English version of this page

Innovasjon i helserelatert livsvitenskap

Forskningsdekan Jan Bjålie gir et overblikk over innovasjon i helserelatert livsvitenskap på MED og peker på mulighetene som tilbys deg for støtte til innovasjonsutvikling.

Jan Bjålie
Forskningsdekan Jan Bjålie. Foto: Christian Wangberg, UiO

Kjære kollegaer og studenter,

Medisin og helse er en sentral del av Livsvitenskapssatsingen ved UiO. Fakultetet har mange og sterke fagmiljøer innen dette området.

Livsvitenskapsbygget er kronen på verket innen Livsvitenskapssatsingen. I dette bygget, som nå er under oppføring, vil fagmiljøer fra flere fakulteter ved UiO og fra Oslo Universitetssykehus få plass. Bygget vil bli en ny møteplass for både tverrfaglighet og ny fagutvikling i møtet mellom ulike disipliner og kulturer, viktig for å bidra til å løse store samfunnsutfordringer innen helse og bærekraft, og for å sikre vår internasjonale konkurransekraft.

Livsvitenskapsbyen Oslo

Men livsvitenskap vil ikke bare foregå i Livsvitenskapsbygget. Bygget blir et landemerke i Norges mest kunnskapstette område og første innovasjonsdistrikt: "Livsvitenskapsbyen Oslo" - Oslo Science City. I området fra Majorstuen via Marienlyst og Blindern til Gaustad, samt Campus Radiumhospitalet, finner vi landets beste universitet, universitetssykehus og forskningsinstitutter i verdensklasse.
Vi finner også over 300 bedrifter basert i Forskningsparken. Flere enn halvparten av disse tilhører livsvitenskapsområdet, de fleste medisin og helse. Og flere skal det bli!

La deg inspirere!

Det er viktig at alle forskere ved fakultetet ser seg omkring, lar seg inspirere av de beste innovatørene, og bruker det store økosystemet som de er en del av. Veksthuset er det nye lavterskeltilbudet som våre ansatte kan bruke for å utforske mulighetene til å hente ut ikke bare publikasjoner og doktorgrader, men også andre verdier av forskningen.

Av forskningsdekan Jan Bjålie
Publisert 23. feb. 2023 07:45 - Sist endret 28. mars 2023 17:16