Noen ganger kan møter med studenter utvikle seg til å bli en vanskelig eller truende situasjon. Du og din leder må bli enige om hva dere skal gjøre for å forebygge slike situasjoner.
Opplæring
Du må være trygg på saksfeltet ditt og hvordan du skal opptre i situasjoner du kan møte i arbeidshverdagen din.
- Enhetene skal gi ansatte opplæring tilpasset de lokale forholdene.
- UiO har et eget opplæringstilbud for ansatte som er i kontakt med studenter.
Ulike situasjoner
Det er viktig at leder og medarbeidere
- kan kjenne igjen ulike vanskelige og truende situasjoner.
- snakker sammen etter en situasjon, både for å bearbeide opplevelsen og å lære av situasjonen.
Rutiner
UiO har rutiner for håndtering av vanskelige og truende situasjoner.
- Hver enhet skal i tillegg ha lokale rutiner.
- Det er leders ansvar å sørge for interne rutiner og at alle medarbeidere kjenner disse godt.
Utforming av lokaler
Det er viktig at man tenker igjennom hensiktsmessig utforming av lokaler der det er utstrakt kontakt med studenter:
- Skranke
- Samtalerom