommet plutselig ut av lokalet. Stemningen steg. Omsetningen tok en svingom fra minus til pluss.

– Å drive enmannskantine er ganske personavhengig og Enrique er et entusiastisk menneske. Det er imponerende hva han har fått til på kort tid med Spiseriet, sier assisterende områdeleder i SiO, Trine Strand.

Stort engasjement

Ferske kaker på disken er nytt av året
Ferske kaker på disken er nytt av året.

Suksessen har endatil blitt en snakkis internt i SiO. De to siste månedene har de Porras Jordan vunnet den interne konkurransen mellom alle SiO-kantinene om flest tilbakemeldinger fra kunder, og det fra en liten SiO-kantine!

Det krever noe innsats av kundene å sende inn tilbakemeldinger via nettskjema, enten fra mobilen, nettbrettet eller datamaskinen, så mange studenter og ansatte i Harald Schjelderups hus har faktisk tatt seg tid til å svare.

Det taler for et stort engasjement for å redde kantina. Svarene er også stort sett positive, ifølge Strand.

Ferskt og godt brød og ferske rundstykker ligger klart
Ferskt og godt brød og ferske rundstykker ligger klart.

– Salatbaren har fått spesielt mye skryt. På den andre siden har enkelte kunder påpekt et vedlikeholds- og oppgraderingsbehov av lokalet. Det har vi meldt inn til UiO Eiendom, forteller hun.

Imens er det viktig at studenter og ansatte i Harald Schjelderups hus fortsetter å sende inn tilbakemeldinger til SiO-ledelsen, og ikke minst bruke kantina.

Av Svein Harald Milde (tekst og foto)
Publisert 3. juni 2016 09:00 - Sist endret 14. nov. 2017 14:28