Emneendringer på bachelor- og masterprogrammene

Rutine for arbeidsdeling mellom instituttene og fakultetet ved endring av emnebeskrivelser, opprettelse og nedleggelse av emner på bachelor- og masterstudier. UiO endrer emnebeskrivelser, oppretter og legger ned emner i EpN.

Frister

Emner som skal undervises høst 2024: alle endringer skal være oversendt fakultetet i EpN innen 1. mars 2024.

Nyttige nettsider

Endre emnebeskrivelse

  • Endring vedtas av den aktuelle programleder, jamfør arbeidsdelingsdokumentet.
    • Ved større endringer av emne skal det søkes om opprettelse av nytt emne. Fakultetet bør involveres i prosessen tidlig slik at videre saksgang avklares tidlig.
    • Programråd for det aktuelle studieprogrammet er ansvarlig for de faglige rammene, og for å samrodne emner og undervisingsfag så de støtter opp om studieprogrammets overordnede mål. Programrådet kan derfor også involveres i emneendringer.
  • Endring av pensum faller ikke under endring av emnebeskrivelse, med mindre endring av pensum utløser behov for for eksempel endring i læringsmål.
  • Valg av vurderingsform må være i tråd med UiOs forskrift for studier og eksamen §5.1 (UiO). Se også oversikt over mulige vurderingsformer i FS (UiO).

Saksgang

  1. Programleder vedtar endringen(e) i emnebeskrivelse. I forbindelse med endring skal
    • alle berørte institutter / studieprogram inkluderes i saksbehandlingen av emnet

    • alle berørte studenter ivaretas

    • saker som inkluderer ressurser på flere institutter være behandlet i vedtaksorgan ved instituttene

  2. Aktuell saksbehandler på enheten oppdaterer emnebeskrivelse i EpN innen fristen og skriver en oppsummerende kommentar som beskriver endring, samt hvor og når endring ble vedtatt.
  3. Fakultetet oppdaterer ved behov i FS innen frist i samråd med enheten og sender oppdatert emnebeskrivelse til FS.

Opprette nytt emne

Saksgang

  1. Programleder / Programråd foreslår opprettelsen av emnet og oppretter nytt emne i EpN innen fristen. Før dette skal
    • alle berørte institutter / studieprogram inkluderes i saksbehandlingen av emnet

    • alle berørte studenter ivaretas

    • saker som inkluderer ressurser på flere institutter være behandlet i vedtaksorgan ved instituttene

  2. Visedekan for bachelor- og masterstudier vurderer opprettelse.
    • Om opprettelsen vedtas sendes emnet videre til FS av fakultetet.
    • Om opprettelsen ikke vedtas sendes emne tilbake til instituttet.

Legge ned emne

  • Nedlegging av emner skal godkjennes av visedekan for bachelor- og masterstudier, jamfør arbeidsdelingsdokumentet.
  • Fakultetet bør involveres tidlig i prosessen for eventuelle avklaringer.
  • Det kan være nødvendig å arrangere eksamen i forbindelse med nedlegging av emne. Ta kontakt med fakultetet i forkant av frist for nedleggelse for å avklare behovet.

Saksgang

  1. Programleder / Programråd foreslår nedleggelse av emnet og oppdaterer emnesiden i EpN innen fristen. Før dette skal
    • alle berørte institutter / studieprogram inkluderes i saksbehandlingen av emnet

    • alle berørte studenter ivaretas

    • saker som inkluderer ressurser på flere institutter være behandlet i vedtaksorgan ved instituttene

  2. Instituttet legger inn siste undervisnings- og eksamenstermin i EpN.
  3. Visedekan for bachelor- og masterstudier vurderer nedleggelse.
    • Om nedleggelsen vedtas sendes emnet videre til FS fra fakultetet.
    • Om nedleggelsen ikke vedtas sendes emne tilbake til instituttet.

Etter- og videreutdanningsemne

  • Dersom emnet som skal opprettes er et etter- eller videreutdanningsemne (EVU-emne), finnes det egne UiO-rutiner for å håndtere disse (UiO).
  • Det er instituttledelsen som avgjør om et EVU-tilbud skal settes i gang, men ved opprettelse av videreutdanningsemner som gir studiepoengsuttelling skal det sendes søknad om det til fakultetet på samme måte som ved opprettelse av ordinære emner.
  • Etterutdanningsemner godkjenner instituttene selv.
Publisert 4. des. 2014 14:59 - Sist endret 13. feb. 2024 09:58