Saksbehandling av emner ved MN-fakultetet – studieplanarbeid

Det er fakultetet som vedtar etablering av emner etter instituttbehandling. Før instituttet sender forslag om opprettelse av et emne til fakultetet, må instituttet saksbehandle emnet.

1. Generelt

1.1. Krav til saksbehandling

Fakultetet har krav til saksbehandling av emner ved:

  • opprettelse
  • endring
  • nedleggelse

Vi ber instituttene om å legge opp til saksbehandling av emner, for eksempel i undervisningsutvalg, eventuelt på sirkulasjon eller ved fullmakt.

Når instituttet vedtar opprettelse, endring og/eller nedleggelse av et emne, må instituttet bekrefte at involverte studenter er ivaretatt. Det er viktig for studenter å kunne planlegge utdanningsplanen sin, og derfor må emnene være klare i god tid før et kommende semester.

 

1.3. Kommunikasjon på tvers

Når instituttet ønsker å opprette, endre eller nedlegge et emne, er det viktig at instituttene kommuniserer seg imellom før saken sendes til fakultetet. Dette kan for eksempel gjelde emner som inngår/brukes i flere studieprogram og/eller emner som undervises av ansatte på flere institutter, emner med delt emnekode eller planlagte emner som kan ligge faglig tett opp til andre eksisterende emner. Delte emnekoder indikerer samarbeid og det forventes at det har vært kommunikasjon i forkant.

Før behandling på fakultetet må:

  • alle berørte institutter /studieprogram være inkludert i saksbehandlingen rundt emnet
  • alle berørte studenter være ivaretatt
  • saker som inkluderer ressurser på flere institutter være behandlet i vedtaksorgan ved instituttene

    1.4. Emnestørrelse

    Antall studiepoeng må stå i forhold til arbeidsmengde. 10 studiepoeng skal tilsvare en tredel av et semester. Se MNs notat om omfang i undervisning.

    Bacheloremner skal ordinært være på 10 studiepoeng. Masteremner skal fortrinnsvis være på 10 studiepoeng, men kan også i noen tilfeller være på 5, 15 eller 20.

    1.5. Klonede emner

    • Klonede emner er emner der undervisningen er felles for to nivåer - bachelor og master, eller master og ph.d. Det er ikke mulig å klone ett emne til tre nivåer.
    • Det skal være egne emnebeskrivelser for begge emner i et klonepar. Det er mulig å vedlikeholde bare én semesterside. Hvordan dette gjøres beskrives under Felles undervisning, klonede emner / heisemner.
    • Klonede emner er selvstendige emner. Det må dermed komme tydelig fram fra emnebeskrivelsene hva som er differensieringen for emnene i kloneparet. Differensieringen kan skje på flere måter: Forskjellig vurderingsform, forskjellig pensum eller annet.
    • Det er et krav at læringsutbyttet - det som står under Hva lærer du? i de to emnebeskrivelsene, må være ulikt, gjerne ved at det mer avanserte emnet har et tilleggspunkt i læringsutbyttebeskrivelsen. 
    • Det er normalt fullt overlapp mellom klonede emner, og det må komme fram i emnebeskrivelsen.

    1.6. Gjennomføring av emner

    For bacheloremner skal emnene gjennomføres i parallell. På masternivå er det mulig å gjennomføre emnene i serie eller som intensivundervisning. 

    2. Etablering av emner

    2.1. Godkjenning av nye emner - instituttbehandling før emnet sendes fakultetet

    • Et emne må være obligatorisk eller anbefalt i et studieprogram ved fakultetet for at emnet skal kunne opprettes. Instituttet må gi beskjed om hvilke studieprogram emnet skal inngå i.
    • Emnet må være behandlet av instituttet før forslag om opprettelse av emnet sendes fakultetet. Det må komme fram at instituttet har gjort en vurdering av ressurssituasjonen før emnet foreslås opprettet.
    • Behandling på instituttet omfatter i hovedsak behandling i et undervisningsutvalg eller tilsvarende.
    • Hvis det er samarbeid mellom flere enheter om et emne, skal ansvar for emnet avtales skriftlig i forbindelse med opprettelse av emnet. Eventuelle inntekter/utgifter må være avklart i en slik avtale. Alle emner har en institutteier og ressursene går automatisk til emneeier - avvik må avtales spesielt. Emnekoden skal speile samarbeid - slik at for eksempel IN-MAT-emner eies og drives av Institutt for informatikk, mens MAT-IN-emner eies og drives av Matematisk institutt.
    • Når nye master- og ph.d.-emner skal opprettes eller endres, må det tydeliggjøres at nasjonalt faglig ansvar og regionale muligheter for samarbeid er vurdert. Dette inkluderer også lektorprogrammet, høgskolesamarbeid, samarbeid om emner med andre fakulteter og eventuelle andre samarbeid.

    3. Endring av emner

    Ved endring av emner er det viktig å ta stilling til om emnet er endret så mye at det blir et nytt emne, eller om endringen kan skje innenfor gjeldende emnekode/navn.

    Endringer i emner som gir betydelig konsekvenser for studenter og/eller involverte institutters undervisningsressurser krever saksbehandling med vedtak på institutt og godkjenning av fakultetet. For eksempel:

    • antall studiepoeng
    • navn
    • obligatoriske forkunnskapskrav
    • undervisningssemester og andre vesentlige endringer i undervisnings- og eksamensformen
    • Læringsutbytte og innhold med tanke på overlapp mot andre emner

    Innstrammende endringer som påvirker opptakskrav og forkunnskapskrav må behandles og publiseres i emnebeskrivelsen et år i forveien slik at studentene rekker å områ seg. Kan gjøres ved en merknad om at «Fra og med høsten xx gjelder…»

    For å forsikre dere om at alle berørte studenter er ivaretatt, se for eksempel FS-rapport FS727.004.

    4. Nedlegging av emner

    Det er fakultetet som vedtar nedlegging av emner etter instituttbehandling. For at fakultetet skal kunne godkjenne nedlegging av et emne må det:

    • bekreftes at alle berørte institutter/ programmer er informert
    • bekreftes at alle berørte studenter er ivaretatt, se for eksempel FS-rapport FS727.004
    • stadfestes når emnet gikk for siste gang, det vil si siste termin for undervisning og eksamen

     

     

    Publisert 2. okt. 2012 10:48 - Sist endret 14. sep. 2023 23:23