Hva gjør du når du får inn en klage?

For en grundig gjennomgang av klagebehandling i Inspera se:

Klage i Inspera - For ansatte - Universitetet i Oslo (uio.no)

Saksgangen kan forenklet sies å følge disse punktene:

1. Klagesak registreres automatisk i FS når studentene klager via Studentweb. Dersom det ikke allerede finnes noen klagekommisjon, opprettes det automatisk. Dersom det bare finnes én klagekommisjon, vil alle nye klager tilordnes denne ene klagekommisjonen. Eksamenskontoret anbefaler derfor å ha minst to klagekommisjoner slik at alle klager aktivt må fordeles til en klagekommisjon.

2. Finn sensorer til klagekommisjon

3. Behandle klagen

4. Send e-post fra FS om forsinket saksbehandling hvis det tar mer enn en måned.

5. Dersom ny karakter avviker med 2 karakterer eller mer, må ny klagebehandling iverksettes (3.sensur). Se UiOs rutine for dette.

6. Hvis et resultat påvirker samlet karakter på et emne med deleksamen, send e-post med henvisning til emnekode og studentnummer til Eksamenskontoret som registrerer ny samlet karakter i FS.

7. Ved ferdigbehandlet klage på masteroppgave: Gi eksamenskontoret beskjed, uavhengig av utfallet.

8. Signert klageprotokoll avleveres til Eksamenskontoret (rapport FS566.001) hvis det ikke er en Inspera-eksamen, eller klagesensuren ikke har foregått i Inspera.

MERK: Studenter har adgang til å trekke klagen inntil saken er avgjort. Saken er avgjort i det øyeblikk nytt resultat er registrert i FS. Trekker studenten klagen registreres dette som vedtak "TRUKKET".

Se sentral oppskrift for å registrere klagesensur i FS dersom klagen behandles utenfor Inspera

 

Publisert 29. apr. 2010 13:54 - Sist endret 25. mars 2024 09:34