Utfylling av emnebeskrivelsen

Emnebeskrivelser skal gi studenten et representativt bilde av hva emnet handler om, hva man kan når emnet er avlagt – læringsutbytte, eventuelle forkunnskapskrav, undervisningens og vurderingens omfang og art, og hvilken innsats som forventes i undervisningen.

Den primære målgruppen for emnebeskrivelsene er studenter. Skriv derfor i du-form. Husk fullstendige setninger.

På MN-fakultetet redigerer vi emnebeskrivelser i EpN (Emneplanlegging på nett).

Generelt

Emnenavn

Emner skal ha navn på bokmål og engelsk. Master- og ph.d.-emner som alltid kun undervises på engelsk, må ikke ha navn på norsk.

Emnenavnet skal beskrive hva emnet handler om. Navnet skal forstås også av de som ikke har tatt emnet. Bruk norsk språk i norsk emnenavn. Unngå særskriving, deling av sammensatte ord.

I engelske titler bør en følge den konvensjonen som er rådende i engelskspråklige land. Det vil si at stor forbokstav skal brukes i:

  • første og siste ord, alltid
  • substantiver
  • verb
  • pronomener
  • adjektiv
  • adverb
  • underordnende konjunksjoner

Hvis du skal endre navn på et emne vil endringen gjelde fra førstkommende semester. Studenter som har tatt emnet før endringen, vil få det gamle navnet på nye karakterutskrifter.

Emnekode

Emnekoder bør være robuste. Endring av emnekode er i praksis nedlegging av et emne og oppretting av et nytt emne og medfører flere administrative prosesser. Emnekoder består av:

  • Prefiks
  • 2 eller 4 bokstaver og ikke engelsk
  • Ikke knyttet til faggruppe, eller til navn på organisatorisk enhet.
  • 4 siffer, der første siffer referer til:
  • 1, 2 og 3 – bacheloremner
  • 4 – masteremner
  • 5 – masteroppgave og masteremner som skal klones til ph.d.
  • 9 – ph.d.-emner
  • Vi bruker også noen postfiks f.eks. L for lektorvarianter av emner og V for EVU-emner

Undervisningsspråk

Du har tre valgalternativer for undervisningsspråk:

  • Norsk
  • Norsk (engelsk på forespørsel)
  • Engelsk

Bacheloremner på 1000-nivå undervises på norsk. Undervisningsspråk Norsk (engelsk på forespørsel) brukes på emner som instituttet ønsker å tilby til innreisende utvekslingsstudenter eller internasjonale masterstudenter og ph.d.-kandidater. Master og ph.d.-emner, og enkelte bacheloremner, kan ha undervisningsspråk Engelsk.

Kort om emnet

Presenter innholdet i emnet i en eller to korte avsnitt. Teksten bør inneholde de store linjene i pensum og de mest sentrale ferdighetene studentene vil lære. Dersom det er relevant kan du også beskrive hvordan emnet passer inn i studentenes studieprogram.

Tips:

  • Skriv for en student som ikke kjenner faget enda.
  • Bruk et klart og presist språk.
  • Henvend deg direkte til leseren ved å bruke «du» eller «studenten».

Hva lærer du?

Læringsutbyttebeskrivelsen (LUB) presenterer hva studentene kan etter å ha fullført emnet, og bør inkludere kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.

Læringsutbyttet på emnenivå skal bygge opp under læringsutbyttebeskrivelsene på programnivå, men har ikke samme krav til tredeling i overskriftene Kunnskaper, Ferdigheter og Generell kompetanse som på programsiden. Totalen av emner som inngår i programmet skal oppfylle læringsmålene på programnivå, og det vil kunne variere hvilke av disse tre kategoriene et emne leverer læringsmål til.

Husk at studenten skal ha bestått alle punktene i læringsutbyttebeskrivelsen gjennom emnet for å kunne bestå emnet. Det er måten studenten har løst oppgavene på, som bestemmer karakteren.

LUBen beskriver hvordan studentene kan ta i bruk kunnskapene sine. Verbene viser til ulike nivåer av kompleksitet og er sentrale i arbeidet med å presisere hva studentene skal lære.

Hvordan formulere en LUB?

MN-fakultetet oppfordrer deg til å strukturere LUBen slik:

Etter å ha fullført emnet kan du

  • beskrive, forklare eller redegjøre ... (viser til kunnskap)
  • diskutere eller sammenligne ... (viser til ferdighet)
  • bruke, analysere eller evaluere ... (viser til ferdighet)
  • presentere eller kommunisere ... (viser til generell kompetanse)
  • reflektere rundt ... (viser til generell kompetanse)

Tips:

  • Presenter læringsutbyttet som en liste med fire til seks kulepunkter.
  • Bruk et klart og presist språk uten alt for mange detaljer eller eksempler.
  • Bruk verbene i hvert kulepunkt til å planlegge hvordan studentene kan får relevant vurdering og oppfølging underveis i semesteret. Du kan også prøve å omforme læringsutbyttene til spørsmål som passer til seminarer, innleveringer og eksamener.
  • Bruk verbene til å planlegge hvilke studentaktive læringsformer som passer best for at studentene skap oppnå ferdighetene. Dersom studentene skal lære å diskutere eller sammenligne, kan de forvente å møte til seminarer for å arbeide med problemer i fellesskap, både muntlig og skriftlig.
  •  Les mer om verb, læringsutbytte og SOLO-taksonomien

Nivåplassering

Emner over 1000-nivå bør generelt framstå som mer viderekomne eller avanserte enn emner på lavere nivåer med hensyn til hva studentene skal kunne når emnet er avlagt, siden slike emner forutsetter at man allerede har noe høyere utdanning bak seg. Det er viktig at det er en utvikling av faglig læringsutbytte fra bachelor til master og fra master til ph.d.

Hvis emnet har en klone, skal læringsutbyttet være ulikt mellom de to emnene i kloneparet som følge av at emnene gis på ulike nivå.

Eksempler på gode LUBer

Opptak til emnet

Her må det informeres om hvordan søke for å få plass på undervisningen. Bruk fellestekst eller annen relevant informasjon.

  • Er emnet forbeholdt enkelte studieprogram?
  • Har emnet kapasitetsbegrensning (maks antall plasser)?

Hvis emnet har kapasitetsbegrensninger skal det stå maksimalt antall plasser og det må beskrives hvordan eventuelle rangeringer gjøres. Er emnet klonet må rangeringsreglene gjelde for maksimalt antall studenter på begge emner. Se for eksempel rangeringsreglene for MNKOM3000/4000.

Spesielle opptakskrav

De fleste bacheloremner på MN-fakultetet har «Spesielle opptakskrav». Hvis instituttet ønsker at et bacheloremne skal ha andre spesielle opptakskrav enn det som gjelder for programmets emner for øvrig, så må de søke fakultetet om det.

Obligatoriske forkunnskapskrav

Emnebeskrivelsen skal angi om det er obligatoriske krav som må være oppfyllt for å kunne få opptak til, og for å kunne gjennomføre emnet. Slike obligatoriske forkunnskapskrav kan være bestått eksamen i andre emner, eller laboratorie- og/eller feltkurs. Obligatoriske forkunnskapskrav er mer vanlig å angi for emner på bachelornivå enn på master- og ph.d.-nivå.

Studenter som er registrert med minimum 120 studiepoeng, er i de fleste emner på MN fritatt for forkunnskapskrav i form av andre emner. Dersom denne «120-studiepoengsregelen» brukes, er det viktig å huske på at emnet ikke kan brukes i en grad på MN før forkunnskapskravet også er bestått. Emner som skal unntas «120-studiepoengsregelen», må angi dette eksplisitt i emnebeskrivelsen.

Obligatoriske forkunnskapskrav kan ikke brukes for å begrense antallet som ønsker å ta emnet, men er et faglig krav om noe studenten trenger for å gjennomføre emnet. Er det et maksimalt antall plasser på emnet med prioriterte søkerkategorier skal dette angis i «Opptak til emnet».

Husk også å angi dersom emnet har HMS-emne(r) som obligatorisk forkunnskapskrav, f.eks. for emner med laboratorie- og/eller feltundervisning.

Anbefalte forkunnskaper

For å gi studenter informasjon om hvilket faglig nivå undervisningen i emnet legges på, kan man angi anbefalte forkunnskaper istedenfor (eller i tillegg til) obligatoriske forkunnskapskrav.

Overlappende emner

Angi om emnet helt eller delvis sammenfaller faglig med annet emne og reduksjon i antall studiepoeng. Kun overlapp på tre studiepoeng eller mer skal registreres. Overlapp mot nedlagte emner tas med, dersom det fortsatt er faglig overlapp.

Hvis emner har fullt overlapp, skal det normalt inngå i felles tregangersregel med hensyn til antall eksamensforsøk. Ved mindre overlapp (dvs. ikke fullt overlapp) må tregangersregel faglig vurderes i hvert enkelt tilfelle.

Undervisning

Beskriv undervisningens form og varighet. Undervisningsformene gjenspeiler læringsmålene og vurderingsformen. Hva slags obligatoriske og ikke-obligatoriske aktiviteter består undervisningen av? Antall timer og undervisningsformer (forelesning, lab, gruppe, osv.). Se notat om omfang i undervisning (pdf).

Er det obligatoriske øvelser/aktiviteter som ikke teller med i vurderingen/karakterfastsettingen, men som må være godkjent(e) for å kunne ta eksamen i emnet? I så fall må dette stå både under «Undervisning» og under «Eksamen».

Hvis emnet har obligatoriske oppgaver, hvor lenge er disse gyldige hvis de er godkjente?

Det må stå om det er obligatorisk oppmøte på første forelesning eller liknende.

Hvis emnet har lab/felt, husk fellesteksten «Forsikring».

Ta stilling til om dere skal bruke fellesteksten «Ny undervisning ved kapasitet».

Se forøvrig KURTs nettsider om Undervisning med aktiv læring.

Hvis emnet bruker Canvas, skal det være en henvisning til dette fra semestersiden, ikke i emnebeskrivelsen.

Eksamen

Beskriv presist eksamensformen i emnet.

Eksamensformen skal være tilpasset undervisningen og veiledningen som blir gitt, og skal være tilpasset emnets læringsutbytte.

Ved MN er det i hovedsak 6 forskjellige mulige eksamensformer (se fellestekstene lenger ned). Du velger fra denne listen når du beskriver eksamensformen i et emne (fjern de punktene som ikke passer). Du trenger ikke bruke formuleringene under ordrett, men alle momentene for den aktuelle eksamensformen (system og vekting) må være med.

Det skal også informeres om eventuelle obligatoriske øvelser under «eksamen» i emnebeskrivelsen. Se fellestekst under.

Ved hjemmeeksamen, husk å informere om regler for kildebruk og referanser.

Husk å informere om felles tregangersregel mellom emner, med hensyn til antall eksamensforsøk, dersom relevant.

Relevante fellestekster:

Hjelpemidler til eksamen

Beskriv eventuelle tillatte hjelpemidler til eksamen.

Hvis ingen hjelpemidler er tillatt, bruk fellestekst.

Det er svært viktig at denne informasjonen er korrekt.

Karakterskala

Velg mellom A–F eller bestått / ikke bestått. Alle ph.d.-emner bruker bestått / ikke bestått.

Undervisningssemester

Denne informasjonen havner øverst i faktaboksen i emnebeskrivelsen. Her oppgir du dersom emnet undervises uregelmessig, hvis det ikke blir undervist et spesifikt semester, eller lignende.

Hvis du ønsker å opplyse om minimum antall studenter som kreves for at emnet skal undervises som normalt, så gjøres det her.

Publisert 9. des. 2022 10:34 - Sist endret 5. des. 2023 15:20