Drømmedag med KD

I begynnelsen av desember hadde MN-fakultetet en «drømmedag med KD».

portrettbilde

Drømmedagen ga oss en unik sjanse til å presentere og diskutere fakultetets utdanningssatsing InterAct, med fokus på læringsmiljø, den pågående programrevisjonen og koblingen mellom forskning og utdanning. I tillegg fikk KD noen smakebiter fra livsvitenskapssatsingen og fakultetets arbeid med talentutvikling, karriereutvikling og perspektiver på kjønnsbalanse.

Utdanningskvalitet og læringsmiljø

Seksjon for utdanning og kvalitetssikring ved Kunnskapsdepartementet (KD) hadde bedt om møtet, og stilte med hele 16 personer. Fakultetet var representert ved dekanat og foredragsholdere fra instituttledergruppen, utdanningslederne, studieadministrasjonen, ForVei-teamet og vitenskapelig ansatte. Det ble et aktivt møte med mange gode presentasjoner og diskusjoner. Fra fakultetets side var vi opptatt av å vise frem hvordan vi jobber helhetlig med utvikling av vår utdanning på tvers av faglige disipliner. Foredragene formidlet spennet fra møtet med førsteårsstudenten med programseminar og ForVei-samtaler for å bygge trygghet og tilhørighet som grunnlag for læring, til utvikling av de nye studieprogrammene i bredden av utdanningsporteføljen.

Som eksempel presenterte vi utviklingen av nytt bachelorprogram i kjemi, der utgangspunktet for det nye studieprogrammet blir tematikk fremfor metodikk. Dette gir kjemikerne mulighet til bedre å tydeliggjøre fagets betydning for de store samfunnsutfordringene – mat og helse, klima og miljø, fornybar energi og bærekraftige materialer. Kommunikasjon av våre fag og vårt utdanningstilbud er av stor betydning, både for hvordan vi oppfattes av samfunnet rundt oss og ikke minst for elever som skal velge utdanning og deres foreldre.

Fagdidaktikk og studentaktiv forskning

Betydning av fagdidaktikk og læringsformer for kvalitet i utdanningen var et innlegg som ble svært godt mottatt av KD, før studentaktiv forskning og innovasjon til slutt ble presentert. Foredraget fra IFI dreide seg om design av informasjonssystemer, mens IBV presenterte behovet for endring av fremtidens utdanning mot tverrfaglighet for å møte nye utfordringer innen forskning, innovasjon og faglig utvikling. Dette skapte en del debatt, særlig knyttet opp mot fakultetets ønske om matematikk R2 som opptakskrav til de fleste av våre bachelorprogrammer. Fakultetet mener dette er en viktig forutsetning for å dreie utdanningene i ønsket retning, inkludert økt satsing på programmering og beregninger.

KD signaliserte mot slutten av møtet at de nå bedre forstår den faglige begrunnelse for vårt ønske om endrede opptakskrav, og hvorfor vi skiller oss ut fra høyere utdanningssektor i dette. Videre bemerket de den tydelige sammenhengen mellom forskning og utdanning som ble fremhevet gjennom alle presentasjonene, og det fokus vi har på dette.  Det er vi glade for – forskning er bærebjelken i vårt utdanningstilbud og skal gjennomsyre alle våre studieprogrammer allerede fra bachelornivå!

Livsvitenskapssatsingen

Livsvitenskapssatsingen vil legge til rette for utvikling av tverrfaglige utdannings- og undervisningstilbud i livsvitenskap. Dette er UiOs største satsing noensinne med målsetning om å utvikle Osloregionen som et ledende miljø i livsvitenskap. Målet er å koble og sikre samspill mellom forskning, utdanning og innovasjon gjennom aktiv samhandling med Oslo Universitetssykehus, Helse Sør-Øst og Norges miljø- og biovitenskapelige universitet så vel som innovasjonsmiljøer og næringsliv i sektoren.

Livsvitenskapsbygget VEV på hele 66 000 m2 er en sentral del av satsingen, og av stor betydning for utviklingen av vårt fakultet. Det var viktig – og vellykket - å ha dette området på agenda ved besøk fra vår eier.

Med dette ønsker jeg alle en fredelig julehøytid, og et godt og aktivt utdanningsår i 2016!

Av Solveig Kristensen, studiedekan
Publisert 18. des. 2015 10:46 - Sist endret 21. feb. 2023 14:54