Datoer og parametre i rapporter

Rapporter kan ha ulike oppsett og krav til spesifikasjoner. Denne siden dekker de viktigste variablene når du tar ut rapporter. Husk personvern når du tar ut rapporter!

Rapport etter organisasjonsenhet

  • De fleste rapporter lar deg søke opp ansatte etter Universitetets organisasjonsstruktur.
  • Velg knappen Org.struktur.
  • I det påfølgende vinduet velger du enhetene du ønsker å ta ut rapport for.
    • Klikk i de hvite rutene for å markere enheter.

  • Knappen for organisasjonsstruktur kan også se ut som vist under.

Rapport etter kostnadssted

  • I rapporter som ikke tillater søk etter organisasjonsenhet må det søkes i kostnadsstedkoder.
  • Velg flervalgsknappen ved feltet Kostnadssted.
  • I det påfølgende vinduet velger du fanen Velg intervaller.
  • Skriv inn kostnadsstedet du ønsker å ta ut rapport for.
    • Ønsker du resultat for flere kostnadssteder samtidig kan du føre inn disse under hverandre i tabellen.

Datautvalg og personutvalg

  • Noen rapporter lar deg angi to datoutvalg: datautvalgsperiode og periode for personutvalg.
  • Datautvalgsperiode angir perioden du ønsker å hente ut data for. "Hva vil du vite om de utvalgte personene?"
  • Periode for personutvalg angir perioden ansatte må ha et aktivt tilsettingsforhold for å inkluderes i rapporten. "Hvem vil di vite noe om?"
    • Ønsker du f.eks. å vise fravær i perioden august-november for ansatte som var tilsatt i løpet av november måned setter du opp parametrene vist i bildet under.

  • I noen rapporter, som rammedata for reiser, finnes datoutvalget samt andre utvalgsmuligheter i egne faner (her: Rammedata) i utvalgsbildet.

Varianter

  • Noen rapporter lar deg ta ut forhåndsdefinerte spørringer, eller varianter.
  • Velg knappen Varianter.
  • Fjern brukernavnet ditt fra feltet Opprettet av i det påfølgende vinduet.
  • Velg Utfør-ikonet.

  • Markér ønsket variant og velg Utfør-ikonet.
    • Varianten i eksempelet under gir ferie tatt ut hittil i inneværende år.

Forhåndsdefinerte utvalg

  • Du kan legge felter til resultatet til visse rapporter.
  • Velg Flere utvalg-ikonet før du kjører rapporten.
  • Markér feltene du ønsker å legge til i området Utvalgsmuligheter og velg pilikonet som peker mot området Utvalgsfelt.
  • Velg Utfør-ikonet når du har lagt til feltene du ønsker.

Tilpasning av kolonneoppsett

  • Du kan også justere kolonneoppsettet i rapportresultatet.
  • Velg ikonet Endre oppsett.
  • Velg kolonner du vil vise i rapporten fra feltet Kolonneliste, og deretter pilikonet Vis valgte felt.
  • Du kan også skjule kolonner ved å velge dem i feltet Viste kolonner, og deretter pilikonet Skjul valgte felt.

 

  • Noen rapporter lar deg velge blant ferdigdefinerte kolonneoppsett.
  • Velg ikonet Velg oppsett.
  • Velg varianten du ønsker å vise.

 

Publisert 14. sep. 2021 09:31 - Sist endret 19. nov. 2021 11:51