HFs normalregler for sammensetning av studieprogram

Det er krav til hvilke komponenter som må inngå i de ulike typene studieprogram: treårig bachelorprogram, masterprogram, årsenhet.

Treårig bachelorstudieprogram/bachelorstudieretning

har et omfang av 180 studiepoeng og består slik fakultetsstyret vedtok i 2002, av ex.phil., ex.fac., 80 sp fordypningsgruppe, 40 sp støttegruppe og 40 frie sp:

  1. Ex.phil. som er felles for alle bachelorstudenter ved UiO.
  2. Ex.fac. Studieprogrammet/studieretningen anbefaler en eller flere som er faglig relevant.  Man kan ikke kreve at en student har en bestemt ex.fac. Derfor bør programmets anbefalte ex.fac. ikke ha et innhold som det er avgjørende at studenten kjenner for videre studier. Slike innhold må legges til andre obligatoriske emner. Se også HFs krav til ex.fac.-emner.
  3. Fordypningsgruppe på 80 studiepoeng som utgjør det faglige grunnlaget for opptak til masterstudier i samme fag.
  4. En 40-gruppe i et annet fag enn fordypningsgruppa for å sikre faglig bredde. Studiet av et annet fag vil gi kjennskap til andre teoretiske, metodiske og pedagogiske tilnærminger enn dem man får i fordypningsfaget. Programmet/studieretningen kan tillate et ubegrenset antall 40-grupper, men må informere om hva studentene bør tenke på når de gjør sitt valg.
  5. 40 studiepoeng med emner som studenten velger fritt. Velger studenten å utvide emnegruppene, skjer det på bekostning av de frie studiepoengene, f.eks. hvis 40-gruppa utvides til 60 studiepoeng, reduseres antallet frie studiepoeng tilsvarende. Studentene skal ha mulighet til å utvide 40-grupper i skolefag til 60 studiepoeng. Se også HFs råd om valg av frie emner.

Et bachelorstudieprogram/en bachelorstudieretning skal ha en slik oppbygging at studentene kan være minimum et semester i utlandet uten forsinkelser i studiene. Dette skal gjenspeiles i studieforløpstabellen som skal vise et semester uten obligatoriske emner der utenlandsopphold er angitt som alternativ.

Det bør være tilbud om praksis i løpet av bachelorstudiet.

Toårig masterstudieprogram/masterstudieretning

har et omfang av 120 studiepoeng og består av følgende komponenter:

  1. En masteroppgave på minst 30 og maksimalt 60 studiepoeng. Er masteroppgaven på 60 studiepoeng, bør det vurderes om man også skal tilby varianten 30 studiepoengs oppgave og 30 studiepoeng praksis.
  2. Emner i et omfang av 60 eller 90 studiepoeng. Et av emnene må være knyttet til masteroppgaveskrivingen - som prosjektskisseemne eller liknende.

Et masterstudieprogram/en masterstudieretning skal ha en slik oppbygging at studentene kan være et semester i utlandet enten på utveksling eller på feltarbeid uten forsinkelser i studiene. Dette skal gjenspeiles i studieforløpstabellen som skal vise et semester uten obligatoriske emner der utenlandsopphold er angitt som alternativ.

Programmet må ha et innhold som tilfredsstiller HFs krav og anbefalinger til oppfølging av masterstudenter.

Årsenhet

har et omfang av 60 studiepoeng.

  1. Årsenheter i skolefag må ha et faglig innhold som gjør kandidatene skikket til å undervise i faget.
  2. Årsenheter må være sammensatt slik at alle studenter må ta minst et emne på 2000-nivå.
  3. Årsenheter bør ikke ha valgfrie emner i første semester. Hvis dette vanskelig kan unngås f.eks. på grunn av samkjøring med emner som tilbys på bachelorprogrammet/-studieretningen, må studentene gis grundig informasjon på nettsiden, informasjonsmøter og i informasjonsmateriell om hva de ulike valgmulighetene innebærer.
  4. Ex.phil. og ex.fac. kan ikke inngå i årsenheter av følgende grunner:
    • Alle ex.fac.er overlapper med hverandre: Enhver som tas opp på årsenheten og søker om innpassing av enhver ex.fac. de har fra før, vil få den innpasset. Og man kan heller ikke kan kreve at en student tar/har en bestemt ex.fac.
    • Vi er pålagt å ha ex.phil. og ex.fac. bare som en del av bachelorstudiene. Og selv om vi i noen monn har fjernet oss fra den opprinnelige forutsetning at ex.fac. viderefører og utdyper temaer fra ex.phil. orientert mot de forskjellige fagstudiene, vil fakultetet ikke bryte denne koblingen ved å tilby årsenheter med bare ex.fac.
    • Ex.phil. vil redusere omfanget av det faglige innholdet i emnegruppa. Slik vil f.eks. studentene ikke få tatt de 60 studiepoeng i faget som erfaringsmessig forutsettes for å undervise i den videregående skolen.
Publisert 29. mars 2012 13:14 - Sist endret 1. nov. 2018 13:29